kosten betalen 1,5 jaar na beëindigen huurcontract

mmonte
Topic Starter

kosten betalen 1,5 jaar na beëindigen huurcontract

#1 , 29 okt 2012 12:03

Tot eind april 2011 huurde ik een appartement met een 3-6-9 contract. Deze huur werd in onderling overleg beëindigd en na het betalen van de gemeenschappelijke kosten enz... heb ik ook zonder problemen de huurwaarborg teruggekregen met bijhorende interesten. Alles is dus perfect verlopen.

Nu kreeg ik enkele weken geleden een telefoontje van het kantoor dat het appartement verhuurde met de mededeling dat ik nog staande kosten heb i.v.m. de algemene afrekening van 2011. Ze zeggen hierbij dat ik wettelijk verplicht ben deze kosten te betalen aangezien ik destijds een voorschot op de eindafrekening betaald heb. Ondertussen heb ik via mail een deel van deze afrekening gekregen en heb ondertussen ook enkele vragen gesteld i.v.m. deze afrekening.
Destijds werd de eindafrekening gemaakt op basis van de gemiddelde kosten gemaakt tijdens de jaren ervoor. Meterstanden werden hierbij niet opgenomen.
Kan deze verhuurder plots na 1,5 jaar afkomen met een eindafrekening?

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2012 12:52

Tot eind april 2011 huurde ik een appartement met een 3-6-9 contract. Deze huur werd in onderling overleg beëindigd en na het betalen van de gemeenschappelijke kosten enz... heb ik ook zonder problemen de huurwaarborg teruggekregen met bijhorende interesten. Alles is dus perfect verlopen.

Nu kreeg ik enkele weken geleden een telefoontje van het kantoor dat het appartement verhuurde met de mededeling dat ik nog staande kosten heb i.v.m. de algemene afrekening van 2011. Ze zeggen hierbij dat ik wettelijk verplicht ben deze kosten te betalen aangezien ik destijds een voorschot op de eindafrekening betaald heb. Ondertussen heb ik via mail een deel van deze afrekening gekregen en heb ondertussen ook enkele vragen gesteld i.v.m. deze afrekening.
Destijds werd de eindafrekening gemaakt op basis van de gemiddelde kosten gemaakt tijdens de jaren ervoor. Meterstanden werden hierbij niet opgenomen.

Ja, en zeker omdat bepaalde eindfakturen soms pas na 1 jaar bij de syndicus of verhuurder toekomen.
Hangt allemaal af van de juiste periode dat gewoonlijk de eindafrekening wordt opgemaakt. Als dat bvb eind maart is en jij vertrekt eind april, zal een nieuwe eindafrekening pas beschikbaar zijn eind maart van volgend jaar. Deze moet dan nog via verhuurder tot bij u raken.

sloeberken

#3 , 29 okt 2012 17:09

Met wie heb je het contract getekend, met de verhuurder of het immo kantoor. Ook de faktuur vragen dat je alles kunt nakijken dat is u recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2012 19:06

Zij moeten u zelfs een copie geven van de volledige factuur. Minstens ter inzage.

mmonte
Topic Starter

#5 , 29 okt 2012 21:14

Ja, en zeker omdat bepaalde eindfakturen soms pas na 1 jaar bij de syndicus of verhuurder toekomen.
Hangt allemaal af van de juiste periode dat gewoonlijk de eindafrekening wordt opgemaakt. Als dat bvb eind maart is en jij vertrekt eind april, zal een nieuwe eindafrekening pas beschikbaar zijn eind maart van volgend jaar. Deze moet dan nog via verhuurder tot bij u raken.
Bedankt voor de info!

mmonte
Topic Starter

#6 , 29 okt 2012 21:21

Met wie heb je het contract getekend, met de verhuurder of het immo kantoor. Ook de faktuur vragen dat je alles kunt nakijken dat is u recht.
Met het kantoor en de verhuurder samen. De verhuurder is ook eigenaar van het kantoor. Het kantoor beheert alle eigendommen en nog heel wat andere zaken.
De factuur heb ik zelf verder opgevraagd en reeds een deel gekregen. Er zijn heel wat zaken die me niet echt duidelijk zijn maar ze worden nogal 'pissed' omdat ik vragen stel. Het bedrag is nogal aan de hoge kant voor de 4 maanden. Wanneer ik deze som vergelijk met wat ik per jaar betaalde is dit bijna x2 zo hoog (omgerekend van 4 naar 12 maand)

mmonte
Topic Starter

#7 , 29 okt 2012 21:23

Zij moeten u zelfs een copie geven van de volledige factuur. Minstens ter inzage.
Bedankt voor de info!
Het ontbrekende stuk van de factuur is in aanvraag ;-)

Terug naar “Huren”