Opzegging huurcontract van 1jaar dt stilzwijgend verlengd is

Kylievs
Topic Starter

Opzegging huurcontract van 1jaar dt stilzwijgend verlengd is

#1 , 26 okt 2012 20:15

Hallo,

Op 20 mei 2011 is mijn huurcontract van korte duur gestart.
Normaal zou dit beëindigd worden op 30juni 2012.
Echter heb ik mijn huisbaas mondeling laten weten dat ik nog zou blijven.Hiervan is nooit iets op papier gezet.

Ik zit dus nu in mijn 2e jaar als huurder van een contract van 1jaar. Graag wil ik nu gaan samenwonen met mijn vriend en zou ik graag mijn huurcontract opzeggen. (Ik woon in een kleine studio die echt niet geschikt is voor 2personen)

Art2. Van mijn contract luid als volgt:
elke partij heeft het recht tegen het einde van deze huurperiode een einde aan de huur te stellen, mits de andere partij er per aangetekend schrijven van te verwittigen minstens drie maand op voorhand. Indien er geen opzegging word betekend, ten minste 3 maanden voor het beëindigen van de huurovereenkolst, zal de huurovereenkomst van één jaar verlengd worden. Indien er geen tijdige opzegging wordt betekend tijdens het tweede jaar van de bewoning, dan wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een periode van 9 jaar, te rekenen vanaf de datum van het afsluiten van de huidige huurovereenkomst. In deze periode heeft elke partij het recht de huurovereenkomst op te zeggen volgens de wettelijke bepalingen van de woninghuurwet.

Echter bovenaan mijn contract staat "huurkontrakt voor appartementen - hoofdverblijfplaats (vallend onder de woninghuurwet).

Mijn vraag is dus nu of ik sowieso onder deze wet val doordat dit vanboven op het contract aangegeven is.
Of ofdat ik nu toch mijn 2e jaar volledig moet uitdoen?!

Bij bijzondere voorwaarden staat er een bijlage die dan weer iets anders beweert dan bovenstaand artikel(bij het koninklijk besluit van 4mei 2007 genomen in uitvoering van artikel 11bis, van boek 2, titel 8,hoofdstuk 2, afdeling 2, van het wetboek. Huurovereenkomst voor woningen gelegen in het Vlaams gewest)

Beëindiging door de huurder
C) huurovereenkomst met een korte duur:
de huurwet voorziet dat de partijen een huurovereenkomst kunnen sluiten, of twee verschillende opeenvolgende overeenkomsten, voor een totale duur van niet meer dan 3jaar.
Indien geen opzegging werd betekend 3maand voor de vervaldag of indien de huurder na de overeengekomen duur in het goed is blijven wonen zonder verzet van de verhuurder, dan wordt de oorspronkelijke huurovereenkomst voortgezet tegen dezelfde voorwaarden maar wordt deze verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van 9jaar.

Mijn vraag is dus nu of ik zonder gevolgen mijn contract kan opzeggen of niet?
En indien ik dit opzeg en het is niet zonder gevolgen, wat kunnen deze gevolgen dan concreet zijn?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 okt 2012 22:30

Rechtspraak is hierover verdeelt, ene rechter oordeelt dat u een contract van 9 jaar heeft nu, andere zal verlenging aanvaarden.

Als u ervan uit gaat dat uw contract nu 1 is van 9 jaar, kan u opzeggen volgens de huurwet. Opzegtermijn en schadevergoeding zijn 3 maand en 2 maand, tenzij niet-geregistreerd, dan is de opzegtermijn zelf te kiezen en is geen schadevergoeding verschuldigd.
Als u er echter vanuit gaat dat uw contract verlengd is, dan kan u in principe niet opzeggen zonder akkoord van de verhuurder. Veel vrederechters zijn echter bereid het contract toch te verbreken (mocht de verhuurder niet akkoord gaan), met de voorwaarden van een geregistreerd contract van 9 jaar, dus opzeg van 3 maanden en schadevergoeding van 2 maanden.

Reclame

Terug naar “Huren”