Wanneer betaal ik deze factuur?

marjel
Topic Starter

Wanneer betaal ik deze factuur?

#1 , 16 okt 2012 19:38

Wij zijn vorig jaar in zee gegaan met een firma die onze veranda zou plaatsen. Alles is behoorlijk fout gelopen. (ik durf niet opsommen wat er allemaal fout liep). We zijn helemaal niet tevreden over de gang van zaken - zij wijten de fouten aan groeipijnen van het bedrijf. Onze veranda zal volgende maand (méér dan een jaar dan ondertekening van het contract) geplaatst worden.

Nu heb ik een bericht gekregen van de firma met de mededeling dat het resterend bedrag (zo'n 30.000 euro - er werd na ondertekening van het contract al 7.000 euro betaald, dus vorig jaar..) meteen na de plaatsing van de veranda moet betaald worden aan de arbeiders.

OF

Ik moet nu al laten weten dat ik een factuur wens (ten laatste 10 dagen voor de plaatsing) en die factuur moet voor de plaatsing betaald worden.

Maar... gezien de talloze problemen die we al gehad hebben met de firma, is ons vertrouwen helemaal weg. Ik lig nu al wakker van de afdichting van de veranda. Stel dat die waterafdichting niet correct gebeurt? Dat zie je toch niet meteen? Maar als ik meteen na 'levering' al betaal, dan ga ik wel akkoord met de toestand waarin de veranda zich dan bevindt.
Ik dacht dat ik een maand tijd had om de factuur te betalen? Maar blijkbaar is dat niet zo. Ik ben bang dat we na het betalen van het restbedrag aan ons lot overgelaten zullen worden.

Bovendien ben ik bang dat ze de eindfactuur zullen aanpassen. We hebben wel een offerte, maar er werd (door de tekenaar van de firma) een belangrijke fout gemaakt, waardoor ze nieuwe plannen getekend hebben. Kunnen ze daar dan zomaar een meerprijs voor vragen?

Kan iemand hier raad over geven?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 okt 2012 20:05

U betaald uiteraard pas na afwerking, en dit niet aan de arbeiders (cash mag niet, bedrag is te hoog) maar via overschrijving of bankcheque, en ook na ontvangen factuur (die overeenkomt met de offerteprijs). Voor de betalingstermijn kijkt u best nog eens de AV na van de firma, deze zullen normaal op de offerte staan. Mocht u merken dat de plaatsing niet in orde is houdt u een 10% achter tot ze dit in orde brengen, is de factuur te hoog betaald u enkel wat er in de offerte staat. In beide gevallen brengt u de firma hier via AS vanop de hoogte.

ganapathi tantre

#3 , 21 okt 2012 13:07

Als er geen zichtbare gebreken of tekortkomingen zijn dan bent u verplicht alles te betalen tenzij er iets anders overeengekomen was.
Uw "vermoedens" zijn geen feitelijke reden om betalingen maar ten dele uit te voeren. Dat zal u in een rechtszaak duur komen te staan
De factuur of eindrekening mag idd niet hoger zijn dan het overeengekomen offerte/bedrag tenzij er werken zijn uitgevoerd die daar buiten
liggen. Als in die offerte staat dat ook alles moet betaald worden voor einde plaatsing dat zit u in een moeilijk parket.

Reclame

Turaki

#4 , 21 okt 2012 14:33

De factuur of eindrekening mag idd niet hoger zijn dan het overeengekomen offerte/bedrag tenzij er werken zijn uitgevoerd die daar buiten
liggen.
En u daarmee akkoord bent gegaan. Extra werken uitgevoerd zonder uw akkoord betaalt u niet.

ganapathi tantre

#5 , 22 okt 2012 16:51

liggen.
En u daarmee akkoord bent gegaan. Extra werken uitgevoerd zonder uw akkoord betaalt u niet.

oh maar daar hebt u volledig gelijk in. Maar als die werken echt wel volgens noodwendigheid en ter goeder trouw
werden uitgevoerd en u blijft daarbij dan moet u niet schrikken als u later na de garantieperiode of zelfs buiten
garantie niet meer door diezelfde aannemer wordt geholpen. Bvb om een gebroken ruit te vervangen waar de
schade werd veroorzaakt door een vogel of een rondvliegende tak bij storm weer.
Kijk een aannemer die zich" bezondigt" aan fair play (ik gebruik bewust het woord zondigen want iemand met goede
bedoelingen bestempeld men de dag van vandaag wel eens als een naieveling) zal u niet opzadelen met onverwachte torenhoge kosten.
Daar zal hij idd well eerst overleg overplegen. Maar je kan niet over alles blijven palaveren. Je moet je werk kunnen
doen. Anderzijds ...... je kan idd over van alles palaveren maar dan kan een aannemer wel alles stilleggen tot dat u
uw akkoord heeft. Vraag is alleen wat het meest vruchtbare is voor beide partijen. Je moet dat als aannemer een beetje kunnen
inschatten en een bouwheer moet daar ook voor open staan. Net zoals je als bouwheer moet inschatten hoeveel je niet gaat betalen
tot alles 100 % in orde is en de aannemer dat moet voor openstaan. Ja zelfs als er geschreven overeenkomsten zijn. Want met azijn
vang je geen vliegen

