verkoop van kittens

Mariette

Re: verkoop van kittens

#16 , 02 dec 2012 20:37

Je zal dan maar zo een kitten met de beste zorgen op de wereld brengen, en dan zien dat men ze zo maar op een of andere kater zet om zo rap mogelijk kleintjes te hebben aan 500€ want dat is toch snel en makkelijk verdiend.
dat is toch net wat niet mag?

ik schreef:
Je mag dan enkel die "kleinkinderen" niet verkopen als Britse korthaar met stamboom.
Het lijkt me gewoonweg raar dat men verplicht wordt zijn poes of kater te sterilizeren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Caridina
Topic Starter

#17 , 02 dec 2012 20:48

idd, maar zoals ik uw post begrijp, mag je er wel mee kweken (naar hartelust) enkel niet verkopen als Brits korthaar kittens MET stamboom.
Maar zovelen zien er snel en makkelijk geld in zonder teveel "onkosten te maken" en fokken er dan maar op los zonder de testen en dierenartsbegeleiding en verkopen ze dan als Brits korthaarkittens zonder stamboom en net dat willen we vermijden.

mblb1

#18 , 02 dec 2012 22:27

Je kan vrees ik niet meer doen dan er een boeteclausule en eventueel een vrijwaringsclausule (voor de schade die u kan lijden) inzetten.
U kan eventueel opnemen dat zij moeten gesteriliseerd worden (tegen een bepaalde leeftijd) en dat u het recht heeft om dit te controleren. Indien zij dit niet doen, zijn zij een bedrag verschuldigd.

Het contract moet in zoveel exemplaren worden opgemaakt als er onderscheiden partijen zijn (2 zal dus wellicht volstaat).
Registratie is niet nodig (zou enkel vaste datum geven aan de overeenkomst)

Reclame

VDG2

#19 , 02 dec 2012 22:35

Het contract moet in zoveel exemplaren worden opgemaakt als er onderscheiden partijen zijn (2 zal dus wellicht volstaat).
Niet vergeten, het aantal originele exemplaren dient ook vermeld te worden in het contract!

Caridina
Topic Starter

#20 , 02 dec 2012 23:18

ok.
Thx.
Is het ook voldoende enkel de laatste pagina te laten handtekenen en op elke bladzijde een paragraaf ?

VDG2

#21 , 02 dec 2012 23:26

Een handtekening is voldoende om juridisch in orde te zijn. Doch het paraferen of handtekenen van elke bladzijde kan uiteraard geen kwaad.

artemis

#22 , 03 dec 2012 11:26

Lees je eens in op het onderwerp vroegcastratie. Bij fokkers van katten moet dit toch een bekende mogelijkheid zijn.

http://users.telenet.be/els-peeters/cat ... tratie.htm

Caridina
Topic Starter

#23 , 03 dec 2012 11:41

Lees je eens in op het onderwerp vroegcastratie. Bij fokkers van katten moet dit toch een bekende mogelijkheid zijn.

http://users.telenet.be/els-peeters/cat ... tratie.htm
Is idd een veelgekend en veelgebruikt onderwerp.
Echter niet elke dierenarts wil dit doen ivm de nog niet volgroeide nieren.

jinan

#24 , 03 dec 2012 11:48

Je zal dan maar zo een kitten met de beste zorgen op de wereld brengen, en dan zien dat men ze zo maar op een of andere kater zet om zo rap mogelijk kleintjes te hebben aan 500€ want dat is toch snel en makkelijk verdiend.
voilà, daarom kan je ze beter laten steriliseren voor verkoop want je kan onmogelijk het doen en laten van de kopers controleren. Zo ben ik ooit tig km gereden om een maine coon kruising te gaan halen, ze vroegen 150€, maar het katje had niet eens lang haar.

Mariette

#25 , 03 dec 2012 13:07

En dan te weten dat men vroeger in maart, mei en augustus overal gratis GEZONDE katjes kon krijgen.

Mijn twee laatste poezen waren perzen met stamboom en beiden heb ik na veel kosten moeten laten inslapen wegens nierinsufficientie.
Dan liever mijn vorige "europese kortharen" die nooit iets mankeerden.

jinan

#26 , 03 dec 2012 13:52

En dan te weten dat men vroeger in maart, mei en augustus overal gratis GEZONDE katjes kon krijgen.

