Dringend HULP gevraagd, wat te doen bij overlijden huurder!

niempje
Topic Starter

Re: Dringend HULP gevraagd, wat te doen bij overlijden huurd

#16 , 21 nov 2012 13:43

Wie heeft de sleutels van het huis?
Ik heb een sleutel, de vriendin heeft een sleutel, wie de sleutel van de huurder in zijn/haar bezit heeft is mij onbekend. Er zijn geen bijgemaakte sleutels daar dit via mij moet (veiligheidsslot met code voor bijmaken van extra sleutels, code hiervoor is in mijn bezit)
Ook aan politie vragen of de kinderen al verwittigd zijn.
Bij minderjarigen is het de voogd of de andere levende ouder die in hun naam optreed.
Heb ik in de mail aangegeven die ik naar de substituut heb gestuurd.

Ik hoop enkel dat ik de verzonden mail correct heb opgesteld, daar ik totaal geen ervaring heb met deze zaken. Plaats ik deze (met weglaten van gegevens) op het forum zodat er nagekeken kan worden of ik geen belangrijke punten over het hoofd heb gezien? Of kan ik deze per PB laten nalezen door jullie (beste Franciscus en j.demoor)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#17 , 21 nov 2012 16:23

Zou je niet beter wachten tot het parket het pand vrijgeeft er is daar een dode mens gevonden welke het parket aan onderzoeken is in welke omstandigheden hij overleden is. Dit kan een tijdje duren tot de wetsgeneesheer zijn onderzoek heeft afgerond. Via mail gaat u niemand van het parket informatie geven in dergelijke omstandigheden. Trouwens het gerecht werkt nooit via mail.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

niempje
Topic Starter

#18 , 21 nov 2012 17:48

Beste Sloeberken, als je alles hebt gelezen van dit topic dan weet je dat ik als VERHUURDER plichten heb, en één van deze plichten is rekening houden met de WET en er dus voor te zorgen dat de erfgenamen (de enige wettige personen zijn dewelke recht hebben op inboedel en inhoud van de woning) EN dat ik als verhuurder aanspraak kan maken op diezelfde inhoud/inboedel wegens gemaakte/achterstallige kosten en achterstallige huurgelden. Hiervoor moet ik de woning laten verzegelen zodat niemand toegang heeft tot de inhoud van de woning.

En met alle respect, want de huurder was eveneens een goede kennis van mij, MAAR ik MOET zaken en privé gescheiden houden, en of dit nu fijn is of niet, ik kan NIET wachten op de vrijgave van de woning daar de huurder ook nog een vriendin heeft/had, die een sleutel bezit van de woning (woonde er ook) en bijgevolg ook TOEGANG heeft tot het huurpand van zodra deze is vrijgegeven, maar waarvan haar adres er helemaal niet staat geregistreerd!

Vriendin en erfgenamen zijn NIET DEZELFDE dus ik ben VERPLICHT de NOODZAKELIJKE regelingen te treffen wil ik als eigenaar/verhuurder later niet de bonen willen vreten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 nov 2012 18:28

Wie stond er nog ingeschreven die vriendin?
Wie stond er op huurcontract?
Wie woonde er in werkelijkheid?

niempje
Topic Starter

#20 , 21 nov 2012 21:36

Wie stond er nog ingeschreven die vriendin?
Zowel huurder als vriendin hadden AANVRAAG gedaan tot inschrijving maar wijkagent had na herhaaldelijke pogingen nog steeds geen officiële vaststellingen kunnen doen daar er nooit iemand open deed.
Wie stond er op huurcontract?
De overleden man waarvoor het onderzoek nog lopende is.
Wie woonde er in werkelijkheid?
Zowel de huurder als zijn vriendin.

Ondertussen nog steeds geen nieuws van Parket, noch van de politie over enige vrijgave van de woning of een bevestiging van afgeronde autopsie. Normaal ging men maandag reeds meer weten, nu woensdag, nog steeds geen nieuws... wat wachten toch lang duren kan.

Franciscus

#21 , 21 nov 2012 22:43

Parket zal U niet in kennis stellen.
Zij zullen opdracht geven u te horen aan de politie.
Een beetje afhangende van de resultaten autopsie zal dat recherche ( federale of lokale) of gewoon de aanvankelijke opstellende officier met wachtdienst (lokale) zijn.

Om u niet teleur te stellen ..... in afwachting autopsie .... dat kan wel 'enige' tijd duren .... zoals reeds gezegd moet er een OR worden aangesteld die dan een wetsdokter aanstelt en die dan de lijkschouwing uitvoert met allerlei labo onderzoeken waar men op resultaat moet wachten.
Een volledig gerechtelijk onderzoek naar een verdacht overlijden 'kan' lang duren.

U kan aan politie vragen of zij een sleutel hebben en van wie .... zo kan u wel al enigszins weten waar de sleutels zijn.

