Nalatenschap verwerpen, tot in de hoeveelste graad?

PeterG
Topic Starter

Nalatenschap verwerpen, tot in de hoeveelste graad?

#1 , 28 sep 2007 12:48

Hallo,

Mijn broer is 2 weken geleden plotseling overleden. mijn ouders en ik hadden al 20 jaar geen contact meer met hem, we zijn thuis maar met 2 kinderen. Mijn broer had (vermoedelijk) heel wat schulden en we zouden het nalatenschap willen verwerpen op de rechtbank van eerste aanleg zoals beschreven in de wet.

Mijn vraag nu: tot in de hoeveelste graad moet dit nalatenschap verworpen worden. Concreet: ik heb een minderjarige dochter die zelf de nalatenschap niet kan verwerpen en waarvoor langs de vrederechter moet gepasseerd worden. Die vereist echter een boedelbeschrijving wat dan weer extra kosten met zich meebrengt voor ons, aangezien er schulden zijn.

Is het voldoende dat alleen mijn ouders en ikzelf de nalatenschap verwerpen en mijn minderjarige dochter niet, of toch beter de ganse procedure via de vrederechter? Het gaat over +/- 15.000€ schulden bij energieleveranciers, telecomoperators en een paar leningen bij kredietverstrekkers. Staat er een verjaring op de schulden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 sep 2007 19:59

Aangenomen dat hij geen echtgenote (M/V) had noch kinderen noch grootouders in leven.
Wettige erfgenamen:
* vader 1/4
* moeder 1/4
* U de 1/2.

Als U alle 3 verwerpt, zitten we in de 4de en laatste orde: de gewone zijverwanten.
Dan erft de dichtste in graad.
Uw dochter = 3de graad: zij komt IN EIGEN HOOFDE op, samen op met ooms en tantes van hem (de bloedverwanten, niet de aangetrouwde). Ze moet dus verwerpen (idd via vrederechter).
Als uw dochter verwerpt + ALLE ooms en tantes, dan komen de kinderen van de ooms en tantes (kozijns zoals we dat noemen); bij vooroverlijden hun kinderen, kleinkinderen enz.
Dan komt de Staat.

Hallo,

Mijn broer is 2 weken geleden plotseling overleden. mijn ouders en ik hadden al 20 jaar geen contact meer met hem, we zijn thuis maar met 2 kinderen. Mijn broer had (vermoedelijk) heel wat schulden en we zouden het nalatenschap willen verwerpen op de rechtbank van eerste aanleg zoals beschreven in de wet.

Mijn vraag nu: tot in de hoeveelste graad moet dit nalatenschap verworpen worden. Concreet: ik heb een minderjarige dochter die zelf de nalatenschap niet kan verwerpen en waarvoor langs de vrederechter moet gepasseerd worden. Die vereist echter een boedelbeschrijving wat dan weer extra kosten met zich meebrengt voor ons, aangezien er schulden zijn.

Is het voldoende dat alleen mijn ouders en ikzelf de nalatenschap verwerpen en mijn minderjarige dochter niet, of toch beter de ganse procedure via de vrederechter? Het gaat over +/- 15.000€ schulden bij energieleveranciers, telecomoperators en een paar leningen bij kredietverstrekkers. Staat er een verjaring op de schulden?

PeterG
Topic Starter

#3 , 29 sep 2007 10:50

Bedankt voor je reactie Dino

Geen echtgenote, wel gescheiden. Eén dochter uit het vorige huwlijk echter in 'volle adoptie' geadopteerd, en geen grootouders in leven.

Blijft de vraag of het voldoende is dat alleen mijn ouders en ikzelf de nalatenschap verwerpen en mijn minderjarige dochter (voorlopig) niet. Staat er een verjaring op de schulden en gaan de schuldeisers, gezien de geringe schuld, tot de 3e graad gaan?

Reclame

wolf2

#4 , 29 sep 2007 11:45

Eén dochter uit het vorige huwlijk echter in 'volle adoptie' geadopteerd
Die komt dan op de allereerste plaats; wellicht zal ze onmiddellijk verwerpen en dan zitten we bij mijn eerdere lijst.

Blijft de vraag of het voldoende is dat alleen mijn ouders en ikzelf de nalatenschap verwerpen en mijn minderjarige dochter (voorlopig) niet.

Ik denk dat men 30 jaar heeft om te verwerpen of te aanvaarden. Uw dochter moet zich dus niet haasten.

Was er een onroerend goed?

Staat er een verjaring op de schulden
Ja, de meeste schulden verjaren na 10 jaar.

en gaan de schuldeisers, gezien de geringe schuld, tot de 3e graad gaan?
Dat hangt af van wie ze zijn.
Onlangs sprak ik een gemeente-ontvanger: die mag werken volgens het principe: als de dichtste familie verwerpt, zal de rest dat ook doen nadien. Het enige wat ik bereik met die mensen op te sporen is dat ze onmiddellijk gaan verwerpen.

Ik zou in uw schoenen enkel de volwassenen laten verwerpen. Verder alleen opletten dat U / uw dochter geen enkele daad van aanvaarding doet: U mag zijn huis/appartement niet leegmaken, zijn auto moet U laten staan, blijf van zijn post.

PeterG
Topic Starter

#5 , 29 sep 2007 11:57

Dochter uit vorig huwlijk zal niet kunnen/moeten verwerpen.

Is het niet zo dat bij volle adoptie het ouderlijk gezag en de ouderlijke plichten van de oorspronkelijke ouders teniet gaan, evenals de erfrechtelijke aanspraken tegenover de oorspronkelijke familie?

Creatief

#6 , 29 sep 2007 19:44

Verder alleen opletten dat U / uw dochter geen enkele daad van aanvaarding doet: U mag zijn huis/appartement niet leegmaken, zijn auto moet U laten staan, blijf van zijn post.
Mogen de erfgenamen dan helemaal niet meer op het appartement van afgestorvene? Wie maakt dan de boedelbeschrijving?

wolf2

#7 , 29 sep 2007 21:02

Eén dochter uit het vorige huwlijk echter in 'volle adoptie' geadopteerd

Bedoel je dat het een bloedeigen kind was van hem en dat het door anderen ten volle geadopteerd is?
Ik verstond: een kind van anderen dat hij ten volle geadopteerd had.

wolf2

#8 , 29 sep 2007 21:05

Mogen de erfgenamen dan helemaal niet meer op het appartement van afgestorvene?

Erfgenamen die verwerpen zijn geen erfgenamen meer. Ze hebben geen enkel recht meer en geen enkele plicht meer t.o.v. de nalatenschap.

Wie maakt dan de boedelbeschrijving?
Dat is niet de zorg van een verwerpende erfgenaam.
Als een nalatenschap onbeheerd is, zal de rechtbank van 1ste aanleg een curator aanstellen die het nodige zal doen t.o.v. de fiscus, de schuldeisers enz.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”