niet gedomicilieerd en problemen met mijn buurvrouw

Els_K
Topic Starter

niet gedomicilieerd en problemen met mijn buurvrouw

#1 , 02 nov 2012 21:42

Het zit zo:

Ik was vroeger gedomicilieerd bij mijn vriend (contract appartement enkel op zijn naam).
Door omstandigheden heb ik mijn domicilie moeten veranderen, maar we wonen nog altijd samen (feitelijk dan).
Onze wijksagent heeft alles aan mijn buurvrouw doorverteld en nu dreigt ze mij buiten te zetten via vredegerecht.
Verder heb ik geen problemen met de eigenaar of met mijn vriend, het is enkel mijn buurvrouw die er een probleem van maakt als het haar goed uitkomt.

Kan ze mij buiten zetten?
Mag een wijksagent dergelijke informatie rond gaan vertellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 03 nov 2012 01:13

1/ U bent verplicht te wonen waar uw domicilie zich bevindt ( zoniet domiciliefraude ).( en dit weet de wijkagent dus ) .
2/ Een wijkagent mag géén persoonlijke informatie over u doorspelen aan vreemden .u kunt dit melden aan zijn korpsoverste , maar dan riskeert u wel het volgende :
3/ De wijkagent waar u WEL uw domicilie heeft kan u wel moeilijkheden bezorgen ; o.a. door u ambtelijk te laten schrappen van dit adres , wegens het niet bewonen , en u zult daar niet noodzakelijk van op de hoogte gesteld worden , met alle gevolgen vandien .
4/ Uw buurvrouw kan helemaal niemand buitenzetten , daar zij geen enkele verbintenis of relatie met u heeft .Geeft zij daar een reden voor op ?

Hoe weet u dat de wijkagent dit verteld heeft aan de buurvrouw , en zijn er nog andere zaken die hij verteld heeft ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Els_K
Topic Starter

#3 , 03 nov 2012 10:07

Een echte reden heeft ze niet, als we voor de zoveelste keer ruzie hebben dreigt ze er gewoon mee... Ze zaagt over alles en op een heel onrespectvolle manier. Ik vraag haar gewoon om het volgende keer op een deftige manier te vragen (niet dat ze gelijk heeft) en dan begint ze dat ik hier niets te zeggen heb, omdat ik niet gedomicilieerd ben.
Ze heeft zelf letterlijk gezegd dat de wijkagent haar verteld heeft dat ik op ons adres niet gedomicilieerd ben (waarschijnlijk om geloofwaardiger over te komen in mijn ogen).

Ze kennen elkaar blijkbaar heel goed (geen familie), hij gaat tijdens zijn diensturen pinten drinken bij haar en dan vertelt hij waarschijnlijk van alles ... We hebben een vermoeden dat hij ook nog andere dingen verteld heeft, maar natuurlijk geen bewijs.

Kan je dit melden zonder bewijs?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2012 14:48

Mogelijk heeft de kwartierinspecteur een buurtonderzoek gedaan en de buren navraag gedaan of ze weet hebben dat er nog iemand woont.
Is perfect wettelijk.
MAAR als het uw verhaal is dan begaat hij/zij een ambtsfout

freelance

#5 , 03 nov 2012 21:39

Zoals gezegd kunt u dit melden aan zijn korpsoverste , maar ...
1/ u hebt geen bewijs tegen hem .
2/ U begaat een domicilie overtreding , en ze kunnen het u lastig maken .

Dus een samenvatting van uw vragen :
1/ Kan ze mij buiten zetten : nee
2/mag een wijkagent .... : nee
3/ kan je dit melden zonder bewijs : ja , maar .....

Els_K
Topic Starter

#6 , 04 nov 2012 09:42

oké, bedankt voor jullie reacties!

Mijn domicilie plaatsen op het adres waar ik verblijf is eigenlijk de beste oplossing...

Lightning

#7 , 04 nov 2012 10:42

Domiciliefraude is strafbaar

Xastheron

#8 , 06 nov 2012 14:11

oké, bedankt voor jullie reacties!

Mijn domicilie plaatsen op het adres waar ik verblijf is eigenlijk de beste oplossing...
Zoals u in de andere reacties leest: domicilie plaatsen op het adres waar u verblijft is eigenlijk de enige oplossing.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 06 nov 2012 14:38

Toch even opletten!

