informatie betreffende rechtzaak aub

triske
Topic Starter

informatie betreffende rechtzaak aub

#1 , 25 sep 2007 18:04

geachte heer/ mevrouw

ik ben in april 2006 verhuist van nederland naar borsbeek, ik woon samen en heb sinds twee weken een kind bij mijn huidige vriendin.
ik ben sinds december 2005 gescheiden van mijn ex-vrouw waarbij ik twee kinderen heb en waarvoor ik 265euro allimentatie per maand betaal, ik heb bezoekrecht gekregen van de rechter (een weekend per twee weken) waarbij beslist is dat zij de kinderen naar mij brengt waarna ik ze weer naar haar terug breng, deze regeling is ze echter nooit nagekomen (ik heb de kinderen altijd moeten halen en terug brengen waarbij zij soms deed alsof ze niet thuis was wanneer ik aanbelde om de kinderen terug te brengen) en sinds juli 2006 krijg ik mijn kinderen niet meer te zien.
sinds de uitspraak van de scheiding heb ik te maken met telefonische bedreigingen en word ik lastig gevallen door mijn ex-vrouw, sinds juli 2006 heeft mijn ex-vrouw een zaak tegen mij geopend bij het lbio (landelijk buro inning onderhoudsbijdrage) waartegen zij heeft beweerd dat ik geen ofwel teweinig allimentatie had betaald, er was inderdaad een achterstand in de betalingen maar deze was snel weer ingehaald,nu wil mijn ex-vrouw dat ik haar meer geld betaal, als ik dit niet doe dan zal zij het lbio weer inschakelen, ik kan haar echter niet meer betalen als dat ik nu al doe, ik heb namelijk ook een gezin te onderhouden en heb ook mijn vaste lasten
kan zij dit zomaar eisen en zou het verstandig zijn om een rechtzaak tegen haar te openen in verband met de allimentatie of zou dit alleen maar in mijn nadeel kunnen werken.
mocht dit in mijn voordeel kunnen uitpakken zou ik dan recht hebben op een pro-deo advocaat.
ik hoop dat u mij kunt helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 25 sep 2007 20:12

ik woon samen en heb sinds twee weken een kind bij mijn huidige vriendin
Proficiat !

Met de situatie van uw ex mag je niet wachten. Je zal diep in je buidel moeten tasten, maar wel doorzetten wil je het contact met je kinderen niet verliezen.

1) Je stapt naar een gerechtsdeurwaarder met het vonnis. Je maakt afspraak of hij/zij nagaat of de gerechtelijke uitspraak wordt nagekomen.
Eenmaal dat je die "vasstelling" van de gerechtsdeurwaarder bekomen hebt (kostprijs +/- 200 euro) dan leg je klacht neer bij de politie.

2) Herhaal dit 14 dagen later, waarbij je per aangetekende zending de rekening van de gerechtsdeurwaarder naar de andere ouder stuurt.

3) Neem contact op met een advocaat om de andere ouder rechtstreeks te laten dagvaarden (zie postings albertmotart) voor de corectionele rechtbank. Dit kan allemaal een hele hoop geld kosten en bovendien maanden/jaren aanslepen, maar normaliter dient de onwillige ouder hiervoor betekenisvol gestraft te worden zodat minstens herhaling zal bekomen worden

Op basis van art. 387 BW kan je overigens de zaak terug voor de rechter laten komen, dit kan zelfs met een eenzijdig verzoekschrift, maar op dit moment raad ik je dat laatste voorlopig af.

Lees de bilocatiewet zeer goed, er staan heel wat goede dingen in.
http://www.f4j.be/doc/doc06/060904_de_bilocatiewet.html

RR

bemiddelaar

#3 , 25 sep 2007 22:43

Of het conflict wordt alleen maar groter en escaleert totaal met alle gevolgen van dien voor de kinderen want de ouders zijn zo aan het strijden met elkaar dat de kinderen totaal uit het oog worden verloren en dit terwijl dit het laatste is wat je wil als ouder ...

Je kan het ook anders aanpakken en de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken (in Nederland noemen ze dit een mediator) en desgewenst als de kinderen nog in Nederland wonen kan er zelfs gebruik gemaakt worden van forensische mediation. Voor meer informatie hieromtrent surf naar www.forensischemediation.nl. Deze variant van mediation bestaat niet in België. Voor meer informatie omtrent de Belgische mogelijkheden inzake mediation kan je informatie vinden op www.bemiddelingvzw.be

Je kan eventueel ook gebruik maken van omgangshuizen om terug contact met je kinderen te hebben. In België noemt men dit bezoekruimten.
Meer informatie omtrent de Nederlandse omgangshuizen kan je vinden op www.scheiding-omgang.nl

