Beste Forumlezers,
Ik heb een probleem en hoop dat ik hier wat meer info kan vinden.
Hieronder mijn situatie.
Ik bewoon sinds een een jaar een appartement, in een pand met nog 3 andere appartementen.
Ik heb een korteduurcontract (2 jaar) tot eind 2013 (niet geregistreerd).
Het huis (een oud herenhuis) is recentelijk verkocht en de nieuwe eigenaren hebben te kennen gegeven dat in hun visie alle huurders binnen nu en 6 maanden vertrekken zodat zij renovatiewerkzaamheden kunnen starten (om de zaak daarna weer te verkopen).
Als ik het goed begrijp valt dit binnen hun recht mbt de andere huurders die een 3-6-9 contract hebben.
Mijn probleem is nu dat het door omstandigheden de volgende 6 maanden bijna onmogelijk wordt om te vertrekken. Volgens mij geeft mijn contract mij ook het recht om deze uit te dienen.
De verhuurder echter geeft aan dat zij sowieso al dit jaar (2012) zullen beginnen met het renoveren ook als wij blijven. Dit betekent onder meer een meer dan grondige verbouwing van de begane grond (wij wonen op de derde). Vervangen van ramen en kozijnen en electriciteit in het hele pand, en het vervangen van de lift. Maar bovenal willen zij het dak van de zolder (rechtstreeks boven ons appartement) vervangen en de zolder renoveren om deze als ik weg ben bij het appartement te betrekken om er een duplex van te maken. Ik heb nu grote schrik dat ik de volgende maanden in een bouwput ga wonen.
Ik begrijp dat ik mij ook moet inschikken en dat ik niet alle overlast kan voorkomen, maar mag een verhuurder zomaar beginnen met zulke grondige renovatiewerkzaamheden die het pand met tussenpozen in een halve bouwput zullen veranderen? Ik werk veel thuis en zie alles met schrik tegemoet. Kan ik op grond van mijn contract zaken afdwingen, bijv over het aantal dagen dat er mag worden verbouwd of moet ik alles maar slikken?
Rest mij wel te zeggen dat de verhuurder aangeeft de zaken in overleg te zullen doen, maar ik kan niet beoordelen hoe oprecht die toezegging is.
Vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor eventuel reacties,
Vermeulen