Opzeg geraakt niet tot bij verhuurder

Piekietje
Topic Starter

Opzeg geraakt niet tot bij verhuurder

#1 , 22 okt 2012 22:25

Mijn tante gaat verhuizen eind dit jaar. Om in regel te zijn stuurde ze haar opzeg via een aangetekende zending eind september. Ze kreeg een briefje om naar het postkantoor te komen. Ze kreeg te horen dat de verhuurder geen enkel moeite doet om haar opzegbrief te ontvangen. Nu doet ze een tweede poging, hopelijk niet voor niets.

Wat moet ze doen als de verhuurder toch niets doet? Het gaat hier om een niet-geregistreerd huurcontract, er is zelfs geen plaatsbeschrijving en dat huis is ook jammer genoeg niet in goede staat.

Wat is het huurcontract waard als het niet geregistreerd is? Ik ben bang dat mijn tante hieraan een financiële kater zal overhouden terwijl ze het al niet zo breed heeft.

Ik hoop hier een antwoord te vinden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 22 okt 2012 22:58

Inhoud AS wordt beschouwd als gekend door de ontvanger op datum eerste aanbieding. Uw tante heeft dus correct haar opzeg gegeven, wel de ongeopende brief goed bijhouden.

In het 2e AS verwijzen naar het 1e, zeg maar dat het een herinnering is, en tevens een kopie met de gewone post versturen (en ook vermelden in AS, bv "voor de goede orde ook met de gewone post aan u gestuurd").

Niet-geregistreerd heeft alleen maar voordelen voor uw tante: ze kan zelf de opzegtermijn kiezen, en moet geen schadevergoeding (indien van toepassing) betalen. Ontbreken van PB is ook in haar voordeel, verhuurder zal dan zeer moeilijk huurschade kunnen bewijzen, en meer dan waarschijnlijk de waarborg integraal moeten vrijgeven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2012 23:08

Van wanneer is dat contract.?
Vanaf pag 60 staan er schema's.

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel u dient eens na te kijken of het huurcontract geregistreerd is...gezien blijkbaar al van lange duur heeft een niet geregistreerd contract voor de huurder de mogelijkheid om bijna dag op dag op te zeggen. Wel registratie beschermd haar beter tegen plots uitzetten
Verder is er geen plaatsbeschrijving dus kan men geen schade tegenstelbaar maken ( behoudens feit dat uw tante de boel volledig zou afgebroken hebben)
Of het contract geregistreerd is kan u bij akred opvragen, dat is het vroegere kadaster. Best zelf langsgaan en copie/afschrift vragen dat er GEEN registratie is. http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas NADAT u bovenstaande info hebt zou ik verdere stappen doen. Een tweede AS maar ook met een gewone brief
Een verstuurde AS is voldoende. ....hebt u die AS terugbekomen van de post den zeker niet opendoen. Het is en blijft een bewijsstuk.
PS zijn jullie zeker dat de eigenaar/verhuurder daar nog woont? Anders dat opvragen via gemeente.

Reclame

Piekietje
Topic Starter

#4 , 23 okt 2012 09:33

De verhuurder woont naast haar. Het is niet zijn enige huurhuis. Hij draagt er geen zorg van. Lampen knipperen of springen eens kapot. In de badkamer valt af en toe een tegel af. Eén gaskachel voor hele huis, in de winter slaapt ze in de living bij de kachel. Overal enkel glas. Vocht van beneden tot boven. Ze is wel de laatste tijd vaker ziek dan normaal. Af en toe werkt de bel niet meer. Ze geeft dat allemaal door aan hem maar er wordt amper iets aan gedaan. Ze vermoedt dat haar elektriciteit door hem wordt afgetapt want ze betaalt veel te veel voor iemand die alleen woont. Ze is wel heel bang van de verhuurder en ze wilt niets anders dan verhuizen maar zoals ik het al zei, ze heeft het niet zo breed.
Als ik me niet vergis woont ze daar al 2 jaar. Er is een huis gekocht en de hele familie is bezig met de renovatie zodat ze veilig en gezond kan wonen in een huis.

Ik ben heel blij met jullie informatie! We doen alles wat we kunnen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2012 18:44

Via gemeente ( milieudienst) of politie (milieudienst) een aanvraag doen om een controle naar bewoonbaarheid;
Vlaamse woonnormen.
PS hoe wordt elektriciteit afgezet. Welk type zijn de smeltzekeringen?

Turaki

#6 , 26 okt 2012 22:24

Bij afwezigheid eens de hoofdzekering afleggen. Je zal snel merken of er afgetapt wordt of niet, namelijk hij komt klagen of hij legt de zekering terug aan. In beide gevallen kan u klacht neerleggen wegens diefstal, in het laatste geval ook voor huisvredebreuk met valse sleutel.

Terug naar “Huren”