Te hoge haag

tira00
Topic Starter

Te hoge haag

#1 , 15 jul 2012 15:00

Graag wil ik u een probleem voorleggen dat mijn vader,79 jaar, heeft met zijn buren.
Bij het achteruitrijden van zijn oprit heeft mijn vader geen uitzicht meer op de straat,door de hoogte van de haag van de geburen. Hij moet dan met de hele achterzijde van de auto op het fietspad staan om te zien of er een auto aan komt. Hij heeft gevraagt aan de buurvrouw of het mogelijk was om de haag 30 cm in te toppen zodat hij er, zoals voorheen,over kon kijken. De buurvrouw heeft om redenen die wij niet begrijpen geweigerd (haar overleden man heeft wel altijd begrip gehad en de haag iets korter gesnoeit). Daarop heeft mijn vader,voor de eerste keer in zijn leven,de hulp van de wijkagent ingeroepen om te bemiddelen. Die agent heeft een gesprek gehad met de buurvrouw maar ze was niet voor rede vatbaar. De wijkagent beweert ook dat de haag reglementair staat en dat hij verder niets kan doen.
Mijn vraag is nu,als je door zo'n uitgegroeide haag geen zicht meer hebt op de openbare weg en het gevaarlijk uitrijden wordt,mag dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 jul 2012 16:41

Zolang de haag reglementair staat, mag deze zo staan. Nergens is opgenomen dat mensen hun woning en beplanting zo moeten aanpassen dat hun buren een beter uitzicht op straat hebben. Het is aan de bewoner zelf om ervoor te zorgen dat hij voldoende veilig de straat opkan, het is toch niet de schuld van uw buren dat uw oprit en/of garage zodanig geplaatst is dat u een minder goed uitzicht heeft?

bartvdv

#3 , 15 jul 2012 18:48

Het verplicht snoeien van een haag tot op ongeveer 0,7 à 1,20 m (afhankelijk van het politiereglement) geldt alleen voor hagen die het zicht belemmeren op kruispunten.
Is een bolle spiegel monteren geen oplossing?

Reclame

tira00
Topic Starter

#4 , 15 jul 2012 19:23

Ja,heb ik ook al aan gedacht,maar ik wilde eerst weten of er wetten bestonden ivm uitzicht belemmeren. Bedankt voor jullie reactie

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2012 21:18

http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=14025" onclick="window.open(this.href);return false;
max hoogte voortuin 1 meter.
Gemeente kan strengere normen hanteren

mava105

#6 , 16 jul 2012 12:19

Misschien eens tegen de haag rijden (per ongeluk natuurlijk) :lol:

Gebruiker21

#7 , 16 jul 2012 15:54

Hij moet dan met de hele achterzijde van de auto op het fietspad staan om te zien of er een auto aan komt.
Misschien helpt het om achterwaarts te parkeren bij het oprijden van zijn oprit. Hij zal dan bij het vertrekken een veel beter zicht hebben en niet meer met héél de achterzijde van de wagen het fietspad op moeten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Topic Starter

#8 , 17 jul 2012 08:57

Nee achterwaarts inrijden is geen optie. de straat is te druk en dan heb je in een mum van tijd een fille,waardoor hij weer nerveuzer wordt. Hij moet eerst maar eens gaan informeren bij ruimtrlijke ordening.Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt

freelance

#9 , 01 nov 2012 23:49

Hier is al een paar keer sprake van een "reglementaire " haag .( o.a. door de wijkagent ) .
Vraag : Hoe weten we nu of de haag reglementair staat , ja dan niet ?
Hoe hoog is de haag ?
Waar staat die precies geplant ? Op hoeveel afstand van de perceelgrens ? Op de perceelgrens ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

tira00
Topic Starter

#10 , 03 nov 2012 14:47

Vader is eindelijk met artikel van ruimtelijke ordening (waarin inderdaad staat dat hier
alles wat voor je huis staat maar 1 m hoog mag worden) naar de buurvrouw getrokken met lood in zijn schoenen.
Buurvrouw schrok en heeft direkt een ploeg werkmannen aan 't scheren gezet!
Pa is heel fier dat hij het probleem"zelf"heeft opgelost zonder nog meer ruzie!
Nog eens hartelijk dank voor de tip.

