Hallo,
Mijn schoonouders (83 jaar) zijn op 2/11/1994 een niet geregistreerde huurovereenkomst aangegaan. Het huurcontract werd met tussenkomst van een Immokantoor opgemaakt. Zij dienden toen 25.000 Bef (619,73 €)als huurwaarborg te betalen, dit bedrag werd "in de hand" aan de afgevaardigde van het Immokantoor betaald, maar zij hebben wel een bewijs gekregen van deze som. Sedert 2011 doen er geruchten de ronde dat de verhuurder het gebouw waar mijn schoonouders woonden wil verkopen. Omdat ze vanaf 03/09/2012 een bejaardenflat konden huren hebben mijn schoonouders op 27/07/2012 per aangetekend schrijven de huur opgezegd. Op 31/10/2012 loopt de huurovereenkomst af. Er werd contact opgenomen met de verhuurder i.v.m. de overhandiging van de sleutels en het regelen van de huurwaarborg. Nu er sprake is van de terugbetaling van de huurwaarborg begint de verhuurder moeilijk te doen.
1. Er is ineens sprake van kortsluitingen in de elektriciteit (sedert 3/9/2012 werden alle elektrische toestellen verwijderd)
2. Zij zou nooit het bedrag van de huurwaarborg hebben ontvangen - er werd betaald aan het Immokantoor, waarvan de broer van de verhuurder zaakvoerder was.
Mijn vraag is nu, wat kunnen mijn schoonouders doen om deze huurwaarborg terug te krijgen. Zij hebben ook recht op de rente die deze waarborg heeft - of zou hebben - opgebracht, al vermoeden wij dat de huurwaarborg nooit op een rekening werd gestort.
Hoe kunnen wij te weten komen over welk bedrag het gaat, (waarborg + rente) Wat waren de geldende rentevoeten tussen 1994 en 2012.
Welke stappen kunnen wij ondernemen, indien de verhuurder de waarborg niet wil terugbetalen, en mankementen in de woning blijft aanhalen (er werd bij de aanvang van de huurovereenkomst wel een plaatsbeschrijving opgemaakt).
Met vriendelijke groeten