huurwaarborg en mondelinge afspraak

ukume
Topic Starter

huurwaarborg en mondelinge afspraak

#1 , 14 nov 2012 20:08

Beste, ik heb het volgende probleem en hoop op jullie hulp.

wij zijn op 1/07/2010 een huurcontract aangegaan van 3 jaar dat na die drie jaar wordt omgezet in een contract van 9 jaar. Wij hebben onze opzeg tegen einde oktober. Dit door middel van AS 3 maanden op voorhand. Nu zijn we langsgeweest bij de verhuurder en die zegt dat we 1 maand moeten afstaan als schadevergoedig. Dit staat ook in het contract. 3 maand 1ste jaar, 2 maand 2de jaar en 1 maand 3de jaar. Maar bij ondertekening heeft de verhuurder gezegt dat indien er voor het einde van de opzeg een nieuwe huurder is, dat we deze vergoeding niet moeten afstaan.Het contract is geregistreerd.

Wij gaan uiteraard niet akkoord met de afrekening. Wij willen die maand mee gestort krijgen. Heeft het mondelinge meer of evenveel waarde als het schriftelijke.

wie kan ons helpen.

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 14 nov 2012 20:34

** Mondeling : wat niet kan bewezen worden heeft geen waarde .
**Wat staat er in PRECIEZE bewoordingen in het contract ? Is het een contract van 3 jaar ? Dan loopt dit nog tot 30/06/2013 . In dit geval kunt u niet opzeggen zonder vergoeding te betalen ( is contractbreuk) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#3 , 15 nov 2012 09:24

De afrekening die de verhuurder u presenteert is in uw voordeel. Dit omwille van de volgende redenen:
1) U hebt een contract bepaalde duur van 3 jaar (dit versta ik toch uit uw uiteenzetting): een contract bepaalde duur kan enkel mits wederzijds akkoord verbroken worden.
2) Bij een contract van bepaalde duur kan de verhuurder eisen dat u het contract uitdoet (met uitzondering van tussenkomst vrederechter), dit betekent dat u nog 7 maanden huur moet betalen (in de veronderstelling dat november betaald is).

Nu biedt die verhuurder u de mogelijkheid om de toepassingen van een contract onbepaalde duur toe te passen, namelijk de verbrekingsvergoeding te betalen die gelijk staat aan opzeg in het derde jaar van de eerste driejarige periode. Dit betekent dat u na opzeg van 3 maand nog 1 maand "vergoeding" dient te betalen. U spaart dus 3 maand huur uit.

Als ik u was, zou ik naar de verhuurder stappen, vragen om alles op papier te zetten en door beide partijen (en evenveel kopijen als partijen) te laten tekenen.

Reclame

Terug naar “Huren”