Opzeggen huurcontract - boete al dan niet

vdm
Topic Starter

Opzeggen huurcontract - boete al dan niet

#1 , 24 okt 2012 16:46

Beste,

Op 01/10/2011 ging het huurcontract in van mijn appartement. In het contract 3-6-9 werd duidelijk gemaakt dat er drie maand opzeg vereist
was, maar dat er ook een boete te betalen was van 3 maanden bij opzeg tijdens eerste jaar, 2 mnd tijdens 2e jaar en 1 mnd tijdens 3e jaar.
Na het verlopen van 3 jaar kon ik steeds zonder boete weg, mits opzeg van 3 maanden.

Nu heb ik echter bij het registratiekantoor geïnformeerd en daar geeft men volgende boodschap:

Er zijn geen geregistreerde huurovereenkomsten voor het opgegeven adres in de documentatie van het kantoor teruggevonden.
Er dient echter opgemerkt te worden dat onze documentatie (database huur) deels niet op dag is, dit voor contracten van 2009 en later.
Gezien deze situatie kan ik dus niet uitsluiten dat de overeenkomst toch is geregistreerd niettegenstaande deze niet voorkomt in deze database
Deze inlichtingen worden afgeleverd op basis van de op het ogenblik in de documentatie gekende en verwerkte gegevens, zodat noch de Administratie noch de betrokken ontvanger verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor eventuele onvolledigheden die later mochten blijken.

Men laat dus nog de mogelijkheid open dat de registratie toch is gebeurd.

Een vriend heeft me aangeraden een aangetekend schrijven te sturen waarin ik mijn opzeg doe en verklaar dat er bij mij weten geen registratie is
gebeurd en ik er dus vanuit ga dat ik kosteloos kan vertrekken mits drie maanden opzeg. Ik wil eind januari uit het pand, dus ik vermoed dat het ok
is als ik deze week de opzeg doe (voor eind oktober dus).

Denkt u dat dit de beste manier is?

De verhuurder werkt via immo kantoor, dus best alles daarheen te zenden neem ik aan? Er werd me aangeraden dit op een vrijdag te doen, omdat
de huurder anders nog meer tijd heeft om toch snel het contract te laten registreren. Het is me niet helemaal duidelijk wat die vrijdag er dan precies
mee te maken heeft...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2012 18:40

Wie heeft het huurcontract getekend?
In principe is een immokantoor slechts tussenpersoon (of zijn moeten mandaat hebben)
Hoezo Akred kan niet zien of er al of niet een plaatsbeschrijving is? Er is wel of niet een geregistreerd contract.
Ik dacht zelfs dat u een document kon bekomen.
regelgeving
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2012 20:09

Je kan altijd opzeggen. Indien verhuurder dan nog snel wil registreren is dit niet meer geldig, gezien gebeurd na uw opzeg. Indien niet geregistreerd zijn zelfs die 3 maanden opzeg niet van tel.

Reclame

Terug naar “Huren”