Murphy is tegenwoordig dol op ons... Na een zaak bij de jeugdrechtbank via de schoonmoeder, kregen we vandaag een dagvaarding van de politierechtbank.
Mijn vriend had in de zomer van 2011 een verkeersongeval waarbij zijn auto en de auto van de tegenpartij perte totale was.
Het ongeval gebeurde op een kruispunt waar mijn vriend rechtdoor reed en zijn tegenligger links wou afslaan.
Tegenpartij gaf direct toe dat hij in fout was. Hij vertelde dit ook aan de politie.
Mijn vriend werd uiteraard ook ondervraagd... Het was half 6 's ochtends en hij was volledig over zijn toeren door het ongeval. Toen de politie vroeg hoe snel hij reed, wist hij het ook niet meer. De agent moest iets noteren, zei hij en mijn vriend zei 90 omdat hij dacht dat je daar 90 mocht rijden. Hij zei deze snelheid omdat dat de maximum snelheid was op de weg en hij zich aan de snelheidslimiet houdt. De maximum snelheid was echter 70 en waarschijnlijk reed hij dus ook 70. Ander punt was dat zijn banden versleten waren.
Zaak werd afgehandeld door de verzekeringen en tegenpartij gaf toe dat hij in de fout was.
Vandaag (bijna anderhalf jaar later) kregen we een dagvaarding van de tegenpartij.
Ze eisen dat mijn vriend al hun kosten betaalt, inclusief de gerechtskosten.
We zijn eigenlijk helemaal verbouwereerd hierdoor.
Uiteraard hebben we al onze advocaat gecontacteerd en volgende week hebben we een afspraak.
Ik wou toch eerst even hier checken. Kennen jullie precedenten van dergelijke zaak? En wat is de kans dat de tegenpartij in het gelijk wordt gesteld? Kan dit zomaar nadat die toegaf in de fout te zijn?