Garantie GSM Batterij na wissel toestel

Marcke
Topic Starter

Garantie GSM Batterij na wissel toestel

#1 , 29 okt 2012 08:46

Een vriendin van me heeft een of twee maand geleden haar iphone binnengedaan voor reparatie, en toen hebben ze beslist om haar een ander (reeds gebruikt toestel te geven) in plaats van de reparatie te doen.

Nu werkt haar batterij slechts amper, maar als ze naar de winkel gaat, zeggen ze dat die batterij niet in garantie is, omdat ze het originele toestel al een jaar geleden kocht.
De garantie moet toch ook op de herstelling gelden neem ik aan, zeker als, door een ander gebruikt toestel te geven, er opnieuw kans is dat er iets niet werkt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 29 okt 2012 12:49

Het is niet omdat je een reparatie vraagt dat men je een compleet ander ( reeds gebruikt ) toestel moet terug geven .
Als je je auto in de garage doet voor reparatie , geeft men je toch ook geen andere auto in de plaats terug ?
Toestel terug brengen naar de winkel en origineel terug eisen. ( al of niet hersteld ) , en vragen waarom de herstelling niet gebeurt is .
Dit is een zeer dubieuze service .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#3 , 29 okt 2012 13:18

Losstaand van de service: dit heeft toch wel zijn implicaties naar privacy toe. Ik weet niet in hoeverre dit met iphones is, maar android toestellen zijn volgens de experten al een veiligheidsrisico indien je ze tweedehands overneemt...
Ook: al jouw foto's, log-in gegevens, kalendergegevens, gesynchroniseerde e-mails, adressenboeken etc etc kunnen mogelijk nog toegankelijk zijn op jouw vorige telefoon... Alleen al om die reden zou ik mijn "niet herstelbare" oude toestel terug willen. Al is het maar dat ik hem even in de tuin gebruik om "experimenten te doen met magneten" (of gewoon het ding verniel) om zeker te zijn dat mijn data gewist is. De onderdelen wil ik gerust binnen leveren voor recyclage.

Reclame

Vandebos

#4 , 31 okt 2012 14:25

Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk om de heel eenvoudige reden dat Apple standaard een 90 dagen garantie verstrekt op al zijn refurbished en vervangtoestellen. Heb dit jaar al ettelijke toestellen laten "repareren/vervangen" volgens deze policy.

Wat betreft privacy, Apple voorziet in al zijn toestellen de standaard mogelijkheid om voor de afgifte het toestel terug in fabriekstoestand te herconfigureren. Alle persoonlijke gegevens worden dan onherroepelijk van het toestel in kwestie verwijderd.

Xastheron

#5 , 06 nov 2012 12:48

Wat betreft privacy, Apple voorziet in al zijn toestellen de standaard mogelijkheid om voor de afgifte het toestel terug in fabriekstoestand te herconfigureren. Alle persoonlijke gegevens worden dan onherroepelijk van het toestel in kwestie verwijderd.
Even off-topic, maar bij Android-toestellen zou al gebleken zijn dat "fabrieksinstellingen" sommige beveiligingen niet resetten, zoals de "waarschuw me wanneer er een andere SIM-kaart in het toestel gestopt wordt".

Met degelijke kennis van zaken en goede software kan nog veel opgespoord worden, tenzij het volledig geheugen ettelijke malen overschreven wordt met "rommelcode" en opnieuw gewist wordt. Is bvb de reden waarom de oude PC die je naar het stort brengt, best eerst open gemaakt wordt en je bij de harde schijf eens alle schroefjes moet uithalen (krassen is niet nodig, gebeurt vanzelf wel).

Terug naar “Consumenten Koop”