wat zonder verzekering :-s

helssen
Topic Starter

wat zonder verzekering :-s

#1 , 15 nov 2012 21:17

Geachte forumgangers,

ik ben vorige week met de fiets aangereden op een oversteekpunt met lange horizontale strepen. Dus normaal gezien heb ik hier voorrang.
Nu het probleem is dat ik juist alleen ben gaan wonen en dus nog geen familiale verzekering heb, en dus alles zelf zal moeten doen qua administratieve zaken.

Nu mijn vraag is welke stappen ik juist moet ondernemen om schadevergoeding te krijgen voor mijn fiets.
Ik heb al naar de verzekering gebeld van de tegenpartij en die zei dat ik een ingebrekestelling formulier moest sturen naar hun. Zijn hier standaard brieven voor???
Wat moet ik nog zoal doen om dit te regelen????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 15 nov 2012 21:35

Wat is er na het ongeval precies gebeurd? is de politie ter plaatse geweest of hebt u samen een aanrijdingsformulier ingevuld?

En was u ook gekwetst of is er enkel materiële schade. De regeling voor beiden verschilt namelijk.

Indien u gekwetst was, hebt u sowieso recht op vergoeding van uw lichamelijke schade. De verzekering (van de tegenpartij) weet dit ook en zal zelf contact met u opnemen wanneer de tegenpartij aangifte doet.

Louter materiële schade wordt pas vergoed wanneer vaststaat dat de tegenpartij ook effectief in fout was. Als u effectief overstak over het zebrapad, valt ook dit niet echt te betwisten. Indien dit wel wordt betwist, zal u ongetwijfeld een advocaat nodig hebben, maar zover is het nog lang niet.

U doet er nu dus goed aan nog heel eventjes te wachten, intussen raad ik u ten stelligste aan een mapje aan te maken met alle bewijsstukken die uw schade aantonen: de factuur van de schade aan uw fiets, een gedetailleerde lijst van uw verplaatsingen, kasticketjes van uw kledijschade, apotheekkosten, doktersbezoeken, ziekenhuiskosten, eventueel loonverlies, etc...
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2012 21:48

Als het een zebrapad is.... ik dacht dat dit ALS voetganger was niet als bestuurder van een fiets
maar ik verwijs ineens naar
http://www.gratisrijbewijsonline.be/voorrangwet6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
en ook
http://www.lokalepolitie.be/5363/dienst ... tsers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat verzekering betreft : domicilie al gewijzigd ?
zo snel mogelijk en familiale en rechtsbijstand en brandverzekering voor uw domicilie.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 nov 2012 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

helssen
Topic Starter

#4 , 15 nov 2012 21:55

Nee ik heb alleen materiële schade, en ik stak over op een fietsstrook met evenwijdige lijnen (verlengde van fietspad). De politie wou niet ter plekken komen jammer genoeg. Ik ben achteraf wel naar de politie gegaan met de vraag wie daar voorrang heeft, en die bevestigd inderdaad wat ik zeg. Een fiets op een oversteekpunt met evenwijdige lijnen (geen vierkante blokken) heeft voorrang.
Er is wel zoon ongelukkenformulier ingevuld...

het fietspad is zoiets als in die link op de laatste foto:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/voorrangwet6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 15 nov 2012 22:33

Dan herhaal ik mijn advies.

Wacht even af tot de verzekering u contacteert en houd uw bewijsstukken goed bij. U krijgt normaal binnen zo'n twee weken een brief.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

helssen
Topic Starter

#6 , 15 nov 2012 22:42

ah ok...
Ik heb de tegenpartij vandaag opgebeld en zij zeiden dat ik aansprakelijk werd gesteld voor het ongeval en een formulier van ingebrekestelling moest sturen naar hen als ik niet akkoord was. Aan de auto was geen schade, dus ik zou niet weten waarom ze mij zouden contacteren. Als ze dit doen, is de kans groter dat ze effectief schadevergoeding moeten betalen.

Maar ik zal nog even afwachten

Franciscus

#7 , 15 nov 2012 23:16

Indien het een doorlopend fietspad betreft hebt U wel voorrang !

helssen
Topic Starter

#8 , 15 nov 2012 23:24

Ja maar welke stappen zou ik dan moeten ondernemen???

Franciscus

#9 , 15 nov 2012 23:34

Indien geen gewonden heeft politie dus geen PV opgesteld.
U zal indien u niet akkoord bent met de stelling van de tegenpartij ( die zijn verzekering) dit moeten melden.
In uw antwoord zal duidelijk moeten staan wat de situatie ter plaatse was --liefst met enkele foto's
de wettekst wegcode waaruit blijkt dat u voorrang had.
U vraag naar schadevergoeding met een een schatting van de kost ( eventueel al een offerte van een fietshandelaar) en andere schade enz enz
Hangt natuurlijk af van wat u op het Europees aanrijdingsformulier hebt ingevuld en getekend.

helssen
Topic Starter

#10 , 15 nov 2012 23:47

Op het aanrijdingsformulier sta niet zoveel buiten onze gegevens
en een tekening. Ik was nog wat van men melk om dat deftig te doen.

Zijn hiervoor toevallig ergens standaard brieven voor de verzekering aan te schrijven?

freelance

#11 , 15 nov 2012 23:54

Geachte forumgangers,

ik ben vorige week met de fiets aangereden op een oversteekpunt met lange horizontale strepen. Dus normaal gezien heb ik hier voorrang.
Als u de weg overgestoken bent op een plaats zoals foto op gratisrijbewijsonline , dan hebt u als FIETSER hier GEEN voorrang.
Dit is namelijk een zebrapad , bedoeld voor voetgangers , die daar WEL voorrang op hebben .
Fietsers mogen een zebrapad gebruiken , ALLEEN mits inachtname van de voorrangsregels die gelden op andere plaatsen , ttz. wagens hebben voorrang op de fietsers .

Uw eventuele vraag naar schadevergoeding zou dus nog wel eens in het gedrang kunnen komen , alsook uw aansprakelijkheid t.o.v. de schade aan het voertuig .

Het mag tot in den treure herhaald worden , maar fietsers schijnen dit niet te begrijpen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

helssen
Topic Starter

#12 , 16 nov 2012 00:00

Als u naar beneden schrolt op die site is het de laatste foto. Daar is geen zebrapad op te zien.

Franciscus

#13 , 16 nov 2012 00:05

laatste foto is een doorlopend fietspad dat over de rijbaan naar de andere kant van de openbare weg gaat

freelance

#14 , 16 nov 2012 00:30

Als u naar beneden schrolt op die site is het de laatste foto. Daar is geen zebrapad op te zien.
Excuus , had in uw eerste bericht gelezen : "op een oversteekpunt met lange horizontale strepen." , en deze strepen gelinkt met de eerste foto .
In uw geval wordt het dan een discussie met tegenpartij.
Persoonlijk onderteken ik nooit een aanrijdingsformulier , vanwege véél slechte ervaringen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lohabra

#15 , 16 nov 2012 08:53

Waarop baseerde tegenpartij (of diens verzekeraar) zich eigenlijk om te stellen dat u aansprakelijk zou zijn, als fietser op een fietspad?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”