Defect bij nieuwe pas aangekochte auto valt buiten garantie

Marcje
Topic Starter

Defect bij nieuwe pas aangekochte auto valt buiten garantie

#1 , 09 nov 2012 23:16

Beste,

Mijn ouders hebben een nieuwe auto aangekocht met een trekhaak - Raf4 van Toyota- en is momenteel vier maanden oud .

Plots geen lichten meer en na controle door de garagehouder heeft de bekabeling het begeven onder het dashboard

Maar volgens zowel de garagehouder als de officieel daeler van Toyota was het aan een aanhangwagen gelegen, dus geen garantie was de uitleg en dit zonder de aanhanger te zien ?????????

Mijn ouders hebben de kosten betaald , ook al hebben ze daar geen goed gevoel aan over gehouden

De garagehouder vertelden ook aan mijn ouders dat ze geluk hebben gehad, omdat ook hun moederbord niet beschadigd was - 2000€ extra - enz....

Nu durven ze geen enkele aanhangwagen meer te trekken om gras en bladval naar het containerpark te voeren

Nu mijn vraag , kan dit zomaar want de trekhaak is geplaatst bij aankoop van de nieuwe wagen en men verwacht toch op zijn minst een zekering tegen overstroom of iets dergelijks?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 10 nov 2012 10:53

Beste,

Mijn ouders hebben een nieuwe auto aangekocht met een trekhaak - Raf4 van Toyota- en is momenteel vier maanden oud .

Plots geen lichten meer en na controle door de garagehouder heeft de bekabeling het begeven onder het dashboard

Maar volgens zowel de garagehouder als de officieel daeler van Toyota was het aan een aanhangwagen gelegen, dus geen garantie was de uitleg en dit zonder de aanhanger te zien ?????????

Mijn ouders hebben de kosten betaald , ook al hebben ze daar geen goed gevoel aan over gehouden

De garagehouder vertelden ook aan mijn ouders dat ze geluk hebben gehad, omdat ook hun moederbord niet beschadigd was - 2000€ extra - enz....

Nu durven ze geen enkele aanhangwagen meer te trekken om gras en bladval naar het containerpark te voeren

Nu mijn vraag , kan dit zomaar want de trekhaak is geplaatst bij aankoop van de nieuwe wagen en men verwacht toch op zijn minst een zekering tegen overstroom of iets dergelijks?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Marc

Wat was de "relatie" tussen bekabeling onder dashbord en aanhangwagen...? Dit lijkt me eerder "boerenbedrog" te zijn.

Justiceseeker

Turaki

#3 , 10 nov 2012 11:22

Aanhangwagen moet ook elektrisch verbonden zijn met de wagen (lichten), en net zoals verkeerd verbonden lichten in een wagen kortsluiting kan veroorzaken, kan dit ook het gevolg zijn van de (verkeerd aangesloten) lichten van de aanhangwagen.

TS zou dus best eerst de aanhangwagen laten nakijken hierop, en indien geen fouten gevonden (op papier laten zetten!) is het contact voor de aanhangwagen aan de wagen waarschijnlijk fout aangesloten, en valt dit dus wel onder garantie.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2012 12:28

Wie heeft de bekabeling van de aanhangwagen gedaan? de garage of iemand van de aanhangwagens ?
Normaal zit er altijd een zekering tussen, maar sommige takken af van de lichten zelf en dan is dit niet conform.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcje
Topic Starter

#5 , 10 nov 2012 13:19

Vooreerst iedereen hartelijk bedankt voor de reacties :D
Wat was de "relatie" tussen bekabeling onder dashbord en aanhangwagen...? Dit lijkt me eerder "boerenbedrog" te zijn.

Justiceseeker
Beste Justiceseeker,

Dit begreep ik ook niet , en ook de uitleg dat het moederbord gelukkig niet defect is.

