Morris,Bij een betrapping op heterdaad in een winkel,liggen op het bureau voorgedrukte papieren klaar. Daarop worden de gegevens vd dader ingevuld, de som vd gestolen goederen en ook zijn paspoortnummer. Zonder dit nummer zijn onze papieren niet geldig. Indien de dader kiest voor de minnelijke schikking van 20 euro krijgt hij daar zelfs een bewijs van betaling van.
Let op:dit zijn allemaal voorgedrukte papieren.
Ik heb de indruk dat ik persoonlijk aangevallen word over deze manier van werken.
Men geeft hier de hele tijd de indruk dat de winkeldetectieves op eigen initiatief handelen.
Ik heb ook nooit beweert dat ik de wetgeving ken ivm diefstal (winkeldiefstal komt niet voor in het strafwetboek),maar mij hebben ze vertelt dat er voor onze manier van werken speciale afspraken gemaakt zijn bij de bevoegde parketten.
- U mag geen identiteitscontrole doen. De verdachte kan, als hij/zij wil, zijn gegevens geven, ook het nummer van zijn identiteitskaart (een paspoort is alleen nodig bij verre reizen). Hij is dat echter niet verplicht. Uw papieren zijn anders niet "geldig"? Voor wie of voor wat? Een "minnelijke schikking" kan en mag u niet vragen; u bent daartoe niet bevoegd. Alleen de overheid kan dat.
- Voorgedrukte papieren? En? Wat maakt dat uit?
- Een onwettige manier van werken mag en moet aangeklaagd worden.
Winkeldetectives eigenen zich blijkbaar rechten toe die onwettig zijn.
Ze hebben me verteld dat er voor onze manier van werken speciale afspraken gemaakt zijn bij de bevoegde parketten
"Ze" ? Wie zijn ze? "verteld"? Als iemand u vraagt om onwettige handelingen te verrichten is "vertellen" echt niet genoeg. Eis, op papier, de afspraken met het parket. Uiteraard bestaan die niet.
Nee, u bent niet goed bezig. U bent een gewone burger. U hebt dezelfde rechten als een kassierster, een vakkenvuller, een schoonmaakster of een groenteboer. Niets meer.