huisraad

hermano
Topic Starter

huisraad

#1 , 14 nov 2012 14:23

mijn vrouw is onlangs overleden en ik ben bezig met de opmaak van de aangifte van nalatenschap
we waren gehuwd met gemeenschap van goederen en met preciput ( inboedel , klederen , persoonlijke voorwerpen ... )
de inboedel was verzekerd voor 75000 eur tegen brand en diefstal
welk bedrag mag/moet ik invullen als waarde van de verzekerde goederen bij huisraad ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2012 15:31

De verzekeringswaarde is gewoonlijk de vervangwaarde. de waarde die je dient op de geven bij de nalatenschap is de werkelijke (huidige) waarde, en die is gewoonlijk heel wat minder. Een groot deel van de kleding gaat waarschijnlijk naar spullenhulp en is dus 0,00 € waard. De rest is waarschijnlijk niet meer waard dan 250 à 500 €, tenzij er een paar dure pelsen jassen tussen zitten.
De inboedel zal waarschijnlijk niet meer zijn dan tussen de 2.500 en 10.000 €
Dit zijn natuurlijk zo maar bedragen. Ik weet natuurlijk niet welke inboedel en kleding jullie hebben, maar mijn bedragen kan je als een goed gemiddelde aanzien..

roharro

#3 , 14 nov 2012 17:43

Meestal is de waarde van de inboedel NEGATIEF. Ik heb in ieder geval 500 EUR moeten BETALEN om van de inboedel verlost te geraken.
Om geen gezever met de tollenaar te krijgen moet je toch wel iets opgeven, anders staan ze klaar met een boete (die mensen moeten ook "scoren" en doen daarom al eens lastig).....
Nooit meer dan 1500 à 2000 EUR opgeven indien de erflater geen UITERST waardevolle zaken in zijn inboedel had zitten.
Dat verhaal van de tollenaar om x percent van de verzekerde waarde van de inboedel op te geven is volksmisleiding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief

#4 , 14 nov 2012 19:59

Een negatief kan je niet aangeven!
Als iets verzekerd is tegen € 75.000 €, dan zal je dat niet kunnen reduceren naar € 2.000 . Hermano had beter zijn polis elk jaar laten aanpassen, maar ja, wie spant zich daar elk jaar voor in?

roharro

#5 , 14 nov 2012 20:06

Een negatief kan je niet aangeven!
Als iets verzekerd is tegen € 75.000 €, dan zal je dat niet kunnen reduceren naar € 2.000 . Hermano had beter zijn polis elk jaar laten aanpassen, maar ja, wie spant zich daar elk jaar voor in?
De waarde in de polis is de "nieuwwaarde". Mijn inboedel is verzekerd tegen nieuwwaarde. Het is een hoog bedrag. Echter, bij verkoop zou mijn inboedel niet zo heel veel opleveren hoor....De tollenaars zijn gelukkjig nog niet zover gekomen dat ze gaan belasten op de nieuwwaarde. Hopelijk lezen ze hier niet mee!!!!

Creatief

#6 , 14 nov 2012 20:22

De verzekeringen verzoeken nochtans om regelmatig de te verzekeren waarde aan te passen.

freelance

#7 , 14 nov 2012 20:38

De verzekeringen verzoeken nochtans om regelmatig de te verzekeren waarde aan te passen.
Wellicht naar boven toe , want dan kan de premie opslaan ....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

roharro

#8 , 14 nov 2012 20:59

Wellicht naar boven toe , want dan kan de premie opslaan ....
Juist freelance juist....
Ik ben op dit ogenblik bezig met het "wegwerken" van een inboedel die nog niet zo lang geleden voorwerp was van successieaangifte.....het kost geld ipv geld op te brengen!!! We hebben dus geld in de "riool" moeten gooien (riool=successieaangifte); we hebben successierechten betaald op iets dat "er niet is"....

Creatief

#9 , 14 nov 2012 21:02

Zo bekijkt de Registratie dat niet Roharro en zeker niet als de inboedel verzekerd was tegen 75.000 €. Vadertje Staat moet tenslotte geld hebben om al die gaten te dichten! :?

wonder

#10 , 15 nov 2012 00:18

Creatief schreef .Een negatief kan je niet aangeven!

In ons geval was de waarde inboedel NIHIL ,dit gaat wel degelijk. De verzekeringswaarde inboedel was om en bij de 50 000 euro.
"Oud is oud hé"

De verzekeringswaarde zorgt ervoor dat als je alles nieuw moet aankopen na een brand of dergelijke je hiervoor tot het verzekerde bedrag kan gaan.
Laat je dit bedrag niet aanpassen kan je ook niet meer krijgen dan het verzekerde bedrag.

Maar voor succesie ? NIHIL !

Waarde inboedel NIHIL

wanton

#11 , 15 nov 2012 16:39

Hermano kan zelf niet verder zonder inboedel , die heeft dus wel degelijk nog een waarde voor hem. In dergelijke situatie geef ik een waarde aan van 4 à 6.000 €. Bij het tweede overlijden van een bejaard koppel kan men het verantwoorden om een waarde NIHIL op te geven. Het is echter moeilijk dit te doen als er een overlevende partner is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hermano
Topic Starter

#12 , 20 nov 2012 06:45

bedankt voor alle antwoorden
die preciput ( wat dat ook mag zijn ... ) heeft dus geen invloed op de waarde die ik moet aangeven ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”