Nooit kunnen aangetroffen worden door kwartierinspecteur.... wonen ze dan ergens anders?
Deurwaardersproblemen?

niempje
Topic Starter

#22 , 22 nov 2012 08:09

Nooit kunnen aangetroffen worden door kwartierinspecteur.... wonen ze dan ergens anders? Deurwaardersproblemen?
Hij was bijna altijd van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de baan voor zijn werk (vrachtwagen), zij...werkte niet en was dus in principe thuis, echter waarom zij nooit opendeed kan ik niet met zekerheid zeggen maar enkel vermoeden, vriendin is enorm alcohol-verslaafd...

De kans op deurwaarders is mogelijk, kan ik stellen, daar ik als kennis van de man, op de hoogte ben van de financiële problemen waar hij de laatste maanden mee te kampen kreeg...

niempje
Topic Starter

#23 , 23 nov 2012 19:42

Ondertussen heb ik de raadsman van de voogd van de minderjarige wettige erfgenamen kunnen bereiken, hiervan heb ik reeds het schriftelijke bericht gekregen dat erfenis (wegens schulden) zal verworpen worden, dat zei bijgevolg ook niet zullen instaan voor verdere opvolging van de huurovereenkomst...

Wat nu?

- ik kan fluiten naar mijn centen?
- ik moet de familie van de overledene contacteren om daar een verbreking van de huurovereenkomst te bekomen?
- wat met al de spullen die achterblijven? De vriendin zal waarschijnlijk alles ophalen wat nog bruikbaar is en ik heb een groot vermoeden dat rommel en afval achter zal blijven?

Ik weet dat ze morgen al een deel gaan halen...

niempje
Topic Starter

#24 , 24 nov 2012 08:53

Dit is de schriftelijke bevestiging die ik reeds heb ontvangen van de raadsman van de voogd (van de minderjarige erfgenamen)

Geachte Mevrouw ,

Ik ben inderdaad de raadsman van mevrouw xxxxx xxxxx , en haar kinderen , xxxxx en xxxxx xxxxx , geboren op xx.xx.xxxx en xx.xx.xxxx, allen wonende te xxxxxxx .

Mijn cliënte is nooit gehuwd geweest met wijlen x.xxxxx.

Volgens mijn informatie , zijn de kinderen de enige erfgenamen .

Ik heb cliënte de raad gegeven om de nalatenschap xxxxx te verwerpen (namens haar kinderen uiteraard ) .

Deze verwerping zal nog enkele maanden in beslag nemen ( overlijdensakte , attest van erfopvolging , machtiging Vrederechter en akte van verwerping Eerste Aanleg xxxxx ).

Mijn cliënte zal dan ook NIET overgaan tot regeling van achterstallige huur en zal overigens geen enkele daad van aanvaarding van nalatenschap stellen .
( bvb minnelijke beëindiging van de huur ).

Tot uw dienst en oprechte groeten,

Xxxxxxx (advocaat)

Wat zijn mijn mogelijkheden nu?

- Ik kan vrij beschikken over de woning?
- Wat met de vriendin die een huissleutel heeft maar er NIET staat gedomicilieerd, maar die wel toegang heeft tot de woning?
- Ik heb van haar vernomen dat ze haar spullen vandaag gaat ophalen, wat hiermee?
- Kan ik er op één of andere manier voor zorgen dat ze ofwel niets kan buiten halen oftewel ALLES zodoende de woning volledig leeg is?
- Foto's, officiële klacht bij de politie wegens huisvredebreuk? Heb ik zelf als eigenaar nu wel toegang tot de woning aangezien de schriftelijke bevestiging van verwerping van de erfenis?
- Mag ik de sloten veranderen?

sloeberken

#25 , 25 nov 2012 10:41

Toch een eigenaardig schrijven als die advocaat schrijft haar kinderen, en dat het nog enkele maanden kan duren. Denk dat u in dergelijke zaak best zo snel mogelijk een raadsman onder de arm neemd zodat u geen verkeerde handelingen steld die later tegen u kunnen keren. Wat als een van de kinderen zich zou bedenken en toch de erfenis opeist. Als ze minderjarig zijn denk ik dat het speciale regelingen zijn die steeds via het vredegerecht zal moeten geregeld worden. Stel dat de overleden man is begraven door het ocmw. Zou toch heel voorzichtig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xastheron