Franciscus

#11 , 03 nov 2012 14:52

Dat is wat wordt genoemd zelfredzaamheid ...
Uw vader zal er zich zeer goed bij voelen.
PS de wijkagent een exemplaar bezorgen van de regels....

freelance

#12 , 03 nov 2012 15:27

http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=14025
max hoogte voortuin 1 meter.
Gemeente kan strengere normen hanteren
Franciscus , deze link gaat NIET over de hoogte van hagen , maar over de algemene wetgeving Veldwetboek . Daarin staan géén hoogtes vermeld .
De maximum hoogte voortuin komt voort uit een Gemeentelijke verordening , eventueel voor een BPA of goedgekeurde verkaveling waarbij de gemeente welbepaalde normen /hoogtes van hagen kan bepalen .

Als poster ( of zijn zelfredzame vader ) een wetgeving of bepaling gevonden heeft , die deze hoogte oplegt zal het dan ook een Gemeentelijke bepaling geweest zijn .

Dat gemeentes andere hoogtes kunnen toelaten bewijst o.a. volgende "brochure " van de stad Brugge , waarin algemeen gesteld wordt : een hoogte van 2.20 m . Uitgezonderd voor bepaalde goedgekeurde verkavelingen en BPA's .
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#13 , 03 nov 2012 18:11

De link gaat toch over hagen en tuinen.
Ik lees daar

Voor het plaatsen van afsluitingen is in principe een stedenbouwkundige vergunning nodig, behalve voor:

afsluitingen tot een hoogte van twee meter in de zijtuin en achtertuin;
open afsluitingen tot een hoogte van twee meter in de voortuin;
gesloten afsluitingen tot een hoogte van 1 meter in de voortuin;

Maar idd de link naar Brugge is ook goed :D

freelance

#14 , 03 nov 2012 18:59

De link gaat toch over hagen en tuinen.
Ik lees daar

Voor het plaatsen van afsluitingen is in principe een stedenbouwkundige vergunning nodig, behalve voor:

:D
Deze link gaat eerder naar iets wat kan aanzien worden als een leidraad , of een brochure van de Vlaamse Overheid. Het is gebaseerd op de wetgeving , maar is géén wetgeving op zich .
Betreffende link gaat over Stedenbouwkundige aanvragen . De 1 meter bepaling gaat trouwens over afsluitingen , wat niet hetzelfde is als een haag .
Bij ontstentenis van een Gemeentelijke Verordening , is het perfect mogelijk een haag in de voortuin te hebben van 5 m hoog .Dit wordt nergens verboden door de wetgeving in het algemeen .
Gemeentelijke verordeningen zoals deze van Brugge bvb. bepalen 2.20 m voor een haag .
Bij het lezen van de pagina over Brugge zou men verkeerdelijk kunnen besluiten dat dit een algemene wetgeving is .Niets is minder waar .
Niet alles wat op het internet verschijnt is de waarheid , of toepasselijk in alle situaties . :shock:
Ik plaatste de link naar Brugge om aan te tonen dat de 1m. regel in voortuinen , zeker geen algemene regel is .
Gelukkig voor de vader van poster is het in zijn gemeente blijkbaar wel zo , zoniet zou deze man ten eeuwige dage gefrusteerd zijn omdat zijn buurvrouw geen oren heeft naar zijn argumenten , en hij niet veilig de straat kan oprijden . :lol:

tira00
Topic Starter

#15 , 04 nov 2012 08:37

Vrijstelling van vergunning

In zijtuin en achtertuin kunt u zonder vergunning een afsluiting plaatsen tot 2 meter hoog.

In de voortuin mag de afsluiting niet hoger zijn dan 1 meter, tenzij ze open is (van draad of draadgaas). Dan is ook hier een hoogte van 2 meter vrijgesteld van vergunning.

Let op: de vrijstelling geldt niet als

Hasselt

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”