dus in dit geval zou ik recht in mijn schoenen staan ? aan de centrale verwaming kan ik persoonlijk geen schuld hebben.
Kan u mij een aantal artikels geven uit het wetboek waaraan ik dit kan staven ?
Met vriendelijke groeten
Als aspirant student rechten zult u aan alles wat hier geschreven wordt wellicht een vette kluif hebben .
Ondanks enkele schermutselingen in de marge ( waarbij ik effectief erken een foutje begaan te hebben i.v.m. de opzeggingsvergoeding , die ondertussen gecorrigeerd is door Xastheron) zal het u wellicht al opgevallen zijn dat sommige zaken niet in een handomdraai kunnen opgelost worden op dit forum.( tot hiertoe ) .
U vraagt expliciet naar een aantal artikels uit het wetboek om e.e.a. te staven . Hierbij dus ook volgende .Wat niet gezegd wil zijn dat ze de zaak ook maar een stap vooruit zullen brengen , maar toch ter overweging : ( wettekst in blauw )
Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
U kunt wellicht aantonen dat verhuurder hiervan op de hoogte werd gesteld middels Aangetekend S. ( A.S.) ; het "verlies " voor de huurder die tot een schadeloosstelling zou leiden , dient u echter ook aan te tonen . Zoniet zal de vrederechter daar mogelijks over oordelen .
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden.
In de wet wordt dit nergens gespecifieerd , tenzij :
onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.
( einde opsomming in de wettekst ) .
Hierbij moet ik ook nog eens uitdrukkelijk verwijzen naar wat er in uw contract staat :
""
Herstellingen aan de centrale verwarming ketel en de klokthermostaat zijn voor de huurder. ".
Of deze bepaling ingaat tegen de bedoeling van de wetgever laat ik in het midden , en zal wederom de vrederechter beoordelen .
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
Over de term "ouderdom " of "overmacht " kan eindeloos gediscuteerd . Vrederechter kan een deskundige aanstellen om te bepalen wat er nu precies aan de hand is ( was ). Op het forum kan dit niet beoordeeld worden .
Verder moet ik nog steeds uw contract citeren die stelt : "
Deze werken zullen uitgevoerd
worden door een installateur aangeduid of aanvaard door de verhuurder"
Dit verondersteld een akkoord van de verhuurder . Opnieuw de vrederechter zal oordelen aan de hand van de stukken en/of de verklaringen, of het opportuun was dat u uiteindelijk , zonder akkoord , zelf iemand aangesteld hebt . Mogelijks wel , maar mogelijks zal er ook beslist worden dat u de kosten betaald.
Tot slot :
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Met alle adviezen hier reeds gegeven op het forum , zult u wellicht géén akkoord bereiken met de verhuurder.
Eveneens , met alle adviezen ( zowel van mij , van anderen ,noch van een advocaat die u een roekeloos advies geeft ) hebt u geen garantie om gelijk te krijgen op de rechtbank.
Indien het u waard is ( kosten rechtsprocedure zijn gering , maar de relatie met verhuurder wordt er mischien niet beter op ) , en u absolute zekerheid wil hebben , houdt niets u tegen . Succes .