weigering medewerking verkoop gemeenschappelijke woning

Zwaan
Topic Starter

weigering medewerking verkoop gemeenschappelijke woning

#1 , 07 nov 2012 08:20

Samen met mijn ex-partner heb ik 12 jaar geleden een nieuwe woning gekocht. We zijn nu 2 jaar uit elkaar en mijn ex woont nog in ons huis. Ik moet iedere maand op last van de Rechter een deel van de hypotheek betalen. Ik wil dit huis verkopen, maar mijn ex wil blijven wonen en zij weigert alle medewerking om tot een verkoop te komen. Zij weigert om de vraagprijs te laten zakken en zij weigert alle medewerking aan de makelaar. Ik wil van dit pand af. Ik heb haar al voorgesteld om de hele hypotheek over te nemen. Ik hoef niets van de eventuele overwaarde. Ik wil desnoods het huis zonder winst verkopen. Ik ben gestopt met de maandelijkse betaling, maar omdat er een vonnis ligt van de Rechter lopen de kosten iedere maand op en moet ik straks over 5 of 10 jaar aan mijn ex 50.000 euro of meer betalen en daar wil ik van af.. Kan ik mijn ex dwingen om mee te werken bij de verkoop van ons pand? Welke mogelijkheden zijn er voor een mede-eigenaar om van zijn deel af te komen?

Herman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 nov 2012 08:53

Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven; (Dat staat zo in de wet)
als je ex-partner met jou niet akkoord geraakt om het pand over te kopen of te vérkopen, leg haar uit dat je dan de procedure voor de rechtbank start;
En dan is het eigenlijk nogal eenvoudig én waarschijnlijk zeer nadelig voor haar:
- de rechter stelt dan een notaris aan die de procedure tot gewongen openbare verkoop zal opstarten.
- ik geloof dat er dan maar 1 of 2 zittingen gehouden worden
- het pand gaat dan waarschijnlijk aan een veel lagere prijs verkocht worden
- en je ex moet er dan ook uit.

Ze heeft dus alle belang met jou tot overeenstemming te komen om de woning over te kopen, vermits het jou toch niet uitmaakt of je er een hoge prijs voor krijgt; Ze heeft dus veel meer te verliezen dan jij bij een openbare gedwongen verkoop.

Reclame

Terug naar “Kopen”