privacy

janvdp
Topic Starter

privacy

#1 , 22 nov 2012 13:02

Laatst was ik op het containerpark, uitgebaat door een intercommunale.
Ik moest mijn wagen met aanhangwagen op een weegbrug rijden.
Zonder dat iemand me iets vroeg of uitleg gaf, werd de slagboom geopend en mocht ik het afval lossen.
Nadien moest je in een kantoortje binnengaaan en om te betalen.
Op het rekeningutreksel dat ik kreeg stond mijn naam en adres en dat alles op basis van de nummerplaat van mijn wagen.
De mensen die daar dus de weegbrug bedienen en afrekenen met de klanten kunnen zomaar nummerplaten intikken en krijgen vervolgens de naam en het adres van de eigenaar van de wagen. Kan dit zo maar . Is dit geen schending van de privacy. Ik was er in ieder geval niet mee opgezet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 22 nov 2012 13:11

Bent u al eens langs geweest op dit (of een hieraan geaffilieerd) containerpark? Of was u daar met een voertuig van uw firma?

Kingfisher

#3 , 27 nov 2012 10:08

Ze kunnen dat ook afschaffen, en dan volgende keer gewoon een identiteitskaart eisen?

Reclame

Jef 007

#4 , 27 nov 2012 10:19

heeft u zich vroeger geregistreerd bij dit containerpark?Indien ja,dan heeft u waarschijnlijk uw gegevens ( naam, adres en nummerplaat) doorgegeven
Uw nummerplaat zit dan in hun database en is gelinkt aan uw naam.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat containerpark inzage heeft in DIV

janvdp
Topic Starter

#5 , 19 dec 2012 19:21

Ze kunnen dat ook afschaffen, en dan volgende keer gewoon een identiteitskaart eisen?
Mijn identiteitskaart vragen ok maar niet vi amijn nummerplaat. Wat voor privacy heb je uiteindelijk nog als de eerste de beste parkwachter mijn persoonlijke gegevens kan opvragen via de nummerplaat van mijn wagen?

janvdp
Topic Starter

#6 , 19 dec 2012 19:24

heeft u zich vroeger geregistreerd bij dit containerpark?Indien ja,dan heeft u waarschijnlijk uw gegevens ( naam, adres en nummerplaat) doorgegeven
Uw nummerplaat zit dan in hun database en is gelinkt aan uw naam.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat containerpark inzage heeft in DIV
Ik heb me nooit geregistreerd op dat containerpark en het was de eerste maal dat ik er kwam met mijn privé wagen.
Het park kan mijn gegevens opvragen a.d.h.v. mijn nummerplaat. Dat vind ik een schending van de privacy.

Jef 007

#7 , 19 dec 2012 19:42

u kan best uw vragen richten aan de intercommunale
zij zullen u dan uitleggen hoe ze aan uw persoonlijke gegevens komen
kan u ons op de hoogte houden?

freelance

#8 , 20 dec 2012 01:19

Blijkbaar kunnen alle mogelijke autoriteiten ( en bij uitbreiding eventueel ook anderen ) persoonsgegevens opvragen bij de D.I.V.
Als het containerpark toebehoort aan de gemeente dan kan dit , en wordt het niet aanzien als schending van de privacy ( net zoals bij de politie ) .
Hoe het hele systeem in mekaar steekt ( de machtiging daarvoor ) wordt haarfijn en messcherp uit de doeken gedaan in een arrest van de onvolprezen oud vrederechter Jan Nolf .
( waarschuwing : het bewuste arrest behandelt een zaak over parkeer retributies / versus privacy ; en is voer voor die-hards . Het arrest in pdf formaat bevat 38 vol geschreven bladzijden ) .
http://www.justwatch.be/Justwatch.be/Pa ... %20pdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
datum uitspraak : 25/05/2011
Ergens in het arrest staan bepalingen waaraan een "aanvraag" moet voldoen .
Eén van de bepalingen zegt dat de opgevraagde informatie , na gebruik , terug moet vernietigd worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Kopen”