Verhuurder doet de nodige herstellingen niet!! Handelspand.

snack
Topic Starter

Verhuurder doet de nodige herstellingen niet!! Handelspand.

#1 , 27 okt 2012 18:11

Beste,

Ik heb de verhuurder al meerdere malen gecontacteerd over de verwarming dat niet doet en over de daklekkage.
Maar ik krijg geen gehoor.

Nu heb ik heb deze maand een brief aangetekend opgestuurd, dat indien hij dit niet deze maand (oktober) in orde brengt, dan ben ik genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen. Ik heb eens gehoord dat ik kan dreigen door maar de helft van de huur te betalen tot dat de gehuurde handelspand in orden wordt gebracht.

Nu is mijn vraag ben ik wettelijk in orde wanneer ik vanaf volgende maand enkel de helft van de huur betaal tot hij dit recht zet?

Met vriendelijke groeten,
Sabrina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2012 20:03

Je mag wettelijk geen huur inhouden omdat er problemen in het pand zijn.
Wettelijk kan je alleen naar de vrederechter. Die kan het niet volledig betalen van de huur als een nalatigheid van u zien tov de verhuurder.
Wat zegt uw huurovereenkomst over het onderhoud van het pand? In veel handelshuren wordt een deel van de onderhoudsverplichting tlv de huurders gelegd.

snack
Topic Starter

#3 , 27 okt 2012 20:18

Mijn deel van onderhoud is gebeurd.
De verhuurder heeft ons nu al een jaar beloofd om de gebreken in orden te brengen, maar tot heden nog niets gezien.
Welke stappen kan ik nu ondernemen?
Ik heb hem een termijn van 2 weken geven via aangetekende brief en de 2 weken zijn bijna om.

Reclame

snack
Topic Starter

#4 , 29 okt 2012 03:08

Ik heb gezien dat mijn vraag al eerder is gesteld op de forum. Zie hieronder:

De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt?(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).

?De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden?(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).

?Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.?(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).
Begin dus met dergelijke ingebrekestelling waarin u de niet-uitvoeringsexceptie aankondigt.

Zie ook:

K.B. 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil men een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid,gezondheid en bewoonbaarheid.

Decreet 15 juli 1997 houdende Vlaamse Wooncode(Titel III=Kwaliteitsbewaking) en voornamelijk het ?conformiteitsattest?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huren”