Consolidatie en afsluiten dossier

Brussel
Topic Starter

Consolidatie en afsluiten dossier

#1 , 08 okt 2012 20:33

Vorige week kwam er na ruim drie jaar een einde aan de gerechtelijke expertise/procedure na een zwaar verkeersongeval waarvan ik het slachtoffer was.
De gerechtsexpert bepaalde (in overeenkomst met mijn raadsgeneesheer en de tegenexpert) dat ik een blijvende inavliditeit heb van 22 % en een blijvende arbeidsongeschiktheid van 22%.
Nu hoor ik veel verhalen (positief en negatief) die zulke besluiten beoordelen of veroordelen.
Ondanks mijn invaliditeit en lijdensweg focus ik mij nu eindelijk op het financiele aspect van de zaak.
Ik weet dat mijn advokaat nu kan starten met het rekenwerk maar toch ben ik uiterst benieuwd naar de berekeningswijze van zulke schade.
Veronderstellend dat we beginnen rekenen vanaf vorige week bij de consolidatie :
- Hoe berekent men de blijvende invaliditeitsvergoeding bij 22% ?
- Hoe berekent men de blijvende arbeidsongeschiktheid bij 22% ?
- Gaat men deze bedragen jaarlijks uitkeren of in 1 keer ?
- Er zullen waarschijnlijk nog wel extra te vergoeden posten zijn maar toch had ik graag een voorlopige raming van deze twee zaken willen weten van mensen die hier eventueel ervaring mee hebben.
Wat is trouwens de leeftijd tot wanneer men deze berekening doet. Ik veronderstel dat men een jaarlijks bedrag telt tot bijvoorbeeld 80 jaar voor een man. Of vergis ik mij?
Graag jullie ervaringen.
Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 10 okt 2012 11:23

geachte,

de berekening zal geschieden op basis van de indicatieve tabellen die u kan raadplegen op het internet.

Gelet op het hoge percentage van arbeidsongeschiktheid is het veel werk om een volledige schadebegroting te maken. Uw advocaat zal U wel een overzicht bezorgen.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Brussel
Topic Starter

#3 , 16 okt 2012 12:12

Inderdaad wellicht veel telwerk voor de advokaat.
Bij een ùmeer gedetailleerde studie van het einddossier (expert) merk ik op :
22 pct blijvende arbeidsongeschiktheid, 22 pct blijvende invaliditeit en 22 pct blijvende ongeschiktheid.
Zijn dit drie apart te vergoeden schadeposten of worden deze samen gebundeld en dan éénmalig vermenigvuldigd met ongeveer 15000 euro (indicatieve tabel). Resulterend in ongeveer 33000 euro totale vergoeding?
Ik tel hier wel enkel vanaf consolidatiedatum.
Wie weet hier het antwoord ?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2012 12:31

Men maakt een onderscheid tussen materiële schade en morele schade.
Voor de materiële schade is het belangrijk te weten of er loonverlies is. Als er loonverlies is kan er op basis van het loon dat u verdient / verdiende een kapitalisatieberekening gemaakt worden.
Als er geen loonverlies is, is er toch sprake van materiële schade omdat u meerinspanningen moet leveren. Dan worden voor morele + materiële schade samen een bedrag per punt toegekend, afhankelijk van de leeftijd. Bijvoorbeeld 35 jaar oud 1.925 x 22.
Als de materiële schade gekapitaliseerd wordt, wordt voor de morele schadevergoeding de helft van het bedrag genomen dat ik hierboven vermeld heb.

U kan ook proberen om de morele schadevergoeding te kapitaliseren. Dat brengt meer op en het Hof van Cassatie lijkt hoe langer hoe meer in die richting te evolueren.

Verder is er nog de schade bij het leveren van huishoudelijke arbeid. Ook die kan u kapitaliseren. De waarde van de huishoudelijke arbeid is afhankelijk van de gezinstoestand. Voor het gezin zonder kinderen wordt die geraamd op 17,5 euro per dag, met één kind 25 euro per dag te vermeerderen met 5 euro per bijkomend kind. Dit bedrag wordt meestal als volgt verdeelt: de vrouw 65 %, de man 35 %.

Om te kapitaliseren is de leeftijd van groot belang.

De bedragen zijn die van de indicatieve tabel van 2008. Er is een nieuwe tabel op komst.

