Wie is de eigenaar van de wagen?

C&J
Topic Starter

Wie is de eigenaar van de wagen?

#1 , 15 nov 2012 11:20

Mijn man kocht een paar jaar geleden een wagen voor mijn schoonmoeder toen ze het financieel moeilijk had.
Hij heeft de aankoopfactuur.
Mijn schoonmoeder heeft het inschrijvingsbewijs op haar naam.
Nu wil ze de auto verkopen.
Ik vraag mij af of zij dit zomaar kan.
Wie is de eigenaar eigenlijk?
Degene die de factuur heeft of degene die het inschrijvingsbewijs heeft?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 15 nov 2012 11:42

Inschrijvingsbewijs is geen bezitsbewijs. Daarom dat men bij 2e handsverkoop in principe ook de originele aankoopfactuur moet meegeven + factuur/onderlinge overeenkomst van de verkoop van de wagen.

Staat het originele aankoopsbewijs op naam van uw man of op naam van uw schoonmoeder? Indien het eerste, dan mag uw schoonmoeder de wagen wettelijk gezien niet verkopen, indien het tweede, dan hebt u spijtig genoeg geen verhaal.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2012 11:47

Persoon die betaald heeft is eigenaar.
Meestal is dat de persoon op wiens naam de factuur staat.
Dat het voertuig op een andere naam is ingeschreven heeft weinig belang.
Alleen wordt in garages het inschrijvingsbewijs aanvaard als titel...
(soms zelfs het verzekeringsbewijs).
Probleem is hoe gaat u dat bewijzen en ... gezien bezit is het behouden door de moeder zelfs geen diefstal.
U kan
Eerst met moeder praten en haar overtuigen dat zij NIET de eigenaar van het voertuig is.
Wagen gaan ophalen en nplt afgeven aan moeder indien u een sleutel hebt.
Haar met een AS en een gewone brief in kennis stellen dat het uw wagen is en dat ze deze enkel mag gebruiken TOT u het gebruik van de wagen opzegt.
Indien ze daar niet op ingaat (u zegt het gebruik op) vanaf einde van die periode pleegt ze een misdrijf nl. misbruik van vertrouwen. Gezien zij op dat ogenblik het voertuig niet teruggeeft. Strafwet art 491.

Wie betaalt de verzekering en de wegentaks?

Reclame

C&J
Topic Starter

#4 , 15 nov 2012 11:49

Inschrijvingsbewijs is geen bezitsbewijs. Daarom dat men bij 2e handsverkoop in principe ook de originele aankoopfactuur moet meegeven + factuur/onderlinge overeenkomst van de verkoop van de wagen.

Staat het originele aankoopsbewijs op naam van uw man of op naam van uw schoonmoeder? Indien het eerste, dan mag uw schoonmoeder de wagen wettelijk gezien niet verkopen, indien het tweede, dan hebt u spijtig genoeg geen verhaal.
U bedoelt de aankoopfactuur?
Die staat op naam van mijn man...

Lightning

#5 , 15 nov 2012 11:54

Tot er een overeenkomst waaruit anders blijkt kan voorgelegd worden, geldt bezit als titel van eigendom.

C&J
Topic Starter

#6 , 15 nov 2012 12:00

Persoon die betaald heeft is eigenaar.
Meestal is dat de persoon op wiens naam de factuur staat.
Dat het voertuig op een andere naam is ingeschreven heeft weinig belang.
Alleen wordt in garages het inschrijvingsbewijs aanvaard als titel...
(soms zelfs het verzekeringsbewijs).
Probleem is hoe gaat u dat bewijzen en ... gezien bezit is het behouden door de moeder zelfs geen diefstal.
U kan
Eerst met moeder praten en haar overtuigen dat zij NIET de eigenaar van het voertuig is.
Wagen gaan ophalen en nplt afgeven aan moeder indien u een sleutel hebt.
Haar met een AS en een gewone brief in kennis stellen dat het uw wagen is en dat ze deze enkel mag gebruiken TOT u het gebruik van de wagen opzegt.
Indien ze daar niet op ingaat (u zegt het gebruik op) vanaf einde van die periode pleegt ze een misdrijf nl. misbruik van vertrouwen. Gezien zij op dat ogenblik het voertuig niet teruggeeft. Strafwet art 491.