Turaki

#6 , 22 okt 2012 21:03

Geweldig hoe u dit iedere keer weer duidelijk maakt, maar ik denk dat de meeste mensen (zelfs zonder uw posts te lezen) wel weten dat als je ruzie maakt met een aannemer (en dan vooral over geld), je in de toekomst hier niet veel zaken meer moet doen. Persoonlijk zou ik ook geen zaken meer willen doen met iemand die mij opeens een grote meerkost probeert op te dringen, maar ieder zijn mening daarover.

Daarnaast, over het zogenaamde "palaveren"; dit hangt volgens mij vooral af van de situatie waarin zich dit voordoet, en meer specifiek van mijn (of van iedereen die een aannemer inschakelt) aanwezigheid op de werf.
Ben ik in de buurt, dan verwacht ik voor iedere wijziging en aanpassing aangesproken te worden, en hierbij uitgelegd krijgen waarom dit nodig is, of dit gevolgen heeft voor uitzicht en gebruik, en hoeveel mij dit gaat kosten voor ik hiermee akkoord ga.
Ben ik niet in de buurt, dan verwacht ik dat men mij contacteert bij belangrijke aanpassingen (zowel op het vlak van uitzicht, gebruik, duurzaamheid, of kost), en ik hiermee akkoord ga of zelfs wacht tot ik ter plaatse ben. Bij kleine aanpassingen verwacht ik dat men mij hiervan op z'n minst zo snel mogelijk hierna van op de hoogte brengt, en in elk geval niet pas bij het overhandigen van de factuur.
Indien men zich houdt aan bovenstaande, zal er bij de factuur ook geen enkele discussie zijn over een eventuele meerprijs. Indien niet, wordt er geen meerprijs betaald.

Zelf ben ik ook professioneel bezig met verschillende aannemers, en bovenstaande regels hebben mij nog nooit in de steek gelaten. Goed, soms knorren ze eens en proberen ze moeilijk te doen, maar de kost daarvan (lees: geen betaling tot goed afgewerkt) zorgt ervoor dat dit nooit lang duurt.

En als laatste een bedenking: een aannemer is een professional, zijn klanten moeten erop kunnen rekenen dat wat hij zegt correct is. Enige fouten ten gevolge van de aannemer (zoals in dit beval een tekenfout) mogen nooit ten laste zijn van de klant.

ganapathi tantre

#7 , 22 okt 2012 22:22

iedereen mag aan whisfull thinking doen niemand neemt dat een ander kwalijk. Ik vraag mij trouwens af
waarop u aanstuurt met de uitspraak over hier zaken doen. ...... Ik zie geen verband
In ieder geval is het zo dat onze opdrachtgevers telkens zeer blij zijn dat ik hen niet lastig val met prullaria.
Zo hebben wij als "kleine garnaal" een zeer grote vis naar een andere vijver doen zwemmen. Met die grote
vis moest ook alles via regeltjes en zo verlopen. Uiteindelijk bleek onze toen nog gemeenschappelijke klant
meer opgezet te zijn met onze dienstverlening. Hem niet lastig vallen met die prullaria leverde hem meer op
Deze manier van werken blijkt toch al zo'n 25 jaar te lukken niet alleen bij die ene maar ook toch wel bij
anderen. En nog niemand die ik achteraf hoor protesteren als er wordt gezegt: Ik heb dat voor u gearrangeerd
of in orde gebracht ge kunt op uw 2 oren slapen.
Zoiets noem je vertrouwen binnen een samenwerking. De ondertoon in uw laatste bericht doet mij vermoeden
dat u in uw relatie met uw aannemers dat niet zo direct hebt maar ik kan mij vergissen naturlijk. Het lijkt mij
allemaal een beetje teveel orakel.
Maar goed u uw manier ik de mijne. Maar die van mij is zeker niet de waarheid

Turaki

#8 , 22 okt 2012 22:53

Off-topic:
De aannemers met wie ik de beste samenwerking had, leverden goed werk, maakten correcte facturen op, en wisten perfect waar de grens lag wanneer zij zelf mochten beslissen, of mij eerst moesten contacteren.
Omgekeerd waren de slechtste degene die zowel slecht werk leverden, altijd discussieerden over de facturen, en oftewel te veel of te weinig zelfstandig beslissingen namen.
Mijn ervaring is dus dat deze 3 zaken vaak samenhangen.

Terug naar “Aanneming”