2 rijbewijzen = rijbewijs ingetrokken?

papapedro
Topic Starter

2 rijbewijzen = rijbewijs ingetrokken?

#1 , 29 okt 2012 14:59

Beste,

Kan de politie iemand zijn rijbewijs intrekken als deze in het bezit was van 2 rijbewijzen ( een oud die voordien als verloren werd opgegeven maar nadien werd teruggevonden en nog steeds werd bijgehouden en het nieuwe die werd verkregen toen het ander was 'verloren' )?
Alsook de nummerplaten aanslaan van een handelaar (z-plaat) indien de wagen waar de platen aanhingen te zwaar (95 cc) voor de toegelaten cc van de bepaalde plaat?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2012 15:20

Dus beide rijbewijzen zijn nu door de politie afgenomen.
En ja indien er een overtreding op het gebruik van een Z plaat wordt gemaakt worden de nummerplaten met beslag genomen en teruggestuurd naar de uitgever.
U bent die platen dus kwijt.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 06 nov 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

papapedro
Topic Starter

#3 , 29 okt 2012 15:33

Dus men kan uw rijbewijs intrekken omdat je in het bezit was van een ander ongeldig rijbewijs?
Op basis waarvan ( artikel ofzo ) kan dit dan?

Reclame

Lightning
Topic Starter

#4 , 29 okt 2012 15:44

De PdK kan o.a. de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs bevelen voor alle overtredingen van tweede, derde of vierde graad. Zich niet houden aan de voorwaarden van de commerciële nummerplaat is een overtreding van tweede graad.

Franciscus

#5 , 29 okt 2012 19:11

U had uw verloren maar 'plots' teruggevonden RB moeten binnenbrengen.
Goed opletten de kans bestaat afhankelijk van de feiten waarvoor u vervolgd wordt dat er nog enkele 'niet' verkeersgerichte inbreuken worden bijgevoegd.
Mij is een zaak gekend waar buiten het RB ook de wagen werd ingehouden, met beslag gelegd en door rechter uiteindelijk verbeurd verklaard.

papapedro
Topic Starter

#6 , 30 okt 2012 09:30

Het rijbewijs werd zoals Lightning deels vermeldde ingehouden omwille van het feit dat handelaarsplaten die niet in orde zijn, worden gezien als een zware overtreding van de eerste graad waarbij er een facultatief verval van het recht tot sturen is.
Het feit dat de persoon in het bezit was van 2 rijbewijzen leidde niet tot het intrekken van het 'correcte' rijbewijs.

Franciscus

#7 , 30 okt 2012 17:17

Politie heeft BEIDE rijbewijzen ingehouden.
Hebben ze gezegd wat ze met de RB gingen doen.
Hebt u een attest van intrekking gekregen?

Welke artikels werden vermeld op afschrift van PV dat werd overhandigd of werd opgestuurd?

Oude Belg

#8 , 30 okt 2012 17:37

Dat ze beide rijbewijzen inhouden vind ik normaal: je kan maar één Belgisch rijbewijs hebben: een van beide is dus onrechtmatig in het bezit van TS. Meerdere kan praktisch zijn (als ze er eentje inhouden heb je een reservke) maar spoort niet met de bedoelingen van de wetgever.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Xastheron

#9 , 06 nov 2012 12:00

Er is wel een wezenlijk verschil tussen het bezit van een rijbewijs en houder zijn van een rijbewijs.

Wanneer TS zijn origineel rijbewijs kwijtspeelde mocht hij nog altijd met de wagen rijden omdat hij houder was van een geldig rijbewijs. Dit rijbewijs had hij op dat ogenblik niet in zijn bezit. Let wel dat men het niet zo doodleuk zal aanvaarden dat je zonder kwijtgespeeld rijbewijs even naar de ardennen of de kust trekt zonder dat je eerst aangifte bent gaan doen... Dan krijg je een tijdelijk formulier mee zoals bij verlied ID-kaart neem ik aan.

Franciscus

#10 , 06 nov 2012 12:29

Een rijbewijs kan onmiddellijk bij de gemeente vervangen worden.
Een attest verlies identiteitskaart kan gebruikt worden als vervangdocument van de identiteitskaart IN België. Is niet geldig in het buitenland.
Een attest verlies RB afgeleverd door politie kan dat NIET. Het kan enkel gebruikt worden om een duplicaat op te halen.

Mijn vraag blijft wat staat er op het PV?

lohabra

#11 , 07 nov 2012 22:10

Er is wel een wezenlijk verschil tussen het bezit van een rijbewijs en houder zijn van een rijbewijs.
Ja, dat wel....
Wanneer TS zijn origineel rijbewijs kwijtspeelde mocht hij nog altijd met de wagen rijden omdat hij houder was van een geldig rijbewijs.
Euh, nope ....

Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.

Dit rijbewijs had hij op dat ogenblik niet in zijn bezit.
Waardoor hij dus wel degelijk een overtreding beging.
Let wel dat men het niet zo doodleuk zal aanvaarden dat je zonder kwijtgespeeld rijbewijs even naar de ardennen of de kust trekt zonder dat je eerst aangifte bent gaan doen...
Terecht: je moet een rijbewijs bezitten en ook bij hebben als je een motorvoertuig wil besturen op de openbare weg. Ook als je maar naar de bakker om de hoek rijdt. Al zou het mss kunnen zijn, dat men het in zo'n geval nog -voor 1x- door de vingers ziet, dat neemt nog niet weg dat het wel degelijk een overtreding is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

freelance

#12 , 08 nov 2012 02:55

[quote="papapedro"]
Het feit dat de persoon in het bezit was van 2 rijbewijzen leidde niet tot het intrekken van het 'correcte' rijbewijs.[/quote]

Kan iemand mij uitleggen waarom ik niet begrijp dat hier de ganse tijd gesproken wordt over het intrekken van BEIDE rijbewijzen , en bijgevolg een hele discussie ontstaat over het rijden zonder rijbewijs ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus

#13 , 08 nov 2012 15:19

Politie heeft de RB ingehouden/ afgenomen.
Daarom mijn vragen wat in PV staat maar poster heeft daar nooit op geantwoord.
En zoals Iohabra stelt men moet een RB bij hebben en zoals ik schrijf een attest verlies RB geldt niet als duplicaat en men mag er NIET mee rijden.

papapedro
Topic Starter

#14 , 09 nov 2012 18:03

Ikzelf ben niet de persoon die dit tegenkwam voor alle duidelijkheid.
Diegene die dit tegenkwam, zal mij laten weten wat er op het attest werd vermeld als reden.

Terug naar “Verkeersongevallen”