Contract korte duur gevolgd door bezetting ter bede?

Hubert2725
Topic Starter

Contract korte duur gevolgd door bezetting ter bede?

#1 , 21 nov 2012 18:04

Ik heb een huurder wiens contract korte duur opgezegd is (door mij, volledig in regel), en afloopt op het einde van de maand.

De enige reden om dit op te zeggen zijn eigenlijk betalingsachterstand (oorzaak is oprechte pech), die hij week na week aflost (interimwerk).
Ik weet niet (denk niet) of hij er helemaal gaat komen voor het eind van de maand, maar de geleverde inspanning is er.

Eigenlijk wil hij blijven, en ik heb geen andere huurder en ook geen tijd en zin om een andere te zoeken, dus zouden we gaan voor een huurcontract van 12 maand (=eerste verleninging, eerste contract = 18 maand), van zodra de schulden afgelost zijn.

Toch wil ik zo lang mogelijk wachten met een nieuw contract (om zeker te zijn dat hij de schulden effectief aflost), maar niet eindigen met een vermoeden van huurcontract voor onbepaalde duur omdat hij er nog inzit op 01/12 en geen nieuw contract getekend heeft (voor welke reden dan ook).

Hoe pak ik dit best aan?
Wat te doen als hij er op het eind van de maand nog inzit, zonder contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hubert2725
Topic Starter

#2 , 24 nov 2012 17:34

Het ziet ernaar uit dat mijn huurder op het eind van de maand (=einde huurcontract) nog met een schuld zal zitten, van iets meer dan 1 maand huur.
Momenteel is hij onbereikbaar.
Ik heb hem reeds in gebreke gesteld voor de betaling, met een afbetalingsplan dat hij niet (volledig) is nagekomen.

Wat te doen als hij onbereikbaar blijft? Ik zit momenteel in het buitenland, een uitstel van het afgeven van de sleutel van enkele weken zou mij wel goed uitkomen eigenlijk, maar ik wil niet dat dit later aanzien wordt als een mondeling huurcontract.

freelance

#3 , 24 nov 2012 20:05

Als de opzeg wettelijk gegeven is : ( korte termijn huur - minstens 3 maand voor het einde contract)
Als huurder na die datum niet weg is :
Procedure opstarten vrederechter .
Zie ook : http://www.immo-particulier.be/nl/infor ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze brochure staat te lezen , dat , zelfs tijdens de procedure een nieuwe overeenkomst tussen huurder en verhuurder nog steeds mogelijk is .
Indien op voorhand totaal géén overeenkomsten nageleefd worden ( huur niet betalen , niet antwoorden op AS ) , en huurder blijft wonen na einde opzegtermijn , EN deze procedure wordt opgestart , kan huurder zich op geen enkel recht beroepen om in een nieuwe ( stilzwijgende ) termijn terecht te komen .
U kunt huurder ook per AS laten weten dat hij de sleutels vanaf 1/12 kan opsturen naar u per AS ( met een termijn van bvb. 1 week ) .Die moeten dan natuurlijk ook afgehaald worden .
Is dan alleen nog de vraag wat u doet met de uittredende plaatsbeschrijving , als u op dat ogenblik in buitenland vertoeft .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Hubert2725
Topic Starter

#4 , 28 nov 2012 13:22

Mijn huurder heeft ondertussen opnieuw een maand achterstand afgelost, de achterstand bedraagt nu 0.5 maand huur.

Ter herinnering, zijn contract is afgelopen op het eind van de maand, opgezegd volgens de regels van de kunst.

Hij antwoord echter niet op zijn telefoon, dus een afspraak maken i.v.m. nieuw huurcontract of afgeven sleutels lukt voorlopig niet.

Ik ben van plan hem Maandag een aangetekend schrijven te richten, waarin ik zeg dat hij mij dringend moet contacteren om de overdracht van de sleutel te regelen binnen de 8 dagen, en dat hij tot dan (tot binnen 8 dagen of de overdracht van de sleutel) beschouwd is als een bezetter (niet meer als huurder) mits een bezettingsvergoeding van x EUR per dag (maandhuur gedeeld door 30).

Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik bedoel, is er een risico dat een vrederechter door die 8 dagen respijt toch dit alles als een nieuw (mondeling) huurcontract aanziet?

freelance

#5 , 28 nov 2012 14:10

Als de opzeg reglementair gegeven is , dan is dit een feit waar ook rechter rekening dient mee te houden . Die 8 dagen extra maken daar geen verschil in .
Maar voor de zekerheid kunt u wel vermelden : " gezien ik van uw kant totaal geen antwoord krijg , noch telefonisch , noch schriftelijk ...." . Dan is dit een goede motivering voor uw uitstel van 8 dagen . Clausule " bezetting ten bede " is ook goed .Daarmee bent u volledig ingedekt .

Let wel : huurder betaald REGELMATIG ( zij het met een achterstand ) , en de vrederechter zou dit wel eens kunnen aanzien als verzachtende omstandigheden om de huurder ( op zijn vraag ) , een extra verlenging te geven . Een kleine achterstand is voor een vrederechter niet altijd een reden om een huurcontract te ontbinden ( indien dus de huurder daar zelf om vraagt ) .
Maar deze verlenging houdt dus zeker geen 3-6-9 contract in .
Zoals gezegd , is een verzoening op rechtbank nog steeds mogelijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”