Waneer verloopt een betaling?

4ringsdude
Topic Starter

Waneer verloopt een betaling?

#1 , 15 nov 2012 22:35

Ik heb 15 maand geleden materiaal gekregen van een sponsor. Wij mochten dit gebruiken tot ze alles zouden terug vragen.
Na 3 maand bleek de samenwerking niet verlopen zoals wij het hadden gehoopt. Wij hebben een groot deel van het gekregen materiaal terug gebracht. Een deel ervan konden wij niet direct vervoeren en dat hebben wij ook direct gezegd. De eigenaar zei ons dat wij de rest konden houden en dat hij ons wel zou contacteren. 2 maand later hebben wij de eigenaar gevraagd of wij als er geen sprake meer zou zijn van sponsoring het overige materiaal eventueel zouden kunnen overkopen. Daarop kregen wij een reactie met de vraag onze gegevens door te sturen. Dit waarschijnlijk om een factuur op te stellen.

Ik was persoonlijk niet te vinden om hem te contacteren omdat hij tenslotte gezegd had dat hij ons zou terug contacteren wat hij nooit gedaan heeft... maar de voorzitter wou recht in zijn schoenen staan zei hij. Ze hebben ons ook maanden aan het lijntje gehouden en wat wij mochten houden was eigenlijk een soort van schadevergoeding voor de problemen die wij gekend hebben doordat ze niet fair waren geweest. Daarom dat ik het niet OK vond dat de voorzitter ze ging contacteren... juist is juist maar ik ben enkel eerlijk tegen mensen die dat ook zijn.

Wij hebben alle gegevens niet kunnen opsturen omdat er enkele problemen waren met de vzw zelf. Maar wij hebben eigenlijk niets meer gehoord... We zijn 9 maand verder en ze hebben dus het materiaal nog altijd niet terug gevraagd en ze hebben ook niet gevraagd om dit te betalen.

Mijn vraag... tot hoeveel dagen, weken, maanden of jaren tijd hebben ze om dit geld te eisen? IS er geen "vervaldatum" voor zo'n zaken? Of kan het zijn dat ze bijvoorbeeld binnen 3 jaar zien dat ze dat nog niet gekregen heb en het dan nog komen opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 16 nov 2012 11:20

Ik heb 15 maand geleden materiaal gekregen van een sponsor. Wij mochten dit gebruiken tot ze alles zouden terug vragen.
En de tegenpartij heeft nog altijd niets "teruggevraagd"? In principe mag je het dan nog altijd gebruiken voor zover ik de situatie versta.

Als je het materiaal niet gebruikt, zet het dan opzij en stuur de man een brief/mail of bel hem eens en zeg "wij hebben de voorwerpen x, y en z" nog altijd in bewaring. Kan u deze zo spoedig mogelijk (binnen 2 weken bvb) komen ophalen? Anders voelen we ons genoodzaakt om opslagkosten aan te rekenen". Dan ben je er misschien sneller van af.

Als je het wel gebruikt is de situatie natuurlijk anders. Je kan perfect die voorwerpen blijven gebruiken tot de dag dat de tegenpartij langskomt en zegt "hey, ik kom de rest van mijn materiaal halen". Zorg wel dat je hier een beetje ingedekt bent, de vzw zal bvb niet zo blij zijn als ineens bvb de tapinstallatie verdwijnt en je geen alternatief/reserve hebt.

4ringsdude
Topic Starter

#3 , 18 nov 2012 16:51

Wij gebruiken het materiaal nog altijd. De vzw heeft zich ook natuurlijk ingedekt want de prijs van de goederen zit reeds in de boekhouding (dus als ze ons zouden laten weten hoe en waar we het bedrag moeten storten kan dat) Maar door alle problemen die wij met hen gehad hebben vind ik persoonlijk dat zij erachter moeten vragen want het is tenslotte hun materiaal dat wij gebruiken. en het is niet aan ons om te gaan smeken het te mogen betalen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat ze er niets meer over gaan zeggen want het is en blijft tenslotte ook reclame voor hen. Hun logo's staan overal op en iedereen ziet het. Als wij ze kopen is dat het eerst wat eraf vliegt en als ze het terugvragen hebben we andere sponsors die hetzelfde willen leveren.

Maar bestaat er een wettelijke termijn? Het geld staat vast, maar wij zouden graag volgend jaar enkele zaken willen aankopen voor de vzw en dus zouden we dat met dat geld snellen kunnen doen... anders is het weer 4-5 maand wachten voor we het extra geld hebben.

Reclame

4ringsdude
Topic Starter

#4 , 26 nov 2012 16:00

Klopt het dat als wij niets meer horen na 1 jaar en 1 dag wij eigenlijk geen rekening meer moeten houden met het feit dat gebruikt materiaal terug gegeven moet worden of betaald moet worden?

Terug naar “Andere”