Wie betaalt de verzekering en de wegentaks?
Mijn man betaalde de verzekering en wegentaks tot begin dit jaar, ze begon het financieel beter te hebben en dan hebben we gevraagd of ze alles terug zelf wou betalen.
Nu wil ze de auto verkopen en het geld voor zichzelf houden, dat is nooit de bedoeling geweest.
Kan mijn man zomaar eerstdaags de auto gaan halen (want we hebben een sleutel), en haar gewoon de nummerplaten geven.
Daar kan zijn niets aan doen dan?

C&J
Topic Starter

#7 , 15 nov 2012 12:01

Tot er een overeenkomst waaruit anders blijkt kan voorgelegd worden, geldt bezit als titel van eigendom.
Dus geldt de aankoopfactuur op naam van mijn man als titel van eigendom?

Lightning

#8 , 15 nov 2012 12:02

Nee

C&J
Topic Starter

#9 , 15 nov 2012 12:08

Uit vorige posts blijkt toch van wel?

Lightning

#10 , 15 nov 2012 12:20

Ik heb ook nog de originele factuur en het betalingsbewijs van mijn vorige wagen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 nov 2012 12:25

Klopt wat Lightning zegt:
U zal het moeten bewijzen en dat kan op de wijze zoals ik heb omschreven.
U bewijst eigendom - indien moeder anders meent moet zij het bewijs leveren van feit dat het haar eigendom is.

Lightning

#12 , 15 nov 2012 12:52

Schoonmoeder moet momenteel niets bewijzen. Zij is op dit moment in het bezit van wagen en is vooralsnog eigenaar.
Factuur, financiering, inschrijving, verzekering op zich zijn geen bewijzen van eigendom. In combinatie met bijvoorbeeld een overeenkomst i.v.m. het (tijdelijk) gebruik van de wagen, kunnen ze dat wel vormen.

Uw manier van bewijs leveren hierboven vat ik niet zo goed Franciscus. U stuurt aan op een vrijwillige bekentenis en mocht die er niet komen adviseert U om de wagen weg te nemen (diefstal?) en schoonmoeder aan te klagen?

C&J
Topic Starter

#13 , 15 nov 2012 12:57

Ik heb ook nog de originele factuur en het betalingsbewijs van mijn vorige wagen...
Maar toch ook een bewijs dat hij verkocht is??

Hier gaat het erover dat wij iemand geholpen hebben in een moeilijke tijd en nu graag ons geld terug zouden krijgen aangezien ze het anders zelf zou houden. Het is volgens mij toch logisch dat het onze auto is want wij hebben hem betaald??

C&J
Topic Starter

#14 , 15 nov 2012 12:59

Dus met andere woorden kan ik gewoon een auto stelen, inschrijvingsbewijs op mijn naam laten zetten en hup hij is van mij?
Dit zou toch al te gek zijn?

Lightning

#15 , 15 nov 2012 13:09

Maar toch ook een bewijs dat hij verkocht is??
Ja, maar doet niet ter zake. Ik kan met mijn factuur, en al helemaal niet met die verkoopovereenkomst, geen eigendom bewijzen. Zo'n verkoopovereenkomst zou in dit concreet geval gewoon betekenen dat schoonmoeder de eigendomsclaim simpel kan verwerpen mochten er al bewijzen komen van de eiser.
Dus met andere woorden kan ik gewoon een auto stelen, inschrijvingsbewijs op mijn naam laten zetten en hup hij is van mij?
In dit geval zal er zeer waarschijnlijk aangifte zijn gedaan, waarna U zich zal moeten verantwoorden voor diefstal?

Terug naar “Andere”