Reclame

roderidder

#4 , 26 sep 2007 00:56

Of het conflict wordt alleen maar groter en escaleert totaal met alle gevolgen van dien voor de kinderen want de ouders zijn zo aan het strijden met elkaar dat de kinderen totaal uit het oog worden verloren en dit terwijl dit het laatste is wat je wil als ouder ...
De rechter heeft hier gesproken. Uiteraard is hier maar 1 klokl (vb. vader verhuist enkele 10 tallen kilimeters of meer na de uitspraak)

Als een ouder een auto in brand steekt of de auto van de ex in het kanaal dumpt, dan moet men van overheidswege ingrijpen in dat soort van conflicten. Dit moet zeker gelden als kinderen als wapen gebruikt wordt om de andere ouder te kwetsen. Welke zin heeft een rechter als men telkens opnieuw gehonoreerd wordt als men de uitspraken negeert keer na keer. Het rasisme, het genderracisme van onze, en Nederlandse magistraten druipt in deze materie eraf.

Het is de taak van het openbaar ministerie om misdrijven (art. 432 voor Belgie en art. 279 van de strafwet) op te sporen. Als men niet eens moeite doet om ze op te sporen als moeders deze halsmisdaden begaan dan vraagt men om grote problemen en nu heb ik het over moord, ontvoering familiedrama's ed. Dit is anders voor vaders, hier treed men wel op en worden wel opgesloten in de cel.

Dat het conflict nog groter wordt in Be of Nl als de moeder van de vrijheid wordt beroofd zal moeilijk uit te maken zijn. Waar zijn de cijfers? Waar zijn de moeders die men heeft opgesloten omdat ze hun kinderen manipuleren om de andere te haten of de kinderen geen andere ouder gunt waarna het conflict nog groeit?

Die bezoekruimte/omgangshuizen dienen niet daarvoor! Het is alsof men van overheidswege financien moet gaan vrijmaken omdat één ouder geen gerechtelijke uitspraken kan nakomen. Dit is "laat ons eerst een probleem creeren om het daarna trachten op te lossen.

Wil men van overheidswege goed beleid voeren dan zal men in de eerste plaats beide ouders gelijke kansen moeten gunnen. Als één ouder de andere ouder uit het leven van het kind wil krassen zal de paradoxale toewijzing één van de opties zijn die men goed moet overwegen of ze mogelijk zijn. Het kind bij de manipulerende ouder laten zal vaak neerkomen op dwijlen met de kraan open.

RR

triske
Topic Starter

#5 , 26 sep 2007 10:53

dank jullie voor de antwoorden

om dus al de miserie voor de kinderen te vermijden heb ik dus ook besloten om de kinderen niet meer te halen , de confrontatie voor hen is ook niet makkelijk als je steeds woorden krijgt van je ex waar de kids bij zijn, hoe hard die stap zetten ook is, het is in het belang van de kinderen dat ik gehandeld heb, en hopelijk zien ze later ook in waarom ik deze sap gezet heb...
bij de uitspraak van de rechter was er dus al sprake dat ik ging verhuizen naar belgie.

maar kan ze meer allimentatie gaan eisen? hoe berekene ze hier in belgie de allimentatie, enkel op mijn inkomen of ook op dat van mijn vriendin?

kan ik hier een zaak aangaan tegen haar of moet dit via nl gaan?

roderidder

#6 , 26 sep 2007 16:10

Je dient mijn inziens een schrijven te sturen naar de officier van justitie waar je de situatie verduidelijkt. Je vraagt duidelijk of de officier bereid is om zich te schikken naar art.4 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK)

De Staten die partij zijn, nemen alle passende wettelijke bestuurlijke en andere maatregelen om de in dit Verdrag erkende rechten te verwezelijken.

Nog dit:
Als je een kind moet brengen dan geef je al een signaal als ouder aan het kind dat je als ouder hiermee instemt. Ook zal ze geen 15 minuten voor de deur moeten staan morren voordat je opendoet.

Slechts 30% komt terug in contact na verloop van jaren bij 70% is de contactbreuk voor eeuwig.

RR

m.b.t de alimentatie:
http://www.alimentatiehaven.nl/

j.demoor

#7 , 27 sep 2007 10:57

“Art.32.Behalve in aangelegenheden waar deze wet anders bepaalt, zijn de Belgische rechters bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de staat of de bekwaamheid van een persoon, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° die persoon bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 2° die persoon bij de instelling van de vordering Belg is.Art.33.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het ouderlijk gezag...in de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet en in artikel 32.Art.35.§1.De uitoefening van het ouderlijk gezag of...wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het kind zijn gewone verblijfplaats heeft op het tijdstip waarop die uitoefening wordt aangevoerd.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Een Nederlandse rechter dient hier dus Nederlands recht toe te passen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”