Nieuwe verhuurder en Renovatie: rechten huurder

Vermeulen
Topic Starter

Nieuwe verhuurder en Renovatie: rechten huurder

#1 , 10 okt 2012 20:23

Beste Forumlezers,

Ik heb een probleem en hoop dat ik hier wat meer info kan vinden.
Hieronder mijn situatie.

Ik bewoon sinds een een jaar een appartement, in een pand met nog 3 andere appartementen.
Ik heb een korteduurcontract (2 jaar) tot eind 2013 (niet geregistreerd).
Het huis (een oud herenhuis) is recentelijk verkocht en de nieuwe eigenaren hebben te kennen gegeven dat in hun visie alle huurders binnen nu en 6 maanden vertrekken zodat zij renovatiewerkzaamheden kunnen starten (om de zaak daarna weer te verkopen).
Als ik het goed begrijp valt dit binnen hun recht mbt de andere huurders die een 3-6-9 contract hebben.
Mijn probleem is nu dat het door omstandigheden de volgende 6 maanden bijna onmogelijk wordt om te vertrekken. Volgens mij geeft mijn contract mij ook het recht om deze uit te dienen.

De verhuurder echter geeft aan dat zij sowieso al dit jaar (2012) zullen beginnen met het renoveren ook als wij blijven. Dit betekent onder meer een meer dan grondige verbouwing van de begane grond (wij wonen op de derde). Vervangen van ramen en kozijnen en electriciteit in het hele pand, en het vervangen van de lift. Maar bovenal willen zij het dak van de zolder (rechtstreeks boven ons appartement) vervangen en de zolder renoveren om deze als ik weg ben bij het appartement te betrekken om er een duplex van te maken. Ik heb nu grote schrik dat ik de volgende maanden in een bouwput ga wonen.
Ik begrijp dat ik mij ook moet inschikken en dat ik niet alle overlast kan voorkomen, maar mag een verhuurder zomaar beginnen met zulke grondige renovatiewerkzaamheden die het pand met tussenpozen in een halve bouwput zullen veranderen? Ik werk veel thuis en zie alles met schrik tegemoet. Kan ik op grond van mijn contract zaken afdwingen, bijv over het aantal dagen dat er mag worden verbouwd of moet ik alles maar slikken?
Rest mij wel te zeggen dat de verhuurder aangeeft de zaken in overleg te zullen doen, maar ik kan niet beoordelen hoe oprecht die toezegging is.

Vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor eventuel reacties,
Vermeulen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2012 23:15

Al eens lezen.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Vermeulen
Topic Starter

#3 , 10 okt 2012 23:55

Al eens lezen.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de reactie.

Ik heb dit inderdaad al gelezen.
Alhoewel interessant, zie ik niet direct zaken die van toepasbaar zijn mbt mijn rechten als huurder in het geval van langdurige renovatie van het pand.
Ik zie iig dat de verhuurder mij (met een korteduur contract van 2 jaar) sowieso niet mag verplichten om te verhuizen voor het verstrijken van het contract. Of heb ik dit mis?
Echter hij kan het mij natuurlijk wel erg lastig maken en daar ben ik bang voor.

Reclame

Xastheron

#4 , 11 okt 2012 08:50

Echter hij kan het mij natuurlijk wel erg lastig maken en daar ben ik bang voor.
=> Mingenot: korting op huurprijs afdingen (desnoods via vredegerecht).

Vandebos

#5 , 11 okt 2012 09:07

Uw huurrecht tot het einde van uw contract van bepaalde duur is absoluut. Verhuurders kunnen u niet verplichten te verhuizen. Indien u schriftelijk een opzeg heeft ontvangen dient u deze op basis van art 3 par 6 eerste lid wel formeel ( aangetekend) te betwisten, ander kunnen ze onderlinge toestemming claimen.

Een eenvoudig briefje in de zin van:
Stad datum

Adres verhuurders

Adres huurder

Geachte,

Heden heb ik uw opzeg met betrekking tot mijn huur van pand x gelegen te van u mogen ontvangen. Ik dien u te melden dat ik deze op grond van artikel 3 par6 van de woninghuurwet, van dwingend recht door art 12 van dezellfde wetgeving, als ongeldig en onwettig dien te beschouwen.
Bovenvermeld art, waar mijn huurcontract ondervalt, schakelt art34 par3 als reden tot opzeg door de verhuurder uit.

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hoogachtend,

x
Voor het verzenden van dit schrijven laat u uw huurcontract zelf registreren bij het lokale registratiekantoor.

Vermeulen
Topic Starter

#6 , 11 okt 2012 20:14

Ik lees tussen de regels door dat er hoogstwaarschijnlijk weinig hoop is op een schikking mbt het reguleren van de overlast.
Daar hoopte ik eigenlijk een beetje op.
Goed, gewapend met de nieuwe kennis ga ik maar moedig voorwaarts.
:wink:

Dank voor jullie antwoorden.
Erg behulpzaam.

Vandebos

#7 , 12 okt 2012 00:12

Overlast is slechts vaststelbaar en quantificeerbaar op het ogenblik dat deze plaatsvindt.

Het enige wat je monenteel kan doen is je erop voorbereiden door bv:

- een gerechtsdeurwaarder in je regio te zoeken die akkoord is vaststellingen te komen verrichten,
- Contactpersoon bij wijkpolitie zoeken en eventueel reeds met de teamchef de situatie voorlichten zodat wanneer ze nodig zijn je weet wie te contacteren,
- idem dienst stedenbouw met betrekking tot vergunde en onvergunde werken,
- idem sociale inspectiedienst in je regio (aannemers met werkvolk dat ze vergeten zijn aan te geven...)
- maak een uitgebreide plaatsbeschrijving voor de werken aanvangen van de gemene en privatieve delen. (foto's, tekst, tape, whatever.) verzendt een kopie van deze aangetekend naar jezelf en laat de enveloppe ongeopend.

Terug naar “Huren”