- 2 partijen komen jaren geleden tot een overeenkomst voor het betalen van een bepaalde bedrag (maandelijks) door de partij A aan partij B;
- deze overenkomst heeft een vaste startdatum (datum ondertekening) en loopt af bij een gebeurtenis in de toekomst. Die gebeurtenis is er nu op vandaag nog niet geweest;
- jaren later laten diezelfde partijen in een minnelijke schikking noteren dat ze voor een welbepaalde periode (met vaste en onbetwistbare start- en einddatum) af te wijken van dat maandbedrag (het te verlagen).
- in die minnelijke schikking staat (min of meer) het volgende: "partij A betaald vanaf <startdatum> het bedrag <nieuw bedrag> per maand aan partij B ipv <oud bedrag> uit de vorige overeenkomst en dit tot <einddatum>, waarna een aanpassing gevraagd kan worden."
- zowel start- als einddatum van die minnelijke schikking zijn ondertussen in het verleden;
Nu is er discussie...
Partij A stelt dat
- de nieuwe regeling uit de minnelijke schikking definitief is en de voorgaande (originele overeenkomst) integraal vervangt
- er enkel een 'mogelijkheid' voorzien is om een aanpassing van het bedrag te vragen.
Partij B (ik

- de minnelijke schikking eigenlijk een soort "contract van bepaalde duur" is om gedurende de termijn van die minnelijke schikking de afspraken van de originele overeenkomst op te schorten en te vervangen door nieuwe bepalingen;
- gelet op het feit dat de einddatum van die minnelijke schikking voorbij is, terug de bepalingen uit de originele overeenkomst van kracht zijn;
- de vermelding "waarna een aanpassing gevraagd kan worden" slaat op het feit dat partijen de mogelijkheid voorzien om opnieuw af te wijken van de originele bepalingen, mist akkoord van beide partijen natuurlijk.
Klopt mijn stelling en maak ik daar kans mee bij de rechter? Hoe argumenteer ik dit best?
Ik heb nu voorzien in de conclusies De overeenkomst van <startdatum> dient dan ook aanzien te worden als een contract van bepaalde duur tussen beide partijen, om voor de duur van dat contract de bepalingen van een eerdere overeenkomst op te schorten en te vervangen door de nieuwe bepalingen.
Enige argumentatie of verwijzing naar een wettekst die zegt dat door het opnemen van start- en einddatum in de overeenkomst dit ondubbelzinnig als een contract van bepaalde duur moet aanzien worden zou handig zijn, maar ik kan niet direct iets vinden...