Verkoop 2e handswaten (particulier aan autohandelaar)

Steraleken
Topic Starter

Verkoop 2e handswaten (particulier aan autohandelaar)

#1 , 26 okt 2012 12:06

Hallo iedereen,

Vorige week vrijdag heb mijn auto (een 7 jaar oud minitje) te koop gezet op Autoscout en Kapaza voor 6000 euro. Zondag kreeg ik een sms van een persoon die vroeg of de auto nog steeds te koop stond. Ik liet hem weten dat dit nog steeds het geval was en dat hij altijd eens mocht komen kijken. Hij stuurde terug dat hij hem voor 5400 euro wou kopen en hij maandag de auto zou komen ophalen.
Wij waren akkoord met dit bedrag ((omdat de auto niet gekeurd moest worden (aangezien de persoon autohandelaar is) voor verkoop en wij hier op deze manier geen tijd en geld meer moesten insteken)). Maandag kwam de persoon langs, heeft even naar de auto gekeken en er op de oprit eens even voor en achteruit mee gereden. Hij heeft de versnellingen getest en gezegd dat het in orde was voor hem, maar hij wou dat wij de keuring voor verkoop deden.
Zijn uitleg hiervoor was dat aangezien de auto in augustus werd afgekeurd, omdat de uitlaat niet voldeed aan de regels, hij niet naar de schouwing kon gaan omdat de auto afgekeurd was op mijn nummerplaat. Ook zei hij dat het keuren van de wagen ons maar 20 euro zou kosten in plaats van de 60 euro die hij zou moeten betalen. Wij gingen ermee akkoord om de auto te laten keuren voor verkoop.
Wij gingen de dag nadien onmiddellijk naar de keuring. De auto werd goedgekeurd voor verkoop en de koper zou hem donderdag komen ophalen.
Zoals afgesproken kwam hij donderdag de auto afhalen, na het tekenen van de verkoopsovereenkomst en na het betalen van het overeengekomen bedrag reed hij weg. Plots zien we hem stoppen op straat en keert hij zich terug, de auto zou kapot zijn. Hij beweerde dat de vitessenbak stuk zou zijn en dat dit maandag niet het geval was! Wij zouden hem 1200euro terug moeten betalen (de kosten voor een nieuwe vitessenbak). Wij weigerden om dit te betalen waarop hij zei dat hij de auto niet meer wilde meenemen. Hij heeft de politie gebeld en na meer dan een uur discussiëren heeft hij de auto uiteindelijk meegenomen. De politie maakte een PV op waarin onze beide verklaringen staan.

Wij waren niet op de hoogte van dit gebrek en vragen ons nu af of de koper een poot heeft om op te staan? Hij is autohandelaar en garagist, dus wij verstaan niet dat hij dit tijdens de "testrit" (als je het zo al kan noemen) niet opmerkte.

Betreffende de verkoopsovereenkomst: hij had een eigen verkoopsovereenkomst bij, toen ik deze nalas merkte ik op dat de zin "in de staat waarin het voertuig zich bevindt" ontbrak. Ik stelde voor om het er met stylo nog bij te schrijven, hij ging akkoord en we ondertekenden beiden de overeenkomst.

Heeft iemand ooit al een gelijkaardige situatie meegemaakt? Zoja, hoe is dit afgelopen?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 26 okt 2012 12:38

De vermelding " in de staat waarin het voertuig zich bevindt " wordt niet gebruikt door autohandelaars , dit is enkel onder particulieren onderling .
De handelaar wordt verondersteld voldoende bekwaam te zijn om te oordelen over de staat van het voertuig , en gezien hij alles aanvaardt heeft en betaald is de koop afgehandeld.
U hoeft zich geen zorgen te maken , zeker niet als bovendien in de overeenkomst clausule " in de staat ..." opgenomen is en door beiden ondertekend .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2012 12:41

PV door politie opgesteld ...op basis van welk strafbaar feit? Hebben zijn dat gezegd.

Hoogstens een melding voor een tussenkomst burgerlijk geschil.

