Hypotheek betalen

miller
Topic Starter

Hypotheek betalen

#1 , 06 nov 2012 16:41

Howdy,
mijn vraag luid, moet je verplicht 20 jaar bij de bank blijven waar je een hypotheek heb geleend? omdat je loonfiches en aanvraag bij hen hebt ingediend
toendertijd en zij U ook toen hebben verplicht om je loon bij hun te laten storten. indien je nu van deze bank niet meer tevreden bent zit je dan vast
voor twintig jaar? je kan toch denk ik gewoon een rekening openen bij een ander bank en de domiciliëringen naar je oude bank activeren?
de Nationale bank heeft tenslotte het geld geleend via hun aan Jou. dus wie betaald nu wie af
groetjes
Miller :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 06 nov 2012 18:42

Als je steeds bij bent met de betalingen, zal het de bank weinig interesseren of je loon bij hen wordt gestort of niet. Maar dan moet je wel zien dat je steeds voldoende op de rekening in kwestie hebt staan.

Maar in principe ben je steeds vrij te gaan en te staan waar je wilt. Je kan zelfs onder de lening bij die bank uit en een lening bij een andere bank nemen. Hou er wel rekening mee dat aan een overstap kosten zijn verbonden, maar soms spaar je op lange termijn meer uit dan de kosten voor een overstap en dan is het sowieso de moeite waard.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Tope

#3 , 06 nov 2012 19:03

Ik heb geen rekening bij de bank waar ik mijn hypotheek afgesloten heb.
Ik stort het aflossingsbedrag elke maand op een centralisatierekening.
De bank haalt het bedrag er dan telkens af.
Ter controle ontvang ik aan het einde van de maand per post een overzicht van mijn rekeningstand.

Reclame

basejumper

#4 , 06 nov 2012 19:42

Toch even kijken naar het contract. De meeste woonkredieten houden in de contracten een overeenkomst in om het loon bij de ontlenende bank te domiciliëren. Indien je dat niet nakomt kan dit dit als gevolg hebben dat een toegestane korting kan ingetrokken worden. Het staat je uiteraard vrij om van bank en van kredietverlener te veranderen, maar dan moet je daar ook de konsekwentie van de eraan verbonden kosten bijnemen. Het is trouwens fout te denken dat de gelden die een bank ontleend afkomstig zijn van de Nationale Bank. Kredieten worden verstrekt met de klanten deposito's die de bank aanhoudt, met eigen vermogen van de bank, met interbancaire leningen en slechts voor een zeer klein deel met geld ontleend door Natiçonale Bank als interbancair speler.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Xastheron

#5 , 13 nov 2012 09:52

U kan natuurlijk wel een maandelijkse opdracht invoeren op uw zichtrekening bij de bank waar u uw hypothecaire lening betaalt. Van deze zichtrekening stort u dan het bedrag dat u niet nodig hebt voor uw lening door naar de nieuwe zichtrekening.

Eens uw hypothecaire lening afbetaald is, wijzigt u de rekening waarop uw loon gestort wordt en stapt u volledig over.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2012 09:58

Zoals basejumper zegt, kijk eerst eens in Uw hypothecaire akte na of U kortingen heeft gekregen die verbonden zijn aan een zichtrekening, verzekeringen, ... Indien dit niet zo is kan U gaan en staan waar U wil, is dit wel zo dan kan U ook in de hypothecaire akte zien wat de consequenties zijn indien U niet meer aan alle voorwaarden voldoet.

miller
Topic Starter

#7 , 14 nov 2012 23:25

Alvast bedankt allen voor de reacties! ik kan deze tips eens uitwerken.
greetz
Miller

Terug naar “Bank & Beurs”