huis huren van ouders om zelfstandig te worden

augurkje
Topic Starter

huis huren van ouders om zelfstandig te worden

#1 , 09 okt 2012 08:43

Hoi!

mijn schounouders hebben een huis wat ze verhuren met een jaarlijks erlengbaar contract. Het contract loopt steeds tot december en dit moet je 3 maand op voorhand opzeggen.

Mijn schoonzus en ik willen graag dit huis gaan huren om er een zelfstandig kinde rdagver blijf in te openen.

Hoe zit het dan met de wetgeving om de huurder uit het huis te krijgen? Je hebt een opzegtermijn van 6 maand voor uw eigen kinderen. maar wij gaan niet effectief in dit huis wonen.

Iemand die weet hoe dat zit?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 okt 2012 08:56

Jaarlijks verlengbaar kan niet, na de 1e verlenging (dus na het 2e jaar) is dit een contract 3-6-9 geworden, met als startdatum deze van het oorspronkelijke contract.

Opzeg zonder reden kan telkens op het einde van een 3-jarige periode, met een vergoeding te betalen aan de huurders gelijk aan 9 maanden huur bij de 1e 3-jarige periode, of 6 maanden huur bij de 2e 3-jarige periode (bij de volgende 3-jarige periodes is er geen vergoeding meer verplicht).

JPV

#3 , 09 okt 2012 09:41

tenzij er grote verbouwingen gepland zijn, dan is dit wél mogelijk met opzegtermijn zonder schadevergoeding.

Reclame

augurkje
Topic Starter

#4 , 09 okt 2012 09:43

ze gaan nu het tweede verhuurjaar in, dus ze zitten nog wel met een jaarlijks contract. er zijn geen grote verbouwingen gepland

Turaki

#5 , 09 okt 2012 09:50

Dan minstens 3 maanden op voorhand (dus ten laatste in september) met AS melden dat u het contract wil beëindigen. Geen kosten.
Andere mogelijkheden van opzeg zijn er niet (deze komen er pas als het contract overgaat naar 3-6-9).

augurkje
Topic Starter

#6 , 09 okt 2012 10:11

dus maw de regel van 6 maanden opzeg voor uw eigen kinderen telt niet als ze er niet effectief gaan wonen? We kunnen dus pas vanaf volgend jaar december in het huis... dat valt tegen :-s

JPV

#7 , 09 okt 2012 10:18

je kan natuurlijk nu al melden dat jullie het contract zullen beëindigen in december 2013 en hen de kans geven om vroeger het huis te verlaten zonder verbrekingsvergoeding (maar wel met opzegtermijn). Dan geef je hén wat de kans om vlugger een huis te zoeken zonder dat ze een schadevergoeding moeten vrezen.

Turaki

#8 , 09 okt 2012 10:21

Ook als de eigen kinderen er wel zouden gaan wonen is die regel niet van toepassing, is enkel van toepassing bij contract 3-6-9. Dus in alle situaties ten vroegste december tot uw beschikking, tenzij de huurders bereid zijn vroeger te vertrekken (onderling akkoord).

augurkje
Topic Starter

#9 , 09 okt 2012 10:26

oh dat wist ik niet van dat 3-6-9. ik dacht dat dat altijd mocht, ik ken er echt niks van :-) wat jpv zegt kunnen we inderdaad wel doen en hopen dat ze snel iets anders vinden dan

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 okt 2012 19:32

Misschien dit eens lezen:
Schema's van wat kan en hoe vanaf ik dacht pag 60
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”