En al rijdend meegenomen????

Ik hoop toch contant betaald ....

Reclame

freelance

#4 , 26 okt 2012 12:55

PV door politie opgesteld ...op basis van welk strafbaar feit? Hebben zijn dat gezegd.

Hoogstens een melding voor een tussenkomst burgerlijk geschil.

En al rijdend meegenomen????

Ik hoop toch contant betaald ....
Afgezien van de politie interventie :
TS beweert betaald te zijn geweest .
En de manier waarop koper de wagen meegenomen heeft ( al rijdend , op een aanhanger of te voet ) is niet het probleem van verkoper.

Franciscus

#5 , 26 okt 2012 15:34

Indien rijdend na de interventie...was de versnelling dan plots hersteld?
Betaald met cheque.... dikwijls gebruikte manier en blijkt daarna een ongedekte of gestolen of.... :evil:

:D

Steraleken
Topic Starter

#6 , 26 okt 2012 15:37

De koper heeft de wagen inderdaad "weggereden" en toen hij de straat wou oprijden is hij teruggekeerd en heeft hij gevraagd of wij even wouden meerijden. Hij beweerde dat er iets fout zou geweest zijn met de wagen. We zijn meegereden en hebben niets ongewoons gemerkt, wij rijden al 4 jaar zo met deze wagen! Ik zei hem ook dat je als garagist toch het toch wel opmerkt wanneer er iets scheelt met de vitessenbak? Hij vertelde ons dat hij in zijn leven al meer dan 150 mini's verkocht heeft en dat hij weet dat de vitessenbak een zwak punt is bij mini. Ik versta dus niet waarom hij de wagen niet beter "getest" heeft toen hij hem kwam bezichtigen. Zijn uitleg was dat dit maandag, wanneer hij de "testrit" deed, nog niet het geval was. Maar wij zijn met de auto enkel naar de keuring gereden, voor de rest heeft hij in de garage gestaan :s Volgens mij wil de koper gewoon een "extra" korting en wist hij maar al te goed dat wat er met de wagen scheelde.
De politie heeft een PV opgemaakt dat ze moeten tussenkomen zijn in een conflict. Ik heb nog geen kopie ontvangen, maar ze gingen er eentje opsturen. Hiermee zal de autohandelaar naar zijn advocaat stappen.
In het contract (dat hij heeft meegebracht) stond de zin "in de staat waarin..." niet geschreven. Ik heb hem gevraagd om dit toe te voegen en hij was akkoord, hierna hebben we beiden het contract ondertekend. Ik heb hem de bijgeschreven zin niet laten paraferen en daar heb ik nu wel spijt van!
De auto werd cash betaald...

Ohja, wat de politie ons ook zei: De koper wou de auto dus niet meer meenemen en hij wou hem bij ons in de straat parkeren zonder nummerplaten. De politie zei dat wij (als verkopers) dan de kosten moeten dragen van de eventuele takelkosten/boetes aangezien een auto niet op straat mag komen zonder nummerplaat. Dat zou komen doordat het chassisnummer nog steeds op mijn naam staat.
Kan dit? (Gewoon uit nieuwsgierigheid)

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

bartvdv

#7 , 26 okt 2012 15:45

Met welke nummerplaten is de koper dan weggereden?

Steraleken
Topic Starter

#8 , 26 okt 2012 16:28

bartvdv: hij had garage nummerplaten bij..

Franciscus

#9 , 26 okt 2012 16:55

??? Wat voor conflict......
Vraag aan politie attest van aangifte .... daarop staat het PV nr..
Geef hier het eerste gedeelte eens op aan de nr kan ik zien waarom ( parketnr) PV nr is iets van TU. parketnummer.zonenummer .volgnummer/jaar
Gezien er een koop is geweest u had de afgetekende factuur is de garagist de eigenaar, tevens was het de garagist die voertuig OP de openbare weg achterlaat zonder nummerplaten en dat terwijl de politie dat ziet/weet....voor mij zeer duidelijk wie verantwoordelijk gesteld zal worden en dat bent u niet.