Misschien een beetje te kort door de bocht, maar ook ik dacht dat er toch op zijn minst veiligheden zouden springen bij een defect , ook al was het aan de aanhanger gelegen.
TS zou dus best eerst de aanhangwagen laten nakijken hierop, en indien geen fouten gevonden (op papier laten zetten!) is het contact voor de aanhangwagen aan de wagen waarschijnlijk fout aangesloten, en valt dit dus wel onder garantie.
Beste Turaki,

De aanhanger is ondertussen nagekeken en hersteld door een erkend bedrijf, en er was inderdaad een elektrisch probleem , een kortsluiting in de bekabeling naar de lichten.
Wie heeft de bekabeling van de aanhangwagen gedaan? de garage of iemand van de aanhangwagens ?
Normaal zit er altijd een zekering tussen, maar sommige takken af van de lichten zelf en dan is dit niet conform.
Beste Denlowie,

De trekhaak is door de garagehouder geïnstalleerd bij aankoop van dit nieuwe voertuig.
Dit is geen tweedehands wagen dus verwacht ik toch dat dit op zijn minst officieel is uitgevoerd .

Met vriendelijke groeten

Marc

Turaki

#6 , 10 nov 2012 14:15

De aanhanger is ondertussen nagekeken en hersteld door een erkend bedrijf, en er was inderdaad een elektrisch probleem , een kortsluiting in de bekabeling naar de lichten.
Dan ligt de fout inderdaad niet bij uw garagist, en valt de herstelling niet onder garantie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 nov 2012 19:08

Mogelijk wel te verhalen op diegene die de bekabeling aanhanger heeft aangebracht?

Marcje
Topic Starter

#8 , 11 nov 2012 00:07

Dan ligt de fout inderdaad niet bij uw garagist, en valt de herstelling niet onder garantie.
Beste Turaki,

De oorzaak ligt inderdaad niet bij de garagist, maar ik verwachte wel dat de ingebouwde veiligheden ter bescherming van de bekabeling wagen hun werk doen.
.
Ik blijf ermee verveeld zitten dat een goedgekeurd "stopcontact" - de nutsvoorziening voor de aanhanger- blijkbaar niet voldoende beveiligd is ter bescherming van extern probleem.

Mogelijk wel te verhalen op diegene die de bekabeling aanhanger heeft aangebracht?
Beste Franciscus,

Dit wil zeggen als er zich een kortsluiting voordoet in een huishoudtoestel, de goedgekeurde elektrische bedrading van mijn woning zomaar mag en kan wegsmelten?, en te verhalen is op de producent van het huishoudtoestel….. ( beetje een raar voorbeeld, maar zo voelt dit aan )
Ik kan het verkeerd voorhebben, maar was de mening toegedaan dat iedere elektrische aftakdoos beveiligd moest zijn ter bescherming van zichzelf.

Bedankt voor het meedenken !

Met vriendelijke groeten

Marc

ganapathi tantre

#9 , 11 nov 2012 04:04

Men is zelf verantwoordelijk voor de comptabiliteit tussen verschillende elementen. Zeker als één partij niet over alle gegevens beschikt. Maw u had ook de garagist kunnen informeren
over uw type en aansluiting van de aanhangwagen. Het voorbeeld met het huishoudtoestel is idd een beetje scheef getrokken. Als je een toestel koopt in bvb Amerika dan zal dat volledig in orde zijn maar hier aansluiten zal wel niet lukken. Bovendien geeft u ook toe dat de fout in de aanhangwagen zat.
Beveiliging van stroomkringen wil niet zeggen dat problemen absoluut te voorkomen zijn hé. Zekeringen zijn nog steeds fysische componenten die een bepaalde reactietijd nodig hebben.
Zeker de zekeringen van eenvoudige zaken zijn zeer simpel en traag in vergelijking met bvb de verliesstroomschakelaar van vochtige ruimtes waar gevaar voor mensen bestaat

Marcje
Topic Starter

#10 , 12 nov 2012 23:28

Beste ganapathi tantre,

Blijkbaar een moeilijke situatie en als ik alle reacties samenvat is het 50/50 al hadden we dit liever anders gezien

Momenteel worstelen we met de gedachte om het hierbij al dan niet te laten.

Een goed gevoel houden we er sowieso niet aan over en stopt hier de relatie met de verkoper.

Iedereen hartelijk bedankt - ook via pb - voor de eerlijke reacties en de vrije tijd

Met vriendelijke groeten

Marc

P.s. We hadden beter niks gezezgd over de aanhangwagen , maar eerlijkheid duurt het langst :wink:

Terug naar “Consumenten Koop”