is dit legaal? (huuropzeg zonder rechten voor huurder)

insomnia
Topic Starter

is dit legaal? (huuropzeg zonder rechten voor huurder)

#1 , 28 okt 2012 09:50

Een kennis heeft dit getekend. Niet zo slim, maar kan hier nu nog iets aan gedaan worden?

Afbeelding

Als ze dit contract niet naleeft. Kunnen ze haar voor het gerecht slepen en hun gelijk halen?
Dit contract lijkt me niet wettelijk, zelfs als ze het tekent.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 28 okt 2012 22:44

Ze tekent een contract waarmee je een firma opdracht geeft om in haar plaats een huurder te zoeken en ze daarvoor te vergoeden. Daar is niets mis mee. Het contract dient nageleefd te worden. Uiteraard halen ze hun gelijk. Andere mogelijkheid : niet tekenen en zelf een huurder zoeken. Nog een andere mogelijkheid : niet tekenen, geen andere huurder zoeken en de voorziene schadevergoeding (3,2,1 maand(en) huur betalen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

insomnia
Topic Starter

#3 , 29 okt 2012 02:54

Mijn kennis is niet nederlandstalig en er is hier misbruik van gemaakt. Ze gaat naar bedrijf om officiele opzeg te doen en ze krijgt dit papier onder haar neus geschoven.

Is dit standaardpraktijk? Mij lijkt het vreemd dat verhuurder hier kan huurder laten huren tot hij/zij geschikte kandidaat vindt. Probleem is dat eigenaar blijkbaar heel kieskeurig is.
Ik zal haar toch adviseren dit te zien als een pure opzeg en iets anders te zoeken tegen februari. De extra maanden huur moet ze uiteraard betalen. De adnee rechten lijken me moeilijk afdwingbaar.

Reclame

insomnia
Topic Starter

#4 , 29 okt 2012 06:31

Allicht moet ze dan ook niet meer die opzegvergoeding betalen? Enkel het in het contract vermelde bedrag?

Dan is het allemaal iets minder erg dan ik dacht. Alleen is de eigenaar nu dus te kieskeurig. Ze wil zo snel mogelijk weg.

freelance

#5 , 29 okt 2012 12:42

Probleem is dat de overeenkomst wel degelijk getekend is .
De overeengekomen vergoeding voor het woonbureau is één maand huur .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

insomnia
Topic Starter

#6 , 30 okt 2012 15:05

't Enigste dat ik nog niet weet of ze nu moet 2 opzegvergoedingen betalen: eigenaar + woonbureau
of enkel de laatste ??

freelance

#7 , 30 okt 2012 15:23

De overeenkomst met het woonbureau is geen opzegvergoeding , maar een aparte vergoeding voor het woonbureau om de kosten te dekken voor het zoeken naar en nieuwe huurder. ( gedane moeite tot vervroegde ontlasting van bestaande huurovereenkomst ) .
Ja , dit is ook verschuldigd .
Dit had kunnen vermeden worden , door dit document niet te ondertekenen , en zelf een nieuwe huurder aan te brengen .
Dit is natuurlijk niet in het voordeel van woonbureau , dus zijn ze niet happig om je dit op voorhand te vertellen , jammer genoeg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

insomnia
Topic Starter

#8 , 30 okt 2012 15:34

Ok, ik ga haar aanraden dit te negeren als haar eigenaar moeilijk doet.
Het is schandalig dat ze misbruiken dat ze het nederlands niet machtig is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 okt 2012 15:49

En in welke taal was het huurcontract ...dat heeft ze toch ook getekend?

insomnia
Topic Starter

#10 , 30 okt 2012 16:26

Ja, Nederlands natuurlijk. Maar dat ziet er standaard uit.
Bedankt voor alle informatie. Woonbureau heeft gewoon misbruik gemaakt van haar naïviteit.
En ja, ze heeft getekend dus geen opmerkingen meer hierover.

Bedankt voor alle informatie!

insomnia
Topic Starter

#11 , 30 okt 2012 21:55

Ze zit in haar 3de huurjaar (NA de opzegperiode, i.e. begin december). Dus:

-Ze moet 492 aan de afzetters.
- 407 aan de eigenaar.

Uiteraard boven huurprijs. Correct? Dus 900 EUR in totaal.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 okt 2012 22:09

typecontract?
te lezen
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

insomnia
Topic Starter

#13 , 30 okt 2012 22:45

"PRIVATE HUUROVEREENKOMST VAN KORTE DUUR", 3 jaar.

insomnia
Topic Starter

#14 , 18 nov 2012 13:00

Uiteindeljjk goed gekomen. Ze moest enkel de 500 EUR betalen. Bedankt voor de hulp!

Terug naar “Huren”