Slagen en verwondingen + Strafblad

Senseo
Topic Starter

Slagen en verwondingen + Strafblad

#1 , 09 nov 2012 13:25

In september heb ik iemand van mijn klas geslagen nadat hij mijn meetlat waarmee ik bezig was had afgepakt.
Hij nam mijn meetlat af, ik vroeg het terug en wachte een 5 tal minuutjes voordat ik naar hem toe stapte.
Ik wou mijn meetlat nemen en hij hield zijn hand ervoor. Toen gaf ik hem één slag op het gezicht.
Hij sloeg ook terug.

Zijn vader zit bij de politie en hij heeft een klacht ingediend. Ik ben 17 jaar en ben niet bekend bij het gerecht. Dit is de eerste keer.
Nu is mijn vraag of ik hierdoor een strafblad zal hebben en of dit feit voor altijd in de geschiedenis zal blijven.
Ik hoor van de politie dat hij een tand verloren heeft en dat het kan zijn dat we nu voor de kosten zullen moeten opdraaien.

De persoon die ik heb geslagen valt mij al sinds vorig jaar september lastig met racistische uitspraken en dergelijke om mij uit te dagen.
De politie zelf zei dat ik mij maar de volgende keer wat kalmer moet houden.

Ik antwoorde daar niet op maar ik denk dat als iemand u herhaaldelijk blijft lastig vallen je na een tijdje het niet meer volhoud en agressie zal gebruiken. Is vrij logisch toch? Ik lijd ook aan een depressie en ga al enkele maanden naar een psycholoog.

Iedereen van mijn klas weet dit, nadat een leerkracht het hen heeft verteld die ook niet aan zijn beroepsgeheim hield.
De persoon die ik heb geslagen maakte hier ook grapjes over.

Zou de jeugd rechter hier rekening mee houden?

Alle hulp is zeker geapprecieerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 09 nov 2012 14:55

1. Fysiek geweld mag enkel uit zelfverdediging en is zeer strikt wettelijk omkaderd.
2. Komt enkel mogelijk op het strafblad indien het parket vervolgd, maar vaak wordt er iets anders geregeld (zie verder).
3. Lastig vallen, racistische uitspraken: bewijzen/getuigen? Anders gaat het ook enkel over woord tegen woord of kan je zelf nog beschuldigd worden van laster nadien.
4. Leerkracht en beroepsgeheim? Bij de psycholoog geldt dit wel, maar niet bij een leerkracht.
5. Jeugdrechter: bent u opgeroepen geweest?

Wat kan er nu gebeuren: dit hangt af van hoever de klacht al gevorderd is. Bij burgerlijke partijstelling kan het PV al niet geseponeerd worden (dit zal waarschijnlijk wel gebeurd zijn als de vader-agent weet wat hij doet). Hoeft het hierdoor effectief tot een vervolging te komen? Geen idee. Het is namelijk mogelijk dat er een verzoening/minnelijke schikking voorgesteld wordt in plaats van dat men er effectief een zaak van maakt.

Verder: wat doet de school? Je spreekt over meermaals lastig gevallen worden en mogelijk racistische uitspraken, normaal wordt hier gevolg aan gegeven, maar moet je vaak nog altijd zelf eerst melding maken. Ook: hebben zij jou bestraft? (schorsing bvb, of strafstudie).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2012 15:58

Minderjarige krijgt geen strafblad.
Jeugdrechter legt geen straffen op enkel maatregelen behalve bij een uit handen geven wat in deze zaak onwaarschijnlijk is.
Racisme en dus ook pesten op school wat doet de school hieraan
Wat hebben de vertrouwenspersoon of clb gedaan? CLB heeft wel beroepsgeheim. Leerkracht niet
Lees eventueel deze link http://www.clbdendermonde.be/index.php/ ... ische-code" onclick="window.open(this.href);return false;.
Een politieagent kan geen zaak seponeren dat kan allen het parket.
Als daar voorgaanden zijn dus al de school al zaken heeft geregistreerd inzake racisme en pesten dan kan het dossier een andere richting uitgaan.
Wat zeggen uw ouders?

Reclame

Senseo
Topic Starter

#4 , 09 nov 2012 16:55

Van het lastig vallen zijn er wel getuigen maar ja, ik zit op een racistische school. Ik denk dat niemand mij hier bij zou willen helpen. Ik bedoel, we zitten in het 6e middelbaar.
Je gaat niet meer naar een leerkracht als iemand u lastig valt. Ik ben dit dus niet gaan aangeven.
Aangezien ik minderjarig ben, zal dit voorkomen bij de jeugdrechter.

De school wist hier namelijk helemaal niets van. Aangezien iedereen vond dat dit een klein incident was. Indien het wel iets ernstig was dan waren wij allebei geschorst en zouden allebei de ouders verwittigd worden. Ik ben niet gestraft en het probleem was ondertussen al reeds opgelost.

Mijn ouders zeggen dat het een klein incident is maar omdat de persoon een klacht heeft ingediend, stellen wij niets voor en gaat het een totaal andere richting uit.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2012 18:10

Een vechtpartij op school en de school stelt daar geen rapport van op?
In welk arrondissement ligt die school.
In de meeste arrondissementen zijn er zeer duidelijke afspraken tussen scholen, parket en politie.

Misschien toch eens tijd dat u met de vertrouwenspersoon of met het clb gaat praten.

Senseo
Topic Starter

#6 , 09 nov 2012 20:43

Ik bedoel dat de school niets wist ivm de politie. Ze wisten natuurlijk wel van het incident. Mijn ouders waren naar het clb gegaan en waarna bleek dat ze niets wisten van de politie. Aangezien het een klein incident was hoefde de politie daarbij ook niet betrokken te zijn.

Hij zei van; als we voor zulke incidenten telkens de politie zouden moeten bij halen dan hebben we elke dag de politie over de vloer.

Ik ben van het vti lokeren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”