RB Eerste aanleg

Theo2
Topic Starter

RB Eerste aanleg

#1 , 08 okt 2012 22:09

Als een zaak wordt ingeleid, wil dit dan zeggen dat er een datum wordt vastgesteld wanneer deze zaak behandeld wordt of wordt ze effectief al behandeld en worden er al bewijsstukken voorgelegd?

Dit stond in het schrijven dat ik kreeg van mij advocaat:
"De zaak wordt ingeleid op de zitting van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Antwerpen op 15 oktober 2012"

Ik als "eiser" dien dus niet aanwezig te zijn want hiervan wordt niets vermeld?

Dank u.

PS. Ik kan dit niet vragen aan mijn advocaat want die is momenteel in verlof.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 08 okt 2012 22:26

Op de inleidingszitting zullen hoogstwaarschijnlijk conclusietermijnen afgesproken worden en zal de effectieve pleitdatum bepaald worden.

(tenzij verweerder niet opdaagt en geen advocaat heeft en dan is het mogelijk dat er een vonnis bij verstek volgt)

Theo2
Topic Starter

#3 , 09 okt 2012 10:28

Tegenpartij heeft wel een advocaat aangesteld.
Als ik het goed begrijp hoef ik dus zelf niet aanwezig te zijn op de zitting en zal er op een latere datum gepleit worden waar ik dan wel zal bij zijn.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 okt 2012 08:25

“Art.728.§ 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon OF bij advocaat te verschijnen...Art.729.Wanneer de zaak bij de inleiding niet van die aard is dat ze kan worden gepleit, kunnen de advocaten van de partijen, in onderlinge overeenstemming, de in artikel 728 voorgeschreven verschijning vervangen door schriftelijk te verklaren dat zij in de zaak optreden en, in de mate van het mogelijke, hun standpunt toelichten inzake de instaatstelling van de zaak...Art.736.De partijen moeten hun stukken aan elkaar mededelen, alvorens er gebruik van te maken; anders wordt de rechtspleging ambtshalve geschorst. Behoudens in het geval van artikel 735, moet de eiser deze mededeling doen binnen acht dagen na de inleiding van de zaak; de verweerder, wanneer hij zijn conclusies overlegt.

”in persoon OF bij advocaat” houdt in dat u niet MOET aanwezig zijn indien u verschijnt ‘bij advocaat‘ en dit zowel op de inleidende als op de latere zittingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”