laptop met "hardhorige" WiFi

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

laptop met "hardhorige" WiFi

#1 , 27 nov 2012 17:59

Zarterdagnamiddag nieuwe laptop van bekend "A-merk" aangeschaft. Thuisgekomen blijkt dat hij noch mijn draadloze router "ziet" (router werkt perfect voor alle andere toestellen in huis), noch de twee hotspots waarop ik vanuit mijn woning met mijn andere apparatuur probleemloos verbinding kan maken.
Enkel wanneer ik met de laptop zeer dicht bij de router kom ziet hij een zwak signaal. Om een sterk signaal te hebben moet ik de laptop fysisch bijna tegen de router houden!!!
Alle instellingen van WiFi zijn correct (heb een zeer goede kennis van hoe dit moet en is bovendien ook nog gecontroleerd door mijn zoon die informaticus is en gespecialiseerd in netwerken). Ook getest op routers bij vrienden en ook daar zeer pover resultaat.
Gisteren, maandag, in de ochtend terug naar de winkel geweest waar ik hem twee dagen voordien heb gekocht. Daar getest en ook povere werking (zelfs in de onmiddellijke nabijheid van hun router), maar ze wilden er zich vanaf maken met "het werkt toch?". Na mijn aandringen eerst beleefd, dan kwaad en zo verder zegden ze me dat de laptop dan voor "herstelling" naar de producent moet.

Vragen:

1. Mogen ze me een laptop voor nieuw verkopen die "hersteld" moet worden?
2. Wat indien de laptop terugkomt zonder verbetering?

3. Suggesties? (ik bedoel juridische, geen technische)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2012 18:07

regeling rond garantie
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 27 nov 2012 18:15

Op de factuur staat in kleine lettertjes dat de garantie "rechtstreeks" wordt verleend door de producent (en dus niet door de winkel.....).
M.a.w. de winkel onttrekt zich m.i. aan het geven van garantie door dit te beperken tot de garantie van de producent (er wordt wel vermeld dat garantie van de producent twee jaar bedraagt, met beperkingen na de eerste zes maanden).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2012 23:27

De wet is duidelijk en NIET voor beperkingen vatbaar.
Onze zoon had met een tablet ook problemen ( ook een infodingens) heeft toen in de winkel zo de wetgeving eens bovengehaald ... en laten meelezen.
Hebben hen zijn geld terugbetaald ...eerst was het een aankoopbon maar gezien er staat ontbinding enz enz is geld teruggestort.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2012 10:55

Op de factuur staat in kleine lettertjes dat de garantie "rechtstreeks" wordt verleend door de producent (en dus niet door de winkel.....). M.a.w. de winkel onttrekt zich m.i. aan het geven van garantie door dit te beperken tot de garantie van de producent (er wordt wel vermeld dat garantie van de producent twee jaar bedraagt, met beperkingen na de eerste zes maanden).
Ik vermoed dat deze vermelding puur informatief is. Dat de winkel de laptop naar de producent opstuurt om daar te laten herstellen, is perfect mogelijk. De winkel houdt zich perfect aan de garantieplicht indien:

1. U uw defecte laptop daar kan binnenbrengen, en deze achteraf gerepareerd terug kan afhalen.
2. U een andere laptop krijgt, indien blijkt dat uw laptop niet meer kan gemaakt worden.
3. U uw geld terugkrijgt omdat de laptop niet meer kan gemaakt worden, maar ook niet meer kan vervangen worden (model is uit productie, bijvoorbeeld).

Wat de winkel doet om uw laptop gerepareerd te krijgen (opsturen naar de producent, zelf repareren, ...), speelt geen enkele rol.

Als de winkel echter tegen u gezegd heeft dat u de laptop ZELF voor herstelling naar de producent moet opsturen, zijn ze in fout, maar ik kan niet meteen uit uw tekst opmaken of dit zo was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”