vraag ivm bodemattest

RubenJ
Topic Starter

vraag ivm bodemattest

#1 , 31 okt 2012 13:16

Ik sta op het punt een appartement te kopen (akte wordt verleden eind volgende week) en heb net van de notaris een kopie van de akte doorgestuurd gekregen.

Nu stond er een passage in ivm het bodemattest die mij toch even ongerust gemaakt heeft.
6. Bodemdecreet
1. De verkopende partij verklaart en waarborgt dat, voor zover hem bekend, op het bij deze verkochte geen risico-inrichting gevestigd is of was, die opgenomen is in de lijst zoals bedoeld in artikel 2,14° van het Vlaams decreet betreffende bodemsanering en bodembescherming, met uitzondering van het nagemelde.
2. De verkopende partij verklaart de kopende partij, hetgeen deze erkent, voor ondertekening van onderhavige akte op de hoogte te hebben gebracht van de inhoud van het bodemattest afgeleverd op elf september tweeduizend en twaalf luidende:
“2. Inhoud van het bodemattest
Deze grond is opgenomen in het grondeninformatieregister.
2.1 Uitspraak over de bodemkwaliteit
Volgens het Bodemdecreet moeten op deze grond nog verdere maatregelen worden uitgevoerd.

2.1.1 Historische verontreiniging
Volgens het Bodemdecreet moet er een bodemsanering uitgevoerd worden op deze grond. De Ovam baseert zich voor deze uitspraak op het beschrijvend bodemonderzoek van 23.01.2002 en op de hierin opgenomen bodemkenmerken en functie van de grond. De bodemverontreiniging, aangetroffen in dit bodemonderzoek, is niet tot stand gekomen op deze grond. De saneringsplicht rust bij de eigenaar of gebruiker van de grond waar de bodemverontreiniging tot stand kwam. In overeenstemming met het Bodemdecrete is voldaan aan de volgende verplichtingen:
-Het bodemsaneringsproject van 10.09.2002 werd bij de Ovam ingediend op 13.09.2002. Hierop werd door de Ovam een conformiteitsattest afgeleverd.
2.2 Documenten over de bodemkwaliteit
2.2.1 Historische verontreiniging
Datum: 23.01.2002
Type: Beschrijvend bodemonderzoek
Titel: Banimmo Real Estate NV, Beschrijvend Bodemonderzoek,
Datum: 10.09.2002
Type: Bodemsaneringsproject
Dit bodemattest vervangt alle vorige bodemattesten.”
3. De verkopende partij verklaart geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de kopende partij of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen; dit met uitzondering van het hoger gemelde.
4. Voorzover voorgaande verklaring door de verkopende partij te goeder trouw afgelegd werd, neemt de kopende partij de risico's van eventuele bodemverontreiniging en de schade zowel als de kosten die daaruit kunnen voortvloeien op zich, en verklaart hij dat de verkopende partij hiervoor tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.
5. De kopende partij verklaart te verzaken aan de nietigheidsvordering met betrekking tot de overdracht die plaatsvond in strijd met artikel 101 van het Vlaams decreet betreffende bodemsanering en bodembescherming, inzoverre hij voorafgaandelijk dezer in het bezit werd gesteld van het meest recent afgeleverde bodemattest, of van een bodemattest waarvan de inhoud identiek is aan de inhoud van het meest recent afgeleverde bodemattest.
6. De notaris verklaart dat de bepalingen van “Hoofdstuk VIII – overdrachten” van het Vlaams decreet betreffende bodemsanering en bodembescherming werden nageleefd met uitzondering van het tijdstip waarop het bodemattest werd meegedeeld.
Volgens punt 1 en 2 lijkt het dat hier nog een bodemsanering moet uitgevoerd worden. Echter een beetje verder staat er reeds een bodemsaneringsproject heeft plaatsgevonden en dat OVAM hierop een conformiteitsattest heeft uitgereikt.

Wil dit nu zeggen dat deze bodem volledig gesaneerd is? Of zitten hier toch risico's aan verbonden? Ik veronderstel dat er geen saneringsverplichting meer is, maar ik wil toch liever zeker zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 31 okt 2012 14:22

Zie ook topic : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=42318" onclick="window.open(this.href);return false;
en andere topics die hierin vermeld worden .

Volgens kopie van akte die u toegestuurd is door notaris , is deze grond bekend bij OVAM als zijnde een verontreinigde bodem.
De kopie akte die u zou ondertekenen , vrijwaart de verkoper van alle schade , en legt de sanering bij de koper .
OVAM baseert zich op een bodemonderzoek , daterende van 23.01.2002 . De sanering is nog NIET gebeurt .OVAM kan u verplichten alle verdere maatregelen te nemen.

Ofwel afzien van de koop .
Ofwel passage in akte zodanig laten aanpassen ( artikel 3 , 4 en 5 laten schrappen ) dat verkopende partij instaat voor de bodemsanering als opschortende voorwaarde voor de koop .
Als notaris u daar verder niet wil over inlichten , informeer bij een andere notaris .
Let wel , notaris heeft aan zijn verplichtingen voldaan , maar tracht u een verkoop te doen aanvaarden die in uw nadeel uitvalt . Aan u om in actie te komen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

RubenJ
Topic Starter

#3 , 31 okt 2012 14:49

Wat kan ik dan verstaan onder dat bodemsaneringsproject? Dit is dus geen werkelijke sanering geweest?

Ik heb de notaris voor verdere inlichtingen gevraagd, hopelijk krijg ik daar snel antwoord op.

