Landmeter in fout

han1981
Topic Starter

Landmeter in fout

#1 , 24 okt 2012 08:15

In 2011 hebben mijn man en ik een huis gekocht, waarbij de grond in tweeen is gesplitst en het andere deel verkocht is aan iemand anders een
half jaartje terug.
Nu wil dus onze nieuwe buurman gaan bouwen, en tot onze verbazing staan er op zijn tekening andere maten van ons perceel, dan op onze tekeningen.
Onze tekeningen zijn getekend door de oud eigenaren, de notaris en wijzelf.
Onze voorkant bedraagt 15.37, terwijl bij onze nieuwe buurman 15 meter staat. Houdt in 37 cm verschil!

Na contact opgenomen te hebben met de landmeter, heeft deze meneer tegen ons gezegt, wat je bij de notaris getekend hebt, is bindend.
Onze buurman heeft ook contact opgenomen, en tegen hem heeft hij gezegt dat hij een fout heeft gemaakt.

Volgens de buurman moet onze poort er een stuk uit want het staat op zijn grond, terwijl wij vinden dat wij het zo gekocht hebben en getekend,
en we dus gratis grond moeten weggeven.
Wij zijn totaal niet op de hoogte....

Wat nu te doen?? Wij willen geen grond afgeven zomaar. Plus zitten we misschien met extra kosten, omdat dan onze poort op zijn grond zou staan.
Kan iemand ons antwoord geven????
Laatst gewijzigd door han1981 op 24 okt 2012 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 okt 2012 08:34

Iemand anders zal in jouw concrete situatie het exacte antwoord kunnen geven.

Ik kan je mss wel al deels geruststellen door te zeggen dat het uitbreken van je poort niet noodzakelijk is, zélfs al zouden jullie effectief op zijn grond gebouwd hebben. Alvast bij het 'verkeerd' bouwen van een huis kan het herstel niet gevraagd worden. Of dit bij een poort (die aanzienlijk minder kost) ook zo is, kan ik echter niet zeggen.

Artesia

#3 , 24 okt 2012 09:27

Onze buren stonden een halve meter op onze grond met hun huis en de tuinafsluiting.
Wij hebben via de notaris, samen met de buren uiteraard, een akte laten opstellen waarin vermeld werd dat de situatie bleef zoals ze was en dat wij geen overname hoefden te betalen voor de overname van de garagemuur. Onze garage werd namelijk tegen die van hen gebouwd.
Er staat ook een clausule in dat deze overeenkomst bindend is, zowel voor ons als voor latere erfgenamen.
Hou er altijd rekening mee dat je naast die mensen moet wonen!
Wat is nu 37 cm!!?!

Reclame

Turaki

#4 , 24 okt 2012 09:34

Hoe lang staat de woning er al (en de poort)?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 okt 2012 10:57

En al eens opgemeten?

han1981
Topic Starter

#6 , 24 okt 2012 18:03

De woning staat er al vanaf 1965, en de poort stond er ook al zo toen wij dit huis kochten. Er zit een nagel in het beton aan de voorkant, en deze zit op 15 meter, terwijl
op onze tekeningen van de notaris 15.37 staat, en ook door ons getekend is en de oud eigenaren. En idd. het is maar 37 cm, maar onze oprit is al heel smal, en als deze nog
smaller moet worden kunnen wij er bijna niet meer door met onze autos.

Franciscus

#7 , 24 okt 2012 18:07

1965 .... + 30 jaar is 1995.... ik denk dat de verjaring hier zal spelen.

han1981
Topic Starter

#8 , 24 okt 2012 19:12

Franciscus, wat houdt dit in? We weten nu dat onze buurman zijn landmeter het goed heeft gedaan, en die van ons blijkbaar in fout zit. Maar dit is wel getekend door ons en vastgelegd. Dus zoals ik het nu goed begrijp, mag de buurman gewoon zijn maten aanhouden, en moeten wij meewerken? Kunnen wij onze kosten verhalen op de landmeter?

Franciscus

#10 , 24 okt 2012 21:17

Ik denk dus: verkrijgende verjaring en zeker als het metingsplan bij de akte is neergelegd.

han1981
Topic Starter

#11 , 24 okt 2012 22:15

Ons metingsplan dateert van 2001, en van onze buurman is een half jaar terug opgemaakt. ( We hebben dus beide een andere landmeter)
Alles ondertekend door notaris, oud eigenaren en wijzelf. Turaki, bedankt voor de link!! Ga meteen ff kijken

han1981
Topic Starter

#12 , 25 okt 2012 20:04

Vandaag bij de gemeente bleek dat deze ook de maten heeft van onze buren. Op onze tekeningen zitten fouten door de landmeter gemaakt.
We zouden dan denk ik toch onze poort moeten afbreken weer ( 4 maanden geleden totaal aangepast)
Zijn deze kosten te verhalen op de landmeter? En het deel grond wat we dan blijkbaar af moeten staan, is dit ook te verhalen?

Franciscus

#13 , 25 okt 2012 20:05

Als huis en poort er al stonden van 1965 ..... wat is dan het probleem?

han1981
Topic Starter

#14 , 25 okt 2012 22:09

dat de buren deze poort af willen breken Franciscus omdat die op hun grond staat blijkbaar volgens hun tekeningen en de tekeningen van de gemeente.

Turaki

#15 , 25 okt 2012 23:30

Wat Fransiscus wil zeggen, u gebruikt deze grond al meer dan 30 jaar alsof deze van u is, en hierdoor kan u nu, via de procedure verkrijgende verjaring, eigenaar worden van die grond.

Terug naar “Aanneming”