Maar ik vermoed dat het een loutere melding zal worden.
Er zijn nl zeer strikte regels wat betreft het opstellen van PV en dat is het moeten strafbare feiten zijn.
Indien niet strafbare feiten zal ofwel diegene die de PV's controleert bij de politie (officier) ofwel de dienst die PV's doorstuurt naar parket (functioneel beheer) PV tegenhouden en mogelijk zelfs uit het systeem laten verwijderen. Als het toch zou doorgestuurd worden zal parket het wel vragen te verwijderen met een verwijzing naar de algemene omzendbrief van College Procureurs Generaal.

garageplaten : ZZ of Z platen???? 8_)

Steraleken
Topic Starter

#10 , 28 okt 2012 14:02

Beste Franciscus,

Wij hebben vrijdag de "Interventie fiche" ontvangen. Hierop staat enkel Interventienummer (7456/2012) en dossiernummer (30651/2012). Het PV nummer, moet ik dit opvragen bij de politie?
Het feit dat vermeldt staat op de interventiefiche is MISBRUIK VAN VERTOUWEN/OPLICHTING, vind ik persoonlijk zware woorden!
De verklaring van de garagist is ook veel uitgebreider dan die van ons en wat zij in onze verklaring hebben gezet klopt ook niet helemaal!

Groetjes Ellen.
PS: geen idee, volgens mij waren Z platen (heb toch maar 1 Z zien staan :))

Franciscus

#11 , 28 okt 2012 21:57

Inderdaad PV nr opvragen. Als wordt gezegd dat er GEEN PV wordt opgesteld is de zaak zo wie zo gesloten voor de politie.
Interventiefiche is enkel wat de interventieploeg doorkrijgt van radiocentrale.
Vermoedelijk zal gezien de garagist heeft gebeld dat de melding zijn geweest.
Dan moet in het PV na de letters arrondissement de code 20 staan.
Laat iets weten..

freelance

#12 , 28 okt 2012 22:54

Interventie fiche : " misbruik van vertrouwen/oplichting " .
Politie kan eventueel PV opstellen van de ruzie die ontstaan is , maar kan TS verder niets in de schoenen schuiven .
Het is aan de garagist om dit te gaan uitleggen op de rechtbank als hij de ruzie nog verder wil zetten . Maar daar zal flink gelachen worden .
Een garagist die zich laat oplichten door een particulier , vanwege aankoop wagen met een defecte versnellingsbak , waar TS mee naar de autokeuring gereden is , en waar garagist mee vertrokken is AL RIJDEND ....
Alle gekheid op een stokje , maar TS heeft in deze niets te vrezen. Koop is gesloten en betaald ( in cash ) . Politie heeft zich mischien laten intimideren door garagist .

Franciscus

#13 , 28 okt 2012 23:14

Ook mijn heel bescheiden mening. 8_)
Maar vraag toch maar na.

silverstone4x4

#14 , 30 apr 2015 13:37

Weer puur een bedreiging vd zogezegde allochtonen handelaars. Die doen dat altijd.

giserke

#15 , 30 apr 2015 13:56

Het enige wat U moet hebben is het bewijs dat de wagen is uitgeschreven op uw naam bij de DIV, en de verkoopovereenkomst met de koper.
In dit geval kan U op geen enkele manier nog iets ten laste worden gelegd. Burgerlijk niet en strafrechtelijk ook niet. Het is uw wagen niet meer.
Voor uw part mag hij hem zelfs in brand stekken midden op de straat. Dat is dan voor rekening van de koper.

Hij zegt dus zelf dat de Vitesse bak een zwak punt is bij mini's? Hierbij zet hij zichzelf een hak. Als hij dat weet, waarom heeft hij dit dan niet gecontroleerd voor de verkoop. :)

Zoals eerder gezegd, niks van aantrekken.
En als hij U blijft lastig vallen, hem zeggen dat U geen enkel contact met hem wenst, of dat U anders klacht zult neerleggen voor belaging.

Terug naar “Consumenten Koop”