Ik heb onlangs een pand gekocht in openbare verkoop, dat na recht van hoger opbod definitief is toegekend.
Helaas is de medewerking van de notariële medewerker die zich met het dossier bezig houdt, naar onze mening nogal pover te noemen. Graag had ik afgetoetst in hoeverre de volgende zaken aanvaardbaar zijn, alvorens dit eventueel met de notaris zelf te bespreken en/of andere stappen te nemen.
- Sinds het begin weigert de medewerker in kwestie om ons een kopie van de akte of het bijzondere lastenboek te sturen. Eerst was er sprake van "dat dit pas kon als het pand definitief toegewezen was" (konden we nog enigszins begrijpen), nu klinkt het dat het pas kan vanaf het moment dat we de aankoopprijs volledig betaald hebben. Kan men ons deze documenten inderdaad achterhouden? We hebben ze uiteraard in volle bewustzijn doorgenomen en getekend op het moment van de (toen nog voorlopige) toewijzing - weliswaar met flink wat zenuwen na het hele biedproces - maar het zou meer dan handig zijn dat we ze nog eens in hun volledigheid kunnen overlopen en kijken wat de precieze bepalingen zijn rond aspecten die nu belangrijk worden. Of nog: het gebrek aan een kopie van de akte vergemakkelijkt het verkrijgen van een lening ook niet bepaald.
- Men zegt ook dat de sleutels van het pand pas ten vroegste over 6 weken overhandigd kunnen worden, óók is de aankoopprijs van het huis al veel eerder overgemaakt. Nochtans is er geen enkele reden waarom de sleutels niet vroeger vrijgegeven kunnen worden (het pand staat al een hele tijd leeg). Ook hier verstopt men zich achter het bijzondere lastenboek, dat we uiteraard niet opnieuw kunnen inkijken door de weigering om een kopie te bezorgen. Bij aandringen zegt men dat er eventueel bekeken kan worden of de sleutels niet na betaling al kunnen worden vrijgegeven, maar enige zekerheid wil men totaal niet geven. Heel handig als je je verhuizing wilt regelen, een huurcontract moet opzeggen, enzovoort...
- Als klap op de vuurpijl is het notariaat in kwestie ook nog bijna twee weken gesloten rond de jaarwisseling. De betaling om het "eventueel" daaropvolgend vrijgeven van de sleutel zou daardoor dus nóg sneller moeten gebeuren. En omgekeerd zal ook die termijn van 6 weken daardoor niet gerespecteerd kunnen worden, door de sluiting zullen er sowieso nog een paar dagen bijkomen.
- Last but not least: de medewerker in kwestie spreekt en schrijft geen woord Nederlands (het gaat om een Brussels notariaat). Men weet nochtans zeer goed dat we Nederlandstalig zijn. De akte en het bijzondere lastenboek zelf waren al in het Frans (de verkoper is Franstalig en men heeft daar naar eigen zeggen maar aan aangepast, veel keus hadden we niet), maar dat we nu ook nog eens verplicht zijn om alle mondelinge en geschreven communicatie (inclusief documenten zoals de afrekening van de kosten) in het Frans te doen, vinden we toch wat ver gaan. Wat is er hierrond bepaald?
Hoe dan ook, zelfs als blijkt dat dit wettelijk/juridisch allemaal kan, vinden we het toch maar een zeer povere toestand. De vraag is natuurlijk wie we erover zouden kunnen aanspreken. Misschien de notaris zelf (die was zelf wel tweetalig en ook een vrij charismatisch iemand), maar anderzijds is de kans groot dat de medewerker het bovenstaande allemaal met de notaris heeft besproken. En dan heeft het weinig zin om naar hemzelf te gaan. We willen in ieder geval vermijden dat er een of andere lepe truc wordt uitgehaald om ons alsnog dwars te zitten als we durven te protesteren, het pand is ons daarvoor te kostbaar.
Alvast bedankt voor het meedenken...