Brussel
Topic Starter

#5 , 16 okt 2012 12:52

Beste scorpioen,bedankt voor je reactie maar ik begrijp de berekening niet volledig.
Mijn drie jaar revalidatie kan ik vrij gemakkelijk berekenen vermits er over de hele periode vrijwel altijd 100 pct arbeidsongeschiktheid was.
Ik bereken dan volgens de indicatieve tabel en dat lijkt mij vrij eenvoudig qua bedragen. Mijn loonverlies wordt vrijwel zeker volledig terugbetaald.
Het "probleem" stelt zich eigenlijk vanaf de consolidatiedatum. Ik heb deze consolidatiedatum op begin oktober maar ben nog thuis tot eind maart volgend jaar.
Laat staan dat ik het loon niet kan recupereren. Waar wordt dan voor de toekomst het schadebedrag op berekend ? Ik ben 45 jaar.
Gaat met die 22 pct vanf heden gewoon berekenen volgens indicatieve tabel : ongeveer 15000 X 22 = 33000 euro of krijg ik 22 pct van mijn loon extra of is dit bedrag vervat in deze totale schadevergoeding van 33000 euro en zijn er voor de toekomst dan geen andere bedragen meer te vergoeden voor de 22 pct blijvende invaliditeit of blijvende onbeschiktheid? Wat is eigenlijk kapitalisatie ?
Tot welke leeftijd telt men een schadevergoeding bij het bepalen van het schadebedrag ? Is dit ook van toepassing bij 22 pct ? In welke orde schat U het bedrag dan vanaf consolidatiedatum wel te verstaan ?

scorpioen

#6 , 16 okt 2012 13:41

U bent maar 22 % arbeidsongeschikt en toch nog thuis tot eind maart volgend jaar?
Wat ontvangt u nu aan vergoeding? Van wie?
Hebt u nu loonverlies? Zal u loonverlies hebben na maart volgend jaar of kan u dan gewoon terug gaan werken?

Brussel
Topic Starter

#7 , 16 okt 2012 14:21

Ik heb nu 25 % weddeverlies als ambtenaar. Deze beslissing werd genomen door speciale commissie voor ambtenaren.
Mijn wedde werd steeds betaald door FOD van mijn departement. Enkele maanden na mijn ongeval viel deze terug tot 75 procent.
Vanaf 1 april ga ik weer aan het werk na nieuwe verschijning voor de commissie en hun gunstig advies voor werkhervatting.

scorpioen

#8 , 16 okt 2012 15:10

Ik ga er van uit dat u geen weddeverlies zal hebben. Dan zal in principe een vergoeding toegekend worden moreel en materieel vermengd van 1.512 x 22. Met de nieuwe indicatieve tabel (die ik nog niet heb) kan dit wat meer zijn.

Blijft ook de schade doordat u voor uw huishoudelijke taken meerinspanningen moet verrichtingen. 17,50 (gezin zonder kinderen) x 35 % (aandeel man in het huishouden) x 22 % (arbeidsongeschiktheid) = 1,3475 per dag x 365 dagen = 492 euro per jaar.

Veronderstel dat u dit bedrag krijgt tot u 80 jaar oud bent. Om gedurende 35 jaar elk jaar 492 euro te hebben moet u nu 492 x 24,999 ontvangen (reeële intrestvoet van 2 %) = 12.299 euro ontvangen. Dat bedoel ik met kapitalisatie.

Men kan over bepaalde parameters discussie voeren, maar zo hebt u een idee. Over kapitalisatie kan u meer lezen op http://www.tafelsschryvers.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#9 , 16 okt 2012 15:56

Veronderstel dat u dit bedrag krijgt tot u 80 jaar oud bent.
Klopt niet denk ik. Vadertje staat komt aankloppen als je op pensioen gaat en neemt de uitbetaling van de verzekering en het fonds voor arbeidsongevallen over.
Peresoonlijk heb ik een invaliditeit van 21 %, en ik trok ongeveer 450 € alle 3 maanden. Na de aanslag van vadertje staat ontvang in nog ongeveer 300 € per 3 maanden. Na de consolidatie had ik al een gedeelte (1/3 geloof ik) van de invaliditeitsvergeoding uitbetaald gekregen, buiten de eigenlijke schade aan kleding, auto, pijn en smarten enz...

scorpioen

#10 , 16 okt 2012 16:09

Ik had het over de schadevergoeding voor het verrichten van meerinspanningen bij het uitvoeren van huishoudelijke taken. Daar heeft vadertje staat niets mee te maken.

Brussel
Topic Starter

#11 , 16 okt 2012 20:07

Ik vermoed ook dat scorpioen het best de waarheid benaderd.
Het arbeidsongevallenfonds staat hier bij mij volledig buiten want het was een verkeersongeval in privé waarbij ik volledig in recht was.
Alle kosten moeten verhaald worden bij de verzekering van de tegenpartij. Volgens de meeste mensen moet op deze bedragen geen belasting worden betaald.
Ik stel mij wel de vraag wat ik nog kan recupereren van het loonverlies na consolidatiedatum.
Recupereer ik hiervan nog 22 pct ( door de blijvende invaliditeit) of is het mogelijk dat je met een goeie advokaat het volledige bedrag kan recupereren na de consolidatiedatum ?
Ook vraag ik mij af wat men op het werk zal doen met de 22 pct volledige arbeidsongeschiktheid. Stel dat men mij afdankt in april 2013 of dat men mij een andere functie geeft omwille van de blijvende invaliditeit. Heb ik dan ook "ergens" recht op.

james bb

#12 , 17 apr 2013 15:14

ik heb 12 blijvend percentage gekregen en ben wat info aan het zoeken die tabel bedragen is het per jaar dat je dit kreeg?? per maand???
bedankt

Terug naar “Verkeersongevallen”