onderhoud verwarmingsketel

Anjaake72
Topic Starter

onderhoud verwarmingsketel

#1 , 17 okt 2012 17:28

Dag ,
Ik ben huurder sedert begin november 2010.
Vorige week heb ik - zoals voorgeschreven 2 jaarlijkse plicht van de huurder - de verwarmingsketel op aardgas laten onderhouden.
De onderhoudstechnicus heeft het onderhoud uitgevoerd, doch heeft moeten vaststellen dat de ketel niet naar behoren werkt.
Op het attest staat vermeld : ketel voldoet niet meer aan wettelijke eisen van heden. Co2 is te laag.
Het betreft een wandketel HR bj.2006.
De onderhoudstechnicus wou de fabrikant van de ketel verwittigen (ik neem aan om het te laten herstellen/afstellen, doch mijn huisbaas (woont naast de deur) vond dit niet nodig, hij liet uitschijnen dat de technicus die ik had laten komen (andere dan degene die de installatie destijds heeft gedaan), zijn werk niet kende..

Volgens het attest moet een volgende verbrandingscontrole gebeuren binnen de drie maanden.
Eerstvolgende reiniging van de warmtebron en schoorsteen binnen de twee jaar

Ben ik als huurder nu wettelijk in orde? Ik neem aan dat het mijn huisbaas is die moet instaan voor de goede werking van het toestel en dat ik enkel het onderhoud ervan moet bekostigen.
De onderhoudstechnicus heeft mij verzekerd dat er geen gevaar dreigt voor ons als bewoners.

Alvast bedankt.

mvg
AB

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2012 18:07

CO2 te LAAG??????
U kunt dat niet zo laten. Het hangt af van wat er scheelt aan de ketel of het de verhuurder of uzelf is die voor het verdere verloop en de eraan verbonden kosten instaat. Indien er belangrijke onderdelen moeten worden vervangen is het voor de verhuurder. Indien de man die u hebt laten komen zijn stiel niet kent -en er dus slechts beter moet worden afgeregeld bv- is het voor u.
Een ketel van 2006 kan nog niet versleten zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 19 okt 2012 08:14

“Art.8.Gebruik en onderhoud van een centraal stooktoestel. De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :1° uitsluitend de brandstof gebruiken waarvoor dit toestel gebouwd en afgesteld is; 2° het nodige doen om dit toestel steeds in goede en veilige staat van werking te houden; 3° de gebruikersinstructies van de fabrikant van het centrale stooktoestel respecteren; 4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :...”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).

Deze verplichting van de GEBRUIKER ontheft de verhuurder niet van : “Art.2....§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle HERSTELLINGEN, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.(Inwerkingtreding : 18-05-2007)”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

“Art.99.Om de rechten en plichten van de eigenaar en de huurder inzake de werkzaamheden in een verhuurd goed beter te omkaderen, worden de artikelen 1720,1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek bovendien van dwingende aard. Gelet op dit dwingende karakter,is het de partijen nadrukkelijk verboden om gebruik te maken van de mogelijkheid voorzien in artikel 1754 van het Burgerlijk Wetboek, waarmee ze een beroep konden doen op tegengestelde clausules om de huurherstellingen te bepalen.”(Parl.Doc. 51K2873/001,Wetsontwerp houdende diverse bepalingen(IV)).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Anjaake72
Topic Starter

#4 , 23 okt 2012 00:02

co2 te hoog moet het zijn uiteraard :-)
alvast bedankt voor de reacties.
In overleg met mijn brandverzekeraar (die meent dat ik aan mijn huurdersverplichtingen heb voldaan) werd het attest aangetekend overgemaakt aan de verhuurder, die ondertussen ook al contact heeft genomen met de installateur van destijds..heb er dus alle vertrouwen in dat het alsnog in orde komt.
mvg

Terug naar “Huren”