Afspraken niet na komen, huisvredebreuk etc.door verhuurder

Touwe
Topic Starter

Afspraken niet na komen, huisvredebreuk etc.door verhuurder

#1 , 14 okt 2012 15:47

Wat vraagjes over mijn situatie:

Ik huur een ongemeubileerde studio voor nu al weer 5 jaar als student. (voor als het relevant is: waarschijnlijk niet geregistreerde contract, jaarcontract met automatische verlenging)

Nu heeft mijn huisbaas besloten om het pand (met drie studio's en een nachtwinkel) te verkopen. Ik weet niet hoe dat werkt met zo'n verkoop, maar blijkbaar moet er dan van alles gecontroleerd en beschreven worden en als het niet aan bepaalde eisen voldoet moet het alsnog worden aangepast.

Zo heb ik (waarvan ik weet) een persoon gehad die de ramen en het licht opmat, iemand voor de gasaansluitingen, iemand voor de elektriciteit (twee keer, hij had wat aangepast waardoor ik opeens voor een deel geen stroom had in mijn kamer, moest hij weer terugkomen), iemand in pak die alleen kwam kijken (een koper?) en nu blijkt dat er ook een ventilatie rooster in de keuken ingebouwd moet worden. En ik zag dat er ook begonnen was om noodverlichting aan te leggen in het trappenhuis.

Op zich allemaal niet echt een probleem en ik ben ook prima bereid om mee te werken aan alles.

Alleen: hij heeft van de verkoop, de bezoeken en de aanpassingen/ herstellingen mij op voorhand niet op de hoogte gebracht.
Van de verkoop stelde hij mij terloops op de hoogte toen ik hem om iets anders moest spreken en zelf al de verkoopbord aan de gevel heb zien hangen.
Van de verschillende bezoeken heeft hij mij niet op voorhand geïnformeerd (op een keer na) en stond onverwachts voor de deur. Drie keer kwam hij langs toen ik 's ochtends nog lag te slapen, waarvan twee keer nadat ik niet wakker was geworden van de bel of klop op de deur en hij zichzelf binnen heeft gelaten.
Van de ventilatierooster kreeg ik terloops te horen toen ik op het punt stond naar mijn school te gaan en ik hem tegenkwam beneden op straat. Op dat moment werden er ventilatieroosters geplaatst in de andere studio's. Hij deelde mij mee dat hij zo ook eventjes in mijn keuken moest zijn om daar een te installeren. Wat eigenlijk betekend dat als het niet in het raamvenster gebouwd kan worden (is een vrij oud raam, weet niet of het kan) er een gat gehakt moet worden in een 30cm dik muur. Je kan je in dat geval voorstellen wat een rotzooi en geluidsoverlast dat kan geven. Dan is dat toch vanzelfsprekend dat ik op voorhand daarover wordt in gelicht?
Ik heb toen direct aangegeven dat het mij niet nu uitkwam en dat het mij alleen vrijdagmiddag uit zou komen. Na een korte discussie was dus de afspraak gemaakt dat hij vrijdag na 13.00 uur zou komen met zijn bouwvakker. Nu dat is afgelopen vrijdag, maar hij is dus niet langsgekomen en heeft dus ook niet het fatsoen gehad om af te bellen.

Van de onverwachte bezoeken waarbij hij zichzelf heeft binnengelaten weet ik inmiddels dat hij daarmee huisvredebreuk pleegt. Ik heb na de eerste twee keren hem al verteld dat ik zulke verrassingen niet waardeer en gevraagd of hij mij in voortaan minstens een dag van te voren kan waarschuwen dat hij langs komt. Dat heeft hij beide keren belooft te doen, komt dat dus niet na. Na de derde keer heb ik hem verteld dat hij feitelijk huisvredebreuk heeft gepleegd, dat ik dat nu laat, maar als hij opnieuw mijn studio betreedt zonder mijn toestemming, of ik nu thuis ben of niet, ik aangifte ga doen bij de politie.

Mijn vragen:

1. Wat doet hij wettelijk gezien nog meer fout? Afgezien van huisvredebreuk en niet nakomen van afspraken. Moet hij mij niet schriftelijk op de hoogte brengen van het verkoop?
2. Ben ik verplicht om een rooster te laten plaatsen? Is dit een noodzakelijke herstelling? Of kan dit ook wachten als ik hier wegga? (zeer waarschijnlijk over een jaar)
3. Als die rooster en dan toch moet komen, hoe ver moet ik gaan om hem daarvoor in de gelegenheid te stellen? We hebben vrijdagmiddag dus een afspraak gemaakt, ik heb plannen verschoven en heb gezorgd dat ik de hele middag thuis was. Hij belt dus ook niet af. Ik weet van voorgaande incidenten dat bij een nieuwe afspraak hetzelfde kan gebeuren. Oftewel: ik kan hem dus niet vertrouwen.
4. Als hij opnieuw huisvredebreuk pleegt. Hoe bewijs ik dat? Is mijn woord tegen het zijne voldoende?
5. Hij bezit dus een sleutel van mijn studio. Heb ik eventueel het recht om er een slot bij te monteren op mijn deur, zodat hij er niet meer in kan zonder mijn medeweten?

Evt. Andere tips of adviezen zijn ook welkom.

Sorry voor het lange verhaal, en de vele vragen, maar ik wil even volledig weten wat mijn rechten zijn.

I.e.g. alvast heel erg bedankt voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 okt 2012 21:27

1) Neen, nieuwe koper moet u op de hoogte brengen, en dit samen met bewijs dat hij de nieuwe eigenaar is (tenminste als hij wil dat u vanaf de verkoop aan hem betaald). Tot dan "moet" u hiervan niet op de hoogte zijn (hoewel dit makkelijker is, alleen al vanwege bezoekjes van kandidaat-kopers).
2) Is dit noodzakelijk? Dan ja. Twijfelt u? Vraag hem om u de relevante wetgeving voor te leggen.
3) U moet zorgen dat dit kan geplaatst worden. Komt hij afspraken niet na, laat hem dan maar wat wachten (maar zorg wel dat u bewijs heeft dat hij verantwoordelijk is voor het uitstel, afspraak dus op papier zetten).
4) Aangifte doen. Zal woord tegen woord zijn, maar bij verhoor zal hij dit waarschijnlijk wel toegeven.
5) Ga eens langs bij een slotenmaker, en vraag hem om iets dat je in het slot kan steken als je afwezig bent (ken de juiste naam niet, maar hij zal het wel herkennen, en duur is het niet). Zo kan de huisbaas niet meer in je studio, en moet jij niet te veel kosten doen, of schade de deur beschadigen.

Touwe
Topic Starter

#3 , 18 okt 2012 20:16

Bedankt voor je antwoorden, Turaki! Dat maakt al veel duidelijk.

Ik ga i.e.g. een volgende afspraak op papier (laten) zetten, als de ventilatierooster geplaatst moet worden.

Ik heb inmiddels een nieuw cilinderslot in mijn deur gestoken. Het slot dat jij noemde kon ik zo gauw niet vinden en ik ontdekte dat de goedkoopste cilinderslot best te doen is qua kosten.

Reclame

Turaki

#4 , 18 okt 2012 22:22

Het slot dat jij noemde kon ik zo gauw niet vinden en ik ontdekte dat de goedkoopste cilinderslot best te doen is qua kosten.
Dacht dat je een gewoon baardslot had, zoals de meeste studentenkoten en -studios.

Terug naar “Huren”