Kan ik keuringsstation aansprakelijk stellen?

ester1971
Topic Starter

Kan ik keuringsstation aansprakelijk stellen?

#1 , 18 okt 2012 09:19

Mijn auto heb ik gekocht begin september 2012, de auto is dus voor de verkoop gekeurd op 3 september.
Afgelopen maandag brak ineens de draagarm van mijn linkervoorwiel bij het achteruit rijden op een parkeerplaats.
Ik kon geen kant meer op en heb de sleepdienst moeten bellen om de auto naar de garage te brengen. Deze heeft er een nieuwe draagarm opgezet en mijn band moest worden vervangen omdat die ook gescheurd was.
Nu blijkt de kapotte draagarm een hele oude barst te bevatten boven op de kop waardoor er al vrij lange tijd speling op heeft gezeten, door die speling is uiteindelijk de arm helemaal afgebroken. Ik weet dat ze bij de keuring dit hadden moeten controleren en die speling ook opgemerkt zouden moeten hebben.
Kan ik hen nu aansprakelijk stellen voor de schade?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 18 okt 2012 10:14

Heb je het document "keuring voor verkoop" meegekregen met de opmerkingen van de keuringsdienst? + staat hier een opmerking op over de betreffende draagarm/wiel?

ester1971
Topic Starter

#3 , 18 okt 2012 12:48

Heb je het document "keuring voor verkoop" meegekregen met de opmerkingen van de keuringsdienst? + staat hier een opmerking op over de betreffende draagarm/wiel?
Dat document heb ik inderdaad en er staan geen opmerkingen op.
Volgens de garage en een ander keurings station hadden ze dit moeten zien en daarop moeten afkeuren, als dit tijdens het rijden war gebeurt dan zou het heel anders afgelopen zijn denk ik.

Reclame

Xastheron

#4 , 18 okt 2012 13:00

Verzekering inlichten, zeggen wat de garagist jou verteld heeft. Hopelijk heeft deze voldoende foto's genomen + de vervangen onderdelen bijgehouden zodat je bewijsmateriaal hebt. In principe, als je de "tegenpartij" (hier het keuringsstation) aansprakelijk wil stellen, moet je de experten de kans geven om de defecten vast te stellen. Demonteren van het defecte stuk zou hier geen probleem mogen vormen, maar vraag best toch raad bij de verzekeringsmaatschappij en laat hen jou vertegenwoordigen. Vraag misschien ook al eens na bij de herstellende garagist wat hij met het kapotte stuk gedaan heeft en zorg dat hij het niet bij het schroot gooit...

ester1971
Topic Starter

#5 , 18 okt 2012 14:04

Verzekering inlichten, zeggen wat de garagist jou verteld heeft. Hopelijk heeft deze voldoende foto's genomen + de vervangen onderdelen bijgehouden zodat je bewijsmateriaal hebt. In principe, als je de "tegenpartij" (hier het keuringsstation) aansprakelijk wil stellen, moet je de experten de kans geven om de defecten vast te stellen. Demonteren van het defecte stuk zou hier geen probleem mogen vormen, maar vraag best toch raad bij de verzekeringsmaatschappij en laat hen jou vertegenwoordigen. Vraag misschien ook al eens na bij de herstellende garagist wat hij met het kapotte stuk gedaan heeft en zorg dat hij het niet bij het schroot gooit...
Dat kapotte onderdeel heb ik zeker meteen meegenomen en ook de gescheurde band die daar door ontstaan is.
Ik zal mijn verzekeringsmaatschappij eens bellen en horen wat die ervan vinden.
Toen het gebeurde stond ik dwars over de weg en er was ook een wijkagent bij gekomen, die wilde ook al het een en ander aan informatie weten zoals datum van keuring etc etc

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2012 14:07

En wie zegt dat die breuk zichtbaar moet geweest zijn?

Xastheron

#7 , 18 okt 2012 14:52

Vandaar dat er een expert ingeschakeld moet worden. Ik denk niet dat wij vanop een forum kunnen oordelen wat er al dan niet zichtbaar is bij een bepaald model wagen, laat staan hoe "merkbaar" deze schade zou zijn. Het is evengoed mogelijk dat het onderdeel met weinig marge gedimensioneerd is en dat de vorige eigenaar graag over veldwegen scheurde met de wagen...

mava105

#8 , 18 okt 2012 15:35

dat de vorige eigenaar graag over veldwegen scheurde met de wagen...
En dus zijn wagen vuil heeft aangeboden op de keuring, waardoor kleine scheurtjes niet op te merken waren.

ester1971
Topic Starter

#9 , 18 okt 2012 16:08

Het gaat niet zozeer over de scheurtjes, het ging erover dat er al merkbare speling zat bij de kop van de draagarm, en is de oude barst ook duidelijk zichtbaar. De speling bij de kop was zeer zeker merkbaar volgens een ander keuringsstation waar ik de kapotte draagarm aan heb laten zien.
Ik heb inmiddels contact gehad met mijn verzekeringsmaatschappij en die gaan het verder nu uitzoeken.

mava105

#10 , 18 okt 2012 16:22

Gekocht bij een merkgarage of een 2dehands handelkaar? Veel van die handrelaars hebben goede kontakten met de keurders, want ze komen er bijna dagelijks, en dan wodrt er wel eens iets door de vingers gezien.

loeki

#11 , 18 okt 2012 16:39

Staat er op de keuringskaart niet zoiets van: "staat van het voertuig op de dag van heden"

Oude Belg

#12 , 18 okt 2012 20:16

Staat er op de keuringskaart niet zoiets van: "staat van het voertuig op de dag van heden"
De keuring betreft altijd de toestand van het voertuig op dat ogenblik. Altijd. Logisch ook; je zou de banden bijvoorbeeld kunnen vervangen 1 minuut na de keuring. Zoiets van dat staat er dus nooit op.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra

#13 , 21 okt 2012 17:21

De keuring betreft altijd de toestand van het voertuig op dat ogenblik. Altijd. Logisch ook; je zou de banden bijvoorbeeld kunnen vervangen 1 minuut na de keuring. Zoiets van dat staat er dus nooit op.
Toch wel. Ik neem hier het keuringsbewijs van mijn wagen ter hand. Daarop staat nu toch duidelijk te lezen:
DIT KEURINGSBEWIJS STEMT OVEREEN MET DE STAAT VAN HET VOERTUIG OP HET OGENBLIK VAN DE KEURING
En op het keuringsbewijs van mijn aanhangwagen, staat identiek hetzelfde te lezen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jef 007

#14 , 30 nov 2012 15:05

hoe is dit verhaal afgelopen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”