Aangifte van nalatenschap

pattataolivia
Topic Starter

Aangifte van nalatenschap

#1 , 01 dec 2012 12:06

Bij het overlijden van mijn grootmoeder in 1988 zag de nalatenschap er zo uit:

- roerende netto-nalatenschap: 3.299,60€
- onroerende netto-nalatenschap: 92.960,07€

Mijn grootvader verkreeg 20/32 van de gezinswoning in volle eigendom (1/2 door splitsing gemeenschap + hij erfde 1/4 van de nalatenschap (dus 1/4 van 1/2). Mijn grootvader erfde ook 12/32 in VG, de 4 kinderen elk 3/32 in NE.

Nu is mijn grootvader onlangs overleden. De notaris deed aangifte van nalatenschap. De gezinswoning werd voor 20/32 aangegeven, dat begrijp ik. Maar hoe komt het dat ik van de roerende goederen niet ook slechts 20/32 mag aangeven, op de 12/32 VG werden toch reeds successierechten betaald in het verleden?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 dec 2012 14:36

In die 24 jaar zijn de roerende goederen fel gewijzigd. Van het oorspronkelijk bedrag is waarschijnlijk niets meer aanwezig. Bovendien , indien toen de gelden niet op naam van de kinderen zijn gezet , is het normaal dat die nu als eigendom van grootvader zijn beschouwd. Alle tegoeden op zijn naam dienen aangegeven te worden en successierechten op betaald. Van het onroerend goed heeft de Registratie zelf de nieuwe eigendomsverhouding sindds 1988 genoteerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pattataolivia
Topic Starter

#3 , 01 dec 2012 16:25

Bedankt voor uw antwoord. Maar wat als we die 3.299,60€ op een rekening in onverdeeldheid hadden gebracht. Klopt volgende redenering dan?

- roerende nalatenschap: 3.299,40€, 1/4 in VE voor grootvader, 3/4 in VG: er werd dus voor 2.474,55€ VG vererfd, een bedrag dat we nu dus uit het actief van de nalatenschap van grootvader mogen halen?

Reclame

wanton

#4 , 01 dec 2012 17:22

Als dat is gebeurd en u kan bewijzen dat grootvader met zijn handtekening alleen niet over die gelden kon beschikken , is er een kleine kans dat dat aanvaard wordt. Dan moet ge ook wel al de intresten volledig bij zijn part tellen want hij was de vruchtgebruiker. De Registratie is niet rap geneigd zoiets te doen. Over welk bedrag aan successierechten spreken we : 40 €?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”