Mijn twee laatste poezen waren perzen met stamboom en beiden heb ik na veel kosten moeten laten inslapen wegens nierinsufficientie.
in het asiel kan je nog steeds gezonde katjes krijgen, je betaalt wel een bijdrage anders kan het asiel niet draaiend blijven.En bij een kattin krijg je nog een bon om goedkoper te laten steriliseren.

artemis

#27 , 03 dec 2012 14:17

Mja en hoeveel van die gezonde katjes worden gedumpt of geëuthanaseerd denk je?

Ik ben het met je eens dat de kans op ziektes bij raskatten hoger is door allerlei oorzaken en teveel menselijke manipulatie (zou ons wat ver van het onderwerp afleiden), maar dat neemt niet weg dat een HTK ook van 'iets' moet sterven als ze het geluk heeft om oud te mogen worden, en de nieren zijn waarschijnlijk het zwakste orgaan bij katten in het algemeen en een van de meest voorkomende (natuurlijke) doodsoorzaken.
Ben zelf nogal een kattenmens maar heb nooit raskatten gehad. Dat "Europese kortharen*" nooit wat mankeren is natuurlijk helemaal niet waar, dan heb je gewoon geluk gehad. Hoe zijn ze dan aan hun einde gekomen?
Mijn aangelopen zwerver van nu 12 heeft een te snel werkende schildklier (komt heel veel voor boven de 8 jaar), enfin 'hàd' want ik heb hem laten behandelen in Merelbeke en hij lijkt genezen te zijn.

* Europese korthaar is eigenlijk een foute term want een ras apart ;-)

Mariette

#28 , 03 dec 2012 15:42

Noem het dan de "Europese Boerenkat" en ja ik heb met die Europese Boerenkatten nooit gezondheidsproblemen gehad. Verdwenen ineens op leeftijd en eentje stierf nadat ze stiekem het water uit een vaas met bloemen deels had opgedronken.

Ik heb verschillende nestjes gehad (meestal ééntje voordat ze gesterilizeerd werden) en àl die katjes zijn netjes gratis naar nieuwe eigenaars gegaan. Het werd wel moeilijker nadat men dat niet meer mocht publiceren en de mensen hun (zieke) katjes dan maar bij de dierenspeciaalzaak moesten halen. Ik heb zo twee katjes kunnen uitdelen aan mensen die er eerst eentje gekocht hadden.

artemis

#29 , 03 dec 2012 15:58

Ik heb verschillende nestjes gehad (meestal ééntje voordat ze gesterilizeerd werden) en àl die katjes zijn netjes gratis naar nieuwe eigenaars gegaan. Het werd wel moeilijker nadat men dat niet meer mocht publiceren en de mensen hun (zieke) katjes dan maar bij de dierenspeciaalzaak moesten halen. Ik heb zo twee katjes kunnen uitdelen aan mensen die er eerst eentje gekocht hadden.
Elk katje dat je bewust laat geboren worden, zelfs al kan je het perfect plaatsen, betekent dat een ander katje niet uit het asiel geraakt want het overschot wordt toch weer groter. :?

Dierenspeciaalzaak.... het is algemeen geweten dat de raskatten die daar verkocht worden ofwel van broodfokkers komen, ofwel uit Oost-Europese kittenfabrieken. Daar een raskat of -hond kopen is om problemen vragen. Het is onder andere daarom dat meerdere ernstige hobbyfokkers een fokverbod met hun kittens willen...

Caridina
Topic Starter

#30 , 03 dec 2012 23:14

Ok, ik weet nu hoe ik het contract het beste opstel en in hoeveel exemplaren.
Wij doen aan rasverbetering en niet aan rasvermeerdering, daarom zullen enkel de kittens die een meerwaarde voor het (gezonde) ras kunnen betekenen voor fok mogen gaan en de anderen met een fokverbod.
En de discussie over asielkatjes had ik mij wel aan verwacht, we hebben ook 2 katten uit het asiel "gered" en doen zelfs regelmatig aan kosteloze vrijwillige opvang.

Bedankt aan allen.

Terug naar “Consumenten Koop”