Reclame

RubenJ
Topic Starter

#4 , 31 okt 2012 15:30

notaris zegt hetvolgende:
U zal niet aangesproken worden voor de bodemverontreiniging.
Het betref een historische verontreiniging:

“De bodemverontreiniging, aangetroffen in dit bodemonderzoek, is niet tot stand gekomen op deze grond. De saneringsplicht rust bij de eigenaar of gebruiker van de grond waar de bodemverontreiniging tot stand kwam.
In overeenstemming met het Bodemdecrete is voldaan aan de volgende verplichtingen:
-Het bodemsaneringsproject van 10.09.2002 werd bij de Ovam ingediend op 13.09.2002. Hierop werd door de Ovam een conformiteitsattest afgeleverd.”
Ik heb ook net gebeld met de notaris. Zegt dat ik mij daar niet hoef over ongerust te maken en dat ik daar nooit over zal aangesproken worden, dat deze historische verontreiniging in praktisch heel dit gebied voorkomt. (het gaat hier overigens om een stadcentrum)

Ik ga het eens navragen bij een andere notaris, ik ben er toch niet gerust op.

freelance

#5 , 31 okt 2012 21:58

Wat kan ik dan verstaan onder dat bodemsaneringsproject? Dit is dus geen werkelijke sanering geweest?

Ik heb de notaris voor verdere inlichtingen gevraagd, hopelijk krijg ik daar snel antwoord op.
Er is , door een erkende firma , een "beschrijvend bodemonderzoek " uitgevoerd .
Waarschijnlijk heeft deze firma in haar conclusies , een "bodemsanerings project " opgesteld ( dit ten behoeve van OVAM , met richtlijnen hoe de sanering het beste zou kunnen gebeuren ).
Op basis van deze 2 elementen heeft OVAM voor deze grond een "conformiteits attest " opgemaakt . Dit wil zeggen dat de procedure gevolgd door de erkende firma gebeurt is CONFORM de regelgeving van OVAM .
Al deze elementen samen vormen de basis van de inhoud van het "bodemattest " die opgemaakt is door OVAM en naar de notaris gestuurd .

Er is dus geenszinds een sanering gebeurd , en de vraag is ( ook voor mij ) onduidelijk of de koper daar nadelen zou kunnen van ondervinden .
Mogelijks NIET , maar in elk geval wordt de akte zodanig opgesteld dat verkoper volledig gevrijwaard wordt.

P.S. U kunt uw notaris een kopie vragen van dit attest .Weet echter niet of hij dit verplicht moet doorspelen indien akte nog niet getekend is .
U kunt evt. zelf een attest aanvragen bij OVAM ( zij moeten dit geven , maar zullen u waarschijnlijk doorsturen naar de notaris ) .
OVAM is typisch een instantie waar men graag iemand van het kastje naar de muur stuurt .
Het attest bij OVAM kost : 34 € per kadastraal perceel . Voor de eigenaar van de grond is dit gratis .
http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/1853" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog een citaat uit de OVAM site :
"Is het geen risicogrond maar is er wel een bodemonderzoek uitgevoerd. Dan kan u best contact opnemen met de OVAM via de infolijn Bodem."
OVAM infolijn bodem
Tel 015 284 458
bodem@ovam.be

Ik lees op een andere site dat de mogelijkheid bestaat dat OVAM de eigenlijke sanering zou kunnen opschorten ( wat hier in dit geval mogelijks gebeurt is , aangezien er sinds 2002 blijkbaar niets aan gedaan is ) , maar dat deze opschorting ook kan ongedaan gemaakt worden .

In elk geval is er al één element die in uw voordeel kan spelen ( en waar de notaris wellicht op alludeert ) . citaat uw document : " de verontreiniging is niet tot stand gekomen op deze grond " .
Er bestaat ook zoiets als "Het statuut van onschuldig bezitter /eigenaar , waardoor deze kan worden vrijgesteld van sanering " , maar jammer genoeg krijg ik de exacte betreffende wetgeving daarover niet te pakken .

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 31 okt 2012 22:38

Zoals ik al meermaals beweerde en aantoonde in andere threads blijkt ook hier weer de "wolligheid" van de Vlaamse en Belgische wetgeving, vooral als het met het "milieu" te maken heeft. Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes, waar -wanneer het op de toepassing aankomt- niemand zijn weg in weet te vinden. Dat noemt men RECHTSONZEKERHEID.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freelance

#7 , 31 okt 2012 23:00

Zoals ik al meermaals beweerde en aantoonde in andere threads blijkt ook hier weer de "wolligheid" van de Vlaamse en Belgische wetgeving, vooral als het met het "milieu" te maken heeft. Regeltjes, regeltjes en nog eens regeltjes, waar -wanneer het op de toepassing aankomt- niemand zijn weg in weet te vinden. Dat noemt men RECHTSONZEKERHEID.
Gelukkig zijn wij er nog om de spreekwoordelijke naald in de hooiberg te zoeken , maar het blijft ploeteren .... :evil:

RubenJ
Topic Starter

#8 , 08 nov 2012 15:29

Even een update. Het feit dat de bodemsanering er na tien jaar nog steeds niet is gekomen zou komen door de onhaalbaarheid van het project. Er zijn hele wijken in de buurt die een verontreinigde bodem hebben en dat wordt dus op de lange baan geschoven. Dit is dus een aangelegenheid voor de stad en niet voor de individuele eigenaars.

Na ook eens bij een andere notaris en bij OVAM mij te hebben geïnformeerd, heb ik er vertrouwen in dat ik hiervoor nooit aansprakelijk zal kunnen gesteld worden.

freelance

#9 , 08 nov 2012 18:01

Des te beter .Succes .

Terug naar “Kopen”