Verdrag van montreal of verdrag van warschau?

sanasoufi
Topic Starter

Verdrag van montreal of verdrag van warschau?

#1 , 07 nov 2012 00:21

HELP! Ik heb net het tentamen minor dood en letsel gemaakt op de erasmus universiteit.

Er was ongeveer zo'n vraag: De Duitse Mieke woont en werkt drie maanden in Thailand. Ze besluit met het vliegtuig van Phuket rechtsstreeks naar de jungle Chiang Mai te vliegen. De vervoerder, de luchtvaartmaatschappij alles en iedereen is Thais. Er gaat tijdens de reis wat mis met het vliegtuig en Mieke loopt schade op.

Is het verdrag van montreal of het verdrag van warschau nu wel of niet op haar van toepassing?

En de tweede vraag was kan ze de zaak aanhanging maken voor de rechter in Duitsland?

Ik begrijp er nog steeds niets van....:(.....ik heb bij de eerste dat ze onder montreal valt, want anders zou ik de tweede vraag niet kunnen beantwoorden :oops: nu heb ik maar gewoon gewoon voor de vijfde fora gekozen (duurzaam verblijf)....denken jullie dat ik het goed heb? :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 07 nov 2012 02:29

Ik veronderstel dat de Erasmus Universiteit in België gelegen is ? :mrgreen:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mblb1

#3 , 08 nov 2012 22:31

Luchtrecht is al eventjes geleden maar in principe heeft het verdrag van Montreal het verdrag van Warschau vervangen (dacht ik)
Het verdrag van Montreal regelt de aansprakelijkheid van de luchtvervoerder bij internationaal luchtvervoer voor wat betreft passagiers en goederen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 049:NL:PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

De vraag is nu wel of er sprake is van een internationaal luchtvervoer (art. 2 Onder internationaal vervoer in de zin van dit verdrag wordt verstaan alle vervoer waarbij, volgens overeenkomst tussen partijen, de plaats van vertrek en de plaats van bestemming, zij er al dan niet onderbreking van het vervoer of overlading, zijn gelegen hetzij op het grondgebied van twee staten die partij zijn bij dit verdrag, hetzij op het grondgebied van een enkele staat die partij is bij dit verdrag indien een tussenlanding wordt voorzien binnen het grondgebied van een andere staat, zelfs indien die staat geen partij is bij het verdrag. Het vervoer zonder een zodanige tussenlanding tussen twee punten binnen het grondgebied van een enkele staat die partij is bij dit verdrag wordt niet beschouwd als internationaal in de zin van dit verdrag.)

Voor de rechterlijke bevoegdheid zie art. 33

Reclame

Terug naar “Andere”