#26 , 26 nov 2012 11:00

- Wat met de vriendin die een huissleutel heeft maar er NIET staat gedomicilieerd, maar die wel toegang heeft tot de woning?
Heeft wettelijk geen toegang tot de woning want heeft er geen belangen. Enige wat ze zou kunnen doen is u verzoeken toestemming te geven om "haar spullen" te gaan halen. Mag niet zomaar het pand betreden.
- Ik heb van haar vernomen dat ze haar spullen vandaag gaat ophalen, wat hiermee?
Als u haar niet in het pand wil: sloten veranderen. Ik neem aan dat het pand niet meer verzegeld is door de politie dan? Kan ook altijd eens om raad vragen bij de locale politie...
- Kan ik er op één of andere manier voor zorgen dat ze ofwel niets kan buiten halen oftewel ALLES zodoende de woning volledig leeg is?
Misschien in onderling overleg met mevrouw, op papier, met duidelijke afspraken (en met alle benodigde gegevens etc).
- Foto's, officiële klacht bij de politie wegens huisvredebreuk? Heb ik zelf als eigenaar nu wel toegang tot de woning aangezien de schriftelijke bevestiging van verwerping van de erfenis?
Schriftelijke bevestiging van de intentie tot... Nog niet officieel dus.
- Mag ik de sloten veranderen?
Zie hierboven: navraag doen bij politie. Meld dat je gehoord hebt dat derden een sleutel bezitten en dat je vreest dat zij jouw belangen gaan schaden (lees: meubilair gaan meenemen). Doe ook eens navraag (bij advocaat) over bewarend beslag op inboedel, of dit een mogelijkheid is.

Franciscus

#27 , 26 nov 2012 11:14

Pand is gerechtelijk verzegeld wegens een onderzoek naar verdacht overlijden.
Gezien autopsie is dat een zaak waarvoor een onderzoeksrechter gevat is.
Gezien eerste vraag is van 18/11.
Bij een gerechtelijke verzegeling mag alleen de OR / pdK beslissen wie er binnen mag.
(Zegelverbreking is trouwens strafbaar).
Eigenaar zal steeds aan parket /OR moeten vragen of pand kan vrijgegeven worden.
Gezien de mogelijke doodsoorzaak een CO vergiftiging 'kan' zijn is de eigenaar mogelijks zelf betrokken partij.
Het zijn dus twee zaken die door elkaar lopen.
1- het gerechtelijk onderzoek
2- procedure voor vrederechter om appartement terug vrij te krijgen.
Dat hangt af van wie de huurders(contract) zijn en wie de erfgenamen.

niempje
Topic Starter

#28 , 26 nov 2012 14:48

Stand van zaken op dit moment:

Telefoon gekregen van de lokale politie dat het onderzoek op donderdag 22/11 werd afgerond en dat de woning vanaf dan werd vrijgegeven. Kreeg hierbij ook te horen op mijn vraag of ik vriendin de toegang kan ontzeggen, dat wanneer iemand niet officieel staat gedomicilieerd, maar wel een aanvraag tot inschrijving is geweest, dit volgens hen op ongeveer hetzelfde neerkomt als de persoon in kwestie daar ook woont.

Maw, als ik het goed begrijp, vriendin had wel inschrijving aangevraagd, woonde daar samen met huurder, ik krijg die daar dus niet zomaar buiten??? Waar gaan we toch naartoe zeg! Heeft daar geen adres, geen huurcontract, betaald geen huur, en ik ben de pineut want kan nog zelf een procedure gaan opstarten op basis van "ik weet niet wat"...

Daarbij komt dat zij intussen terug in de woning zit, of daar al een deel heeft buiten gehaald (dat weet ik dus allemaal niet maar is best mogelijk), en er is daar niks vastgelegd in een inventaris of dergelijke, wat met de erfenis en het geld van de huurder dan??? Volgens ik kon vinden, gaat bij verwerping van de erfenis door de kinderen, deze normaal naar de ouders, maar aangezien deze ook reeds zijn overleden, zal de verdeling/verwerping toekomen aan de broer + halfbroer en halfzus.

Moet ik hen contacteren en raad geven zich zo snel mogelijk naar de notaris te begeven?

Ik begin stilletjes aan al de moed te verliezen en weet me totaal geen raad meer, het is toch waanzin dat een verhuurder van alles de dupe is!?

@ Franciscus: er werd een natuurlijk overlijden vastgesteld, de persoon had een aanval gehad, er is dus geen sprake meer van CO-vergiftiging. En de vriendin staat NIET bij in de huurovereenkomst.

Vandebos

#29 , 26 nov 2012 14:59

kortste pijn is de dame in kwestie eens aan te spreken en te kijken wat haar intenties zijn. Indien ze in het pand wenst te blijven wonen zal er een nieuw contract dienen opgemaakt te worden. Indien niet zal u met haar een datum van de beëindiging van de bezetting dienen af te spreken.

Pas op het ogenblik dat de dame in kwestie geen van beide wenst kan u, na haar aangetekend in gebreke te hebben gesteld, een uitzettingsprocedure starten.

niempje
Topic Starter

#30 , 26 nov 2012 16:19

Ik denk dat ik ga kunnen fluiten achter mijn achterstallige huur, dame is op dit moment alles aan het buiten halen, 3 wagens aan het vol laden...

Wat kan ik doen, politie bellen?

Terug naar “Huren”