Beste,
Ik stel deze vraag naar aanleiding van wat een familielid overkwam.
Enkele maanden geleden vragen zijn aan een bedrijf/installateur van sanitaire voorzieningen om een offerte op te maken voor de volledige herinrichting van hun badkamer: alle badkamermeubels worden vervangen, betegeling moet opnieuw enz. Het bedrijf levert een gedetailleerde offerte af en aangezien de prijs redelijk lijkt, gaat mijn familielid akkoord.
Het bedrijf komt de badkamer in verschillende fases herinrichten en hierbij treden wat praktische problemen op (verkeerde metingen die leiden tot veranderingen, slecht geplaatste tegels die opnieuw moeten geplaatst worden ...) maar uiteindelijk raken de werken met veel vertraging af.
Enkele weken geleden krijgen ze de factuur en die is 2500 euro hoger dan de offerte. Reden: het bedrijf was "vergeten" om de vloertegels en het werk hiervoor op de offerte te zetten.
Mijn familie is natuurlijk hiermee niet opgezet en betwist op mijn aanraden een deel van de factuur. Ze betalen dus een bedrag, maar laten via aangetekende zending weten dat ze een deel betwisten wegens niet aanwezig op de offerte. Ze zijn wel nog "braaf" in die zin dat ze toch nog een deel van die 2500 euro betalen, maar slechts het bedrag van de tegels weglaten omdat die echt niet op de offerte stonden. Het gaat om een bedrag van 300 euro die zij nu betwisten.
Men vraag is: zijn ze niet te "braaf" geweest en konden ze niet die volledige 2500 euro betwisten? Het gaat om een volledige, bindende offerte. Mijn familie geeft toe niet opgemerkt te hebben dat de vloertegels niet op de offerte stonden, maar eigenlijk is het niet aan hen om dat op te merken. De werken zijn wel uitgevoerd, maar kan niet aangehaald worden dat het bedrijf verondersteld was alles te vermelden op de offerte en dat het wederzijds ondertekenen van de offerte inhoudt dat alles voor die prijs uitgevoerd moet worden. De opdracht omvatte een totaalherinrichting en daar zitten vloeren e.d. dus wel bij.
En als het bedrijf, ondanks het feit dat maar een klein bedrag betwist wordt, toch de verdere betaling opeist ... Wat zijn dan hun kansen?
Groeten,
Lenny