#8 , 26 okt 2012 17:21
We hebben het over facturen van 19€ tot ongeveer 70€. (aangetekende zending 5,5€).
Het gaat hem hier al over het eenvoudige principe dat Nuon eens moet leren zijn contracten correct af te handelen voor beide partijen. Anders zou volgens mij gelijk welk bedrijf na afsluiting van een aankoop zomaar nog eens een bijkomend factuurtje kunnen sturen. Stel je gerust eens voor dat je 6 maanden na de plaatsing van een gaswandketel en correcte betaling van je factuur, van de loodgieter ineens nog een factuur krijgt van nog eens 60€ extra met een bijbehorende brief die u uitlegt dat de prijzen van de ketels, voor je uw afgesproken bedrag betaald had (en dus uw contractuele overeenkomst nog open stond) lichtjes gestegen waren en hij dus alle stijgingen over zijn ex klanten doorrekent. Zou u dat goed vinden en zonder tegenstand gewoon betalen? (eerlijk is wel dat ik geen specialist ben inzake energiecontracten, maar volgens mij hebben die geen wettelijk speciala voorwaarden bovenop andere contracten)
Volgens mij staat de eindafrekening voor een geldige sluiting van je contract met die firma en hebben zij daarna niks meer te zoeken bij jou, tenzij ze u een nieuw produkt kunnen verkopen natuurlijk.
Verder staat er in hun eigen contractuele voorwaarden dat de klant 65 dagen op voorhand van de prijsstijging op de hoogte moet worden gebracht en pas daarna de factuur zal stijgen. Bij mijn weten heeft Nuon noch mij, noch iemand anders van de getroffenen niks van voorafgaandelijke verwittiging gestuurd.(feit blijft dat we hier reeds over correct afgesloten ex-klanten spreken, die "Nuon Nieuws" of dergelijke dingen niet meer ontvangen.)
Artikel 3.
c) De leveringsduur bedraagt een jaar (of, bij Nuon Comfort 3 jaar, Nuon
Aardgas Fix 3 jaar, Nuon Budget 3 jaar en Nuon Nature 3 jaar, drie
jaar) gerekend vanaf het moment waarop de Levering aanvangt.
Bij het verstrijkenvan iedere looptijd zal de Overeenkomst telkens
automatisch worden verlengd voor een nieuwe periode van één
jaar (of, bij Nuon Comfort 3 jaar, Nuon Budget 3 jaar, Nuon Nature 3
jaar en Nuon Aardgas Fix 3 jaar, drie jaar), tenzij de Klant ten laatste
één (1) maand of Nuon ten laatste twee (2) maanden vóór de afloop
van de dan lopende periode de andere contractpartij schriftelijk
meedeelt dat geen verlenging gewenst wordt en de Levering
door Nuon eindigt op de verjaardag van de Overeenkomst. Als de
Netbeheerder Nuon, met naleving van dezelfde termijnen, meedeelt
dat u van energieleverancier verandert, geldt dat voor Nuon als
geldige kennisgeving van uw opzegging. Nuon zal uiterlijk 65 dagen
voor het einde van de lopende leveringsperiode nieuwe prijzen en/
of voorwaarden voor het volgende jaar schriftelijk (zoals in “Nuon
Nieuws”) of per elektronische drager aan de Klant meedelen. De Klant
kan niet weigeren deze mededeling in ontvangst te nemen en zal
Nuon verwittigen indien hij geen nieuwe prijzen en/of voorwaarden
heeft ontvangen bij het verstrijken van de vermelde 65-dagentermijn.
De Klant aanvaardt dat deze nieuwe prijzen en/of voorwaarden op
de volgende leveringsperiode van toepassing zullen zijn, tenzij hij
de Overeenkomst beëindigt conform de opzegmodaliteiten zoals
hierboven bepaald in artikel 3 c.
"schriftelijk (zoals in “Nuon Nieuws”) of per elektronische drager aan de Klant meedelen"
Het zijn ex-klanten die niet meer in contact staan met Nuon, geen mails, geen newsletters, geen brieven meer dus
"Nuon verwittigen indien hij geen nieuwe prijzen en/of voorwaarden heeft ontvangen bij het verstrijken van de vermelde 65-dagentermijn."
nogmaals, geen klant meer, en ex-klanten zitten nu eenmaal niet constant de website van hun ex-leverancier af te schuimen om te zien of ze geen nieuwe prijzen hanteren.
"De Klant aanvaardt dat deze nieuwe prijzen en/of voorwaarden op de volgende leveringsperiode van toepassing zullen zijn"
Voor de derde maal reeds, er komt geen nieuwe leveringstermijn aangezien het lopende contract reeds beëindigd werd.
"tenzij hij de Overeenkomst beëindigt conform de opzegmodaliteiten zoals hierboven bepaald in artikel 3 c."
Het contract werd correct beëindigt aangezien we het dus nog steeds over ex-klanten hebben, die reeds enige tijd naar een andere levera,cier overgestapt zijn.
Volgens de meeste rapporten is Nuon trouwens de meest hardleerse leerling van allemaal en gaat het voor mij alleen al over het uit hun zakken houden van gelden waar ze geen recht op hebben. Ze moeten de groenstroomcertificaten maar opkopen met hun eigen fondsen en hun klanten van wie het contract reeds lange tijd afgesloten is met rust laten, daar hebben ze niks meer te zoeken.
Bijkomend rekent Nuon waarschijnlijk op een redenering als de uwe, dat het sop de kool niet waard is dus, en strijken ze terug een groot extra bedrag op bij mensen die dit gewoon zonder verzet braafjes betalen.