Even uw originele post in stukjes gebroken om wat overzicht te creëren, want ik vermoed dat hier wat kort door de bocht gegaan wordt en je een grotere rekening zal gepresenteerd worden dan bovenstaande replieken doen vermoeden...
Hallo,
Wij huren een huis met een 3jarig contract. Nu willen wij graag dit huis verlaten en hebben we dit opgezegd met een aangetekende brief.
De drie jaar zijn nog niet afgelopen en volgens het immokantoor is dit dus contractbreuk.
Hier heeft immokantoor gelijk.
Ik heb het immokantoor al gecontacteerd maar volgens hen is dit een gewone typfout. Aangezien er in het contract staat dat het wel degelijk om een driejarig contract gaat, is die fout volgens hen niet van belang. Klopt dit? Voor mij is dit toch een belangrijke fout.
Mits inachtname reply van freelance (dus indien enkel de datum verkeerd is en in de tekst meermaals naar 3 jaar verwezen wordt), volgt er dat u een contract van bepaalde duur hebt en u in principe geen vroegtijdige opzeg kan doen tenzij na onderlinge overeenkomst.
Wordt er in het contract nergens gesproken over 3-jarige duur, dan bevindt u zich in een 3-6-9 contract waar u de opzeg in het eerste jaar doet.
Is het mogelijk dat we na 31/05/2012 overgegaan zijn op een contract van lange duur? Behalve het oorspronkelijke huurcontract is er niks getekend. Voorlopig wonen we er nog altijd in en betalen we de 3 maanden opzeg.
Heeft het immokantoor u gemeld dat u 3 maanden opzeg dient te doen? In principe mogen ze uw opzeg verwerpen als zijnde nietig en hebt u momenteel geen opzeg lopen. Ook: staat er als "verhuurder" op het contract het immokantoor? Indien de eigenaar erop staat als verhuurder, dan moet u de opzeg met uw verhuurder regelen en niet met het immokantoor.
Indien de verhuurder of het immokantoor (indien deze gemandateerd is om het contract te tekenen en bijgevolg ook te beëindigen) toch uw opzeg aanvaard heeft met de melding "u dient 3 maanden opzeg te doen"
en dit staat op papier, enkel dan kan u na die 3 maanden met gerust gemoed vertrekken. Doch, gezien er een immokantoor tussenkomt, veronderstel ik dat het niet zo zal gaan.
Indien 3-jarig contract, dan dient u zich te schikken naar het "redelijk voorstel" van de verhuurder/het immokantoor.
Indien 1-jarig dat verlengd is, dan is er 3 maanden huur verschuldigd voor het vroegtijdig opzeggen. U dient ook 3 maanden opzeg te doen. (U blijft dus nog 3 maanden in het pand en daarna moet u een vergoeding gelijk aan 3 maanden huur betalen).
Indien dit niet overgegaan is naar lange duur, hebben we dan helemaal geen contract meer? Met andere woorden, moeten we nog 3 maanden opzeg betalen?
Mvg.
U hebt nog altijd een contract. Een contract korte duur dat "verlopen" is, gaat altijd automatisch naar een contract onbepaalde duur op voorwaarde dat geen der partijen binnen de voorziene tijd laat weten dat het pand effectief zal vrij zijn aan het einde van het contract.
Die drie maanden opzeggingsvergoeding wordt, in uw geval, het "beste scenario".
Voor de volledigheid kan u ook de link in de post van Franciscus eens raadplegen.