Bedrijf "vergeet" iets in offerte en rekent meer aan

mapleleiah
Topic Starter

Bedrijf "vergeet" iets in offerte en rekent meer aan

#1 , 23 sep 2012 16:20

Beste,

Ik stel deze vraag naar aanleiding van wat een familielid overkwam.

Enkele maanden geleden vragen zijn aan een bedrijf/installateur van sanitaire voorzieningen om een offerte op te maken voor de volledige herinrichting van hun badkamer: alle badkamermeubels worden vervangen, betegeling moet opnieuw enz. Het bedrijf levert een gedetailleerde offerte af en aangezien de prijs redelijk lijkt, gaat mijn familielid akkoord.

Het bedrijf komt de badkamer in verschillende fases herinrichten en hierbij treden wat praktische problemen op (verkeerde metingen die leiden tot veranderingen, slecht geplaatste tegels die opnieuw moeten geplaatst worden ...) maar uiteindelijk raken de werken met veel vertraging af.

Enkele weken geleden krijgen ze de factuur en die is 2500 euro hoger dan de offerte. Reden: het bedrijf was "vergeten" om de vloertegels en het werk hiervoor op de offerte te zetten.

Mijn familie is natuurlijk hiermee niet opgezet en betwist op mijn aanraden een deel van de factuur. Ze betalen dus een bedrag, maar laten via aangetekende zending weten dat ze een deel betwisten wegens niet aanwezig op de offerte. Ze zijn wel nog "braaf" in die zin dat ze toch nog een deel van die 2500 euro betalen, maar slechts het bedrag van de tegels weglaten omdat die echt niet op de offerte stonden. Het gaat om een bedrag van 300 euro die zij nu betwisten.

Men vraag is: zijn ze niet te "braaf" geweest en konden ze niet die volledige 2500 euro betwisten? Het gaat om een volledige, bindende offerte. Mijn familie geeft toe niet opgemerkt te hebben dat de vloertegels niet op de offerte stonden, maar eigenlijk is het niet aan hen om dat op te merken. De werken zijn wel uitgevoerd, maar kan niet aangehaald worden dat het bedrijf verondersteld was alles te vermelden op de offerte en dat het wederzijds ondertekenen van de offerte inhoudt dat alles voor die prijs uitgevoerd moet worden. De opdracht omvatte een totaalherinrichting en daar zitten vloeren e.d. dus wel bij.

En als het bedrijf, ondanks het feit dat maar een klein bedrag betwist wordt, toch de verdere betaling opeist ... Wat zijn dan hun kansen?

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Topic Starter

#2 , 12 okt 2012 17:34

Is er niemand die hier iets zou kunnen over zeggen?

Lenny

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2012 19:44

Hoe was die offerte opgemaakt? Zeer gedetaileerd, met omschrijving van materialen en aantal, of rudimentair? Indien rudimantair zou ik zeggen dat de klant niet kan uitmaken wat er allemaal voorzien was, en dat alles om tot een afgewerkte badkamer te komen dan ook voorzien was. In het andere geval heeft hij zijn werk degelijk gedaan, maar hij is de technicus en weet wat nodig is en hoeveel materiaal hij hiervoor moet bestellen, hetgeen de partikulier mogelijk niet weet. In beide gevallen zou ik dus zeggen dat aannemer verantwoordelijk is voor zijn offerte.

Reclame

mapleleiah
Topic Starter

#4 , 12 okt 2012 23:08

De offerte was gedetailleerd maar de tegels en het werk waren dus "vergeten".

Ik dacht ook dat de offerte bindend zou zijn, maar ik vraag dus ook de juridische mening van anderen.

Lenny

Turaki

#5 , 13 okt 2012 08:57

Zijn er nog andere documenten die aantonen dat alle werken inbegrepen waren?
Is er enige melding (voor de factuur) geweest van de vergeten posten?

mapleleiah
Topic Starter

#6 , 13 okt 2012 19:49

Ik weet helaas niet of er andere documenten waren. Ik weet wel dat mijn familieleden constant spraken dat ze voor een "totaalconcept" hadden gekozen en dat ook zo hadden gevraagd en goedgekeurd ... m.a.w. de badkamer moest tot in de puntjes af zijn.

Er is voor de factuur geen extra melding geweest. Ze hebben gewoon de factuur gekregen met die extra zaken daarbij.

Lenny

Turaki

#7 , 13 okt 2012 21:03

Voor dat bedrag deze extra zaken zomaar toevoegen (of uitvoeren) zonder akkoord, dat kan niet. Bedrijf had dit moeten melden voor het uitvoeren van de werken, daar dit mogelijks tot gevolg kan hebben dat uw familieilid niet de werken door dit bedrijf zou laten uitvoeren.

Sowieso het correcte deel betalen, en contact opnemen met het bedrijf om iets te regelen (het is hun schuld, dus een commerciële geste is het minste) lijkt mij op dit moment het meest aangewezene.

mapleleiah
Topic Starter

#8 , 14 okt 2012 18:33

Bedankt, Turaki.

Ze zijn pas na de werken met hun vergetelheid en dus hogere factuur afgekomen.

Helaas, zoals ik in mijn oorspronkelijk bericht heb verteld, heeft mijn familie al een groter deel betaald dan wat ik hen had aangeraden. Ik vond dat ze beter het volledige extra bedrag voorlopig achterhielden, maar ze hebben slechts het deel van de tegels achtergehouden.

Ik stelde de vraag vooral om er achteraf nog eens met hen over te spreken en vooral ook naar de toekomst toe, mocht mij of anderen nog zoiets overkomen.

Lenny

Terug naar “Consumenten Koop”