Er wordt nogal snel aangenomen dat de dame in kwestie domiciliefraude pleegt. Dat hangt natuurlijk wel af van het adres waarop zij staat ingeschreven. Is dit maar een postbus, dan zou men kunnen spreken van fraude (als ze op die manier probeert bepaalde voordelen te behalen, die ze anders niet zou hebben), maar wanneer dit een bemeubeld appartement of woning is, is er eigenlijk niets aan de hand. Je bent inderdaad verplicht te wonen op je domicilie-adres, maar je bent natuurlijk niet verplicht daar 24/7 aanwezig te zijn. Met deze kant van het verhaal is dus in principe niets mis.

De buurvrouw vormt mogelijk een groter probleem. Het huurcontract werd immers gesloten tussen haar en de vriend. Vaak vermeldt de huurovereenkomst dat er slechts een bijkomende bewoner in de huurwoning mag wonen, met uitdrukkelijke toestemming van de verhuurder. En het ziet ernaar uit dat ze die niet gauw zal geven. Bovendien is ook de wijkagent kennelijk niet helemaal neutraal.

Let dus op wanneer je de raad hierboven opvolgt. De mogelijkheid bestaat immers dat je je laat uitschrijven op je vorige adres en dat de verhuurder tegelijkertijd toestemmming weigert. Je zou dan in een situatie kunnen komen dat je niet meer terecht kunt op je vorige adres en de wijkagent een inschrijving weigert op je nieuwe adres.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lightning

#10 , 06 nov 2012 14:47

Ik was vroeger gedomicilieerd bij mijn vriend (contract appartement enkel op zijn naam).
Door omstandigheden heb ik mijn domicilie moeten veranderen, maar we wonen nog altijd samen (feitelijk dan).
Is dus domiciliefraude.

Xastheron

#11 , 06 nov 2012 15:13

Officiëel weten we ook nog steeds niet of de buurvrouw ook de verhuurder is (hoewel de tekst dit wel zo laat uitschijnen).

Franciscus

#12 , 06 nov 2012 18:16

U moet wonen waar uw belangen zijn.
Maar niets belet u ergens anders te gaan slapen of zelfs langdurig te verblijven.
Dit is steeds een feitenkwestie.

Ook al staat er op het contract maar een persoon dan nog mogen daar meerdere personen gedomicilieerd worden.
Een burgerlijk contract heeft geen invloed op de publieke wetgeving qua bevolking, inschrijving of begrip woning.

freelance

#13 , 06 nov 2012 21:06

Officiëel weten we ook nog steeds niet of de buurvrouw ook de verhuurder is (hoewel de tekst dit wel zo laat uitschijnen).
Inderdaad , we kunnen maar advies geven op basis van de informatie waar we ( officieel ) over beschikken .
Buurvrouw wordt hier ( vooralsnog ) niet vermeldt als "huisbaas " , alleen dat ze een "bazige vrouw " is ....
Ruzies met een buurvrouw zijn niet ongebruikelijk natuurlijk , maar wat als ?.....

Hierbij dus uitnodiging aan Els_K om dit te verduidelijken.

Els_K
Topic Starter

#14 , 14 nov 2012 18:25

Mijn buurvrouw is geen huisbaas. Het is een appartementsgebouw met drie appartementen en elk een aparte eigenaar.
Onze huisbaas weet dat ik hier "verblijf" en ze maakt er totaal geen probleem van.

Verder nog iets dat de situatie misschien duidelijker maakt: Ik ben nog voltijds student aan de hogeschool en werk deeltijds.
Ik ben niet ten laste bij mijn moeder, waar mijn domicilie staat, omdat mijn inkomen te hoog is.
Ik, mijn moeder of mijn vriend genieten op geen enkele manier van een bepaald voordeel die uitvloeit uit het feit dat ik bij mijn moeder gedomicileerd ben...

Franciscus

#15 , 14 nov 2012 18:40

Dus niets onwettig is een student mag ingeschreven zijn bij de ouders en op een 'kotadres' verblijven...

Terug naar “Actuele Thema's”