Schuld werd voor de crisis systematisch afgebouwd. Vlak voor het aantreden van de eerste regering Dehaene zaten we op 140% schuld tov het bbp dacht ik? Onder het beleid van Dehaene in zijn diverse regeringen werd dit teruggebracht naar ongeveer 100%. Toen die drempel echter werd gehaald heeft er een zekere blauwe paleisrevolutie plaatsgevonden (door diezelfden die begin jaren negentig de job niet konden klaren). De opeenvolgende blauwe, met een vleugje rood, regeringen hadden het dan relatief eenvoudig om de staatsschuld verder af te bouwen en deden dit wel doch hebben een belangrijk deel van het jaarlijkse budget gespendeerd aan kleine cadeautjes voor de burger en grotere voor de industrie (cadeautjes die niet in verhouding staan tot het opgeleverde resultaat)... Indien de voorgaande regeringen hetzelfde stramien hadden blijven volgen als mr. Dehaene dan had bij het uitbreken van de huidige crisis de staatsschuld zich bevonden op ongeveer 65-70% ipv. 83%, dan hadden we nooit tot de slechte landen gerekend geworden, zou onze rating beduidend beter zijn en zou er effectief een significante veiligheidsmarge hebben bestaan voor meervoudige relanceplannen.
Voeg daar nog aan toe dat het nonbeleid van het laatste decennium op het ministerie van Financiën gezorgd heeft voor een dermate chaos (om je een idee te geven, in sommige afdelingen kocht het personeel uit eigen portefeuille pc's aan om toch maar hun werk te kunnen verrichten) dat de huidige administratie de komende 24 maanden praktisch exclusief nodig zal hebben om opnieuw een gezonde basis, van waaruit begonnen kan worden met het werk, op poten te zetten.
Je dient binnen de schuldgraad eveneens rekening te houden met het volgende:
- Het overgrote deel van deze schuld is uitgegeven via nationale kasbons die gekocht worden door Belgen, het is een binnenlandse schuld die weinig invloed heeft op de internationale markt.
- Enkel het gedeelte van de schuld die geleend wordt op de internationale markt heeft een rechtstreekse internationale invloed. Als België op dit ogenblik wil lenen op de internationale markt is deze bereid hiervoor een negatieve rentevoet te betalen. Maw. internationale institutionele beleggers zijn op dit ogenblik bereid om te betalen om aan België te mogen lenen, een situatie waarvan op discrete en geleidelijke wijze gebruik wordt gemaakt om tekorten met winst op te vangen.
Aangezien deze post enkel startte als een poging tot uitleg hoe we aan de huidige schuldgraad komen kom ik bij nalezen tot de conclusie dat deze nogal gekleurd kan overkomen en wens ik wel het volgende duidelijk te maken: tot op heden heb ik mijn politieke kleurkeuze altijd gespreid zodat niemand te klagen heeft, nationaal stem ik groen, regionaal en gemeentelijk voor een lokale lijst, mutualiteit ben ik onafhankelijk aangesloten.
Dehaene is één van de weinige politici voor wie ik respect kan opbrengen. Eerlijkheidshalve dien ik tevens Mr. Di Rupo een begin van respect toe te bedelen. Persoonlijk beschouwde ik hem in het begin als niet meer dan een stoplap om uit de impasse te raken maar ondertussen heeft hij naast de crisis zelf toch enige bijzonder hete hangijzers kunnen aanpakken...