condensatieketel op aardgas

koen999
Topic Starter

condensatieketel op aardgas

#1 , 24 nov 2012 16:28

een jaar of zeven terug heb ik een bulex wandcondensatieketel laten plaatsen.
deze kostte toen een 4000 euro en viel constant in panne
uiteindelijk schat ik voor die ketel op zes jaar tijd een 3000 euro aan herstellingskosten uitgegeven te hebben.
(gemiddeld zon 3 a vier interventies door bulex per jaar waarbij ze dan ook nog geen uur kunnen zeggen dat ze precies komen)

vorig jaar heb ik deze laten vervangen door een buderus (kostprijs 6600euro) en we zitten opnieuw al aan de derde interventie op een goed jaar tijd, weliswaar onder garantie allemaal
ik wil me deze keer niet laten doen, wat als deze ketel opnieuw constant in panne valt?
kan ik dan een andere eisen?

met mijn allereerste ketel, een gewone atmosferische van nog geen 1500 euro heb ik 15 jaar geen enkel probleem gehad en met die condensatieketels niks dan problemen. Is dit dan echt zo n rommel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2012 16:34

De mijne staat er nu bijna 5 jaar, en buiten 2 x wettelijk onderhoud is er nog geen technieker in de buurt ervan geweest. En in mijn kennissenkring zijn er vele condensatieketels geplaatst en niemand heeft hier problemen mee gehad tot op heden. Werd hij wel goed geplaatst? Is uw schouw wel geschikt voor een dergelijke ketel?

koen999
Topic Starter

#3 , 24 nov 2012 16:39

De ketel werd geplaatst door een erkend vakman en de schouw is ook nieuw. De installateur kan en mag er niet aan werken daarvoor zijn alleen de techniekers van buderus bevoegd.

Reclame

Xastheron

#4 , 26 nov 2012 12:40

Koop de volgende keer een condensatieketel van een ander merk?

Panne: welke errorcode en welke beschrijving van deze errorcode in het handboekje? Want er zijn al veel condensatieketels die door slechte plaatsing continu in panne vallen. Vaak voorkomende fout is dat men geen "weep hole" voorziet voor het condensaat, waardoor er water ophoopt in de afvoerleiding na verloop van tijd en de rookgassen bijgevolg onvoldoene geëvacueerd worden.

artemis

#5 , 26 nov 2012 13:33

Ben je zeker dat de pannes een gevolg waren van een technisch mankement aan de ketel zelf? Want ik ben het eens met mava en Xastheron, jammergenoeg zijn er veel erkende installateurs die niet weten hoe een condensatieketel volgens het boekje aan te sluiten. Met alle gevolgen vandien...

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2012 15:44

Is het een bestaande vertekale gemetselde schouw naar omhoog door het dak? Zit in die schouw een voering met een dubbelwandige buis in PVC voor de rookafvoer naar buiten? Is de ketel zelf aangesloten op uw riolering voor een waterafvoer van die schouw?
Gaat uw schouw horizontaal naar buiten door de gevel? Hoever is de afstand tussen ketel en buitengevel? Hoeveel bochten zijn er?
Allemaal zaken die de goede werking kunnen beïnvloeden.
http://www.vuurvogel.be/#/blog/45600875 ... EL/1668834" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.buderus.be/files/20120229214 ... 20GB072%20(K" onclick="window.open(this.href);return false;)%20rookgasafvoer%20-%206720646357%20(nl).pdf

Terug naar